כל בעל סמוראי עם מספיק וותק נתקל בתופעת ה"פעמון הרטוב". פריצה של מחזיר שמן פנימי שיושב על הצירייה הקדמית גורמת לנזילה שמורכבת משמן, גריז והרבה ג'יפה. החלפת מחזיר השמן דורשת פרוק די כולל של הסרן ולכן זו הזדמנות טובה לשיפוץ כללי. לא מסובך מאד, אך דורש תשומת לב וזמן. התיעוד בכתבה זו מורכב נאסף בשני מועדים שונים. פירוק והרכבת הסרן הקדמי בסמוראי של של אמיתי (שנת 96 - להלן "שנתונים מתקדמים") ופירוק דומה לסרן שלי (שנת 89 - להלן "שנתונים ישנים"). ישנם מספר הבדלים בפירוק וההרכבה בין השנתונים. הכתבה מתייחסת לפירוק של השנתונים הישנים ובסוף יש התייחסות להבדלים הנמצאים בשנתונים המתקדמים. הכתבה מתארת פרוק כמעט מלא של הסרן, למעט הדיפרנציאל. ברוב המקרים תידרשו לפרוק חלקי יותר על מנת להחליף חלקים מסוימים בלבד. *** אין הכתבה מהווה תחליף לספר הטיפולים, מטרתה לשמש עזר ולהוסיף עוד מעט תמונות והסברים בעברית *** רשימת החלקים הנדרשת על מנת לחדש צד אחד של הסרן:
רשימת כלי העבודה הנדרשים:
לעבודה
בבוקר העבודה - לאחר ניקוז שמן הדיפרנציאל דרך פקק הריקון, יש להרים את הרכב ולתמוך את השלדה על שני בוקים, קרוב לאזור חיבור זרועות המתלה לשלדה. יש לפרק את הגלגל ולשלב את נועל הטבור (לוקר) למצב FREE.
נפתח את ברגי גוף הלוקר ובזהירות נשלוף אותו ונניח בצד.
נפתח את אום הגלגל החיצוני עם בוקסה יעודית דקת דופן. אם אין לכם מומלץ לרכוש או להשאיל לצורך העבודה. אפשר כמובן להשתמש בשיטה הפרימיטיבית של פטיש ואזמל. לאחר הוצאת האום הראשון, מתגלה דסקית אבטחה. צריך ליישר את הקצוות ולשלוף אותה. לאחר האבטחה מגיעים לאום הגלגל הפנימי, זהה לקודם, גם אותו צריך להוציא. מייד אחריו יש עוד פחית שמאחוריה יושב מייסב הצירייה החיצוני – נשלוף אותו. עכשיו נעבור לפרוק הקליפר כדי שנוכל לשלוף את טבור הגלגל.
לאחר שליפת הקליפר ואבטחתו (בעזרת גומית באנג'י או קשירה כלשהי, חבל שיהיה תלוי על צינור הבלם) יש להוציא את רפידות הבלם. רפידות הבלם מחוברות עם קליפס מתכת בכל אחד מהצדדים שלהם – פשוט שילפו אותן. השתדלו שברפידות לא ייגע גריז, שמן, מים או כל דבר אחר.
כעת יש לפרק את אטם הפעמון - "הלבד". מהצד הפנימי של יד הסרן ישנם שמונה ברגים המחזיקים ארבעה פלאחים בצורת חצי ירח. הפלאחים האלו מחזיקים שני אטמי לבד ומאחוריהם נמצאת גומייה. לאחר הסרת כל שכבות האטם, נפתח את ברגיי הקינגפין: 4 למעלה ו 4 למטה. לאחר פתיחת הברגים, את הקינגפין העליון אפשר לשלוף, התחתון יעשה קצת בעיות ולכן בשביל הוצאתו יש לנענע את יד הסרן ותוך כדי לשלוף אותו. לאחר הוצאת שני הקינג פינים, אפשר בשעה טובה לשלוף את יד הסרן ( עם הוצאת יד הסרן תיפול על הרצפה שליכטה רצינית של ג'יפה, ראו הוזהרתם !!!). ליד הסרן מחוברים עם ארבעה ברגים מכסה האבק של הדיסק, מחזיק הקליפר והספינדל (אצבע הסרן) – פיתחו את הברגים והפרידו אותם במידת הצורך.
כעת ניתן לשלוף את הצירייה, והגענו אל מחזיר השמן הסורר – המטרה המקורית של כל הפרוק. יש להוציא אותו עם מברג ופטיש (בגדול יש כלי ייעודי, אבל מברג שטוח ופטיש יעשו את העבודה, שימו לב לא לפצוע את הסרן עצמו). נוציא את שני מייסבי הקינגפין. אם אנחנו מתכוונים להחליף אותם, נשתמש במברג/אזמל פליז ופטיש לדפוק על הקצוות התחתונות של בתי המיסבים ("קאפות") שעדיין נמצאות על הפעמון. עוברים לנאבה: הופכים את הנאבה ומסתכלים על החלק הפנימי שלה. מוציאים את מחזיר הגריז ואחריו שולפים את מייסב הצירייה הפנימי. גם פה יש להוציא את קאפות המייסבים באותה הדרך שבה הוצאנו את קאפות מייסבי הקינגפין, במידה והמיסבים דורשים החלפה. בשעה טובה, תם שלב הפירוק, עכשיו מתחיל הכיף! לפני ההרכבה כשכל החלקים הקבועים בחוץ זה זמן טוב לנקות אותם, להוריד שאריות של בוץ וRTV ישן. לנקות את כל קצה הסרן מכל הג'יפה שהייתה שם, את יד הסרן מבפנים, באזור הקינג פין. לנקות את מקום מושבן של קאפות מייסבי הגלגל. את כל הנקיונות ניתן לבצע עם ספוג או סמרטוט ספוגים בסולר או נפט.
נמרח גריז בשכבה עדינה מאד על מחזיר השמן הפנימי, נדחוף אותו עם האצבעות כמה שאפשר, ואז נצמיד אליו את המחזיר הישן או בוקסה גדולה, ובעזרת דפיקות קלות של פטיש נכניס אותו למקומו עד הסוף. יש לשים לב שמכניסים אותו נכון – הצד החלק כלפי חוץ. ניקח את שתי קאפות מייסבי הקינגפין, נמרח עליהן שכבה עדינה של גריז, ובעזרת חתיכת עץ מתחת לפטיש (או פטיש עיסית/פלסטיק) נקיש בעדינות ובצורה סימטרית עד שהן יתישבו היטב במקומן.
החזרת הצירייה - נגרז בנדיבות את כל פנים הפעמון ואת מיסב הCV עצמו (זהו מה שמכונה גם פעמון הציריה). נחדיר את הציריה לתוך הסרן ונשחק איתה עד שהיא נכנסת עד הסוף לתוך הדיפרנציאל - כשהיא תיכנס, אתם תרגישו.
ניקח את יד הסרן, מחזיק הקליפר, את הספינדל ואת מכסה האבק של הדיסק, נדביק אותם עם RTV וונהדק את ארבעת הברגים למומנט המצוין בספר. הסדר הוא: בורג –> מכסה אבק –> מחזיק הקליפר –> ספינדל –> יד הסרן.
נעביר את קצה הצירייה בתוך הספינדל החלול ופשוט נדחוף את כל המכלול על פעמון הסרן – חשוב לשים לב ששני מיסבי הקינגפין במקומם והתחתון לא נפל בעת החיבור.
לאחר שהרכבנו את שני הקינגפינים, יש לבדוק את החופש שהותרנו במיסבים שלהם. ניקח משקל תלייה("משקל דגים" פשוט, עולה כמה עשרות שקלים בחנויות אספקה טכנית) נחבר קצה אחד ליד הסרן, בחור שבו מתחבר מוט השפור באופן רגיל, ונמשוך בניצב. חופש תקין מוגדר ככזה שיד הסרן מתחילה לזוז תחת משיכה של 1.8 – 1 ק"ג. במידה והחופש גדול מדי, יש להוריד את השימס. במידה והוא קטן מדי, יש להוסיף שימס נוסף. כעת עלינו לאטום את היקף הפעמון, בגב של הנאקל (יד הסרן). יש להקפיד על סדר ההרכבה של "קיט הלבד" כמו שהוא מכונה לפעמים. הפחיות הפנימיות בצורה אופקית צמודות ליד הסרן, הגומייה נכנסת ברווח בין הפחיות לקצה הסרן (שלב 1), על זה בא אטם הלבד בצורה אנכית(שלב 2) ועליו שתי הפחיות החיצוניות בצורה אנכית (שלב 3):
נעבור לנאבה ולמיסבי הגלגל. נכניס את קאפות (בתי) מיסבי הגלגל באותה השיטה כמו מיסבי הקינגפין. אחרי שהן יושבות במקום, נגרז בנדיבות את מיסב הגלגל הפנימי (נדיבות זה ההיפך מקמצנות. קחו חופן גריז ביד אחת, וגלגלו את המיסב בתוך החופן עם כל הלב) ונושיב אותו במקומו. נסגור עליו את מחזיר הגריז - שוב, נשים שכבה עדינה של גריז בהיקפו החיצוני, נדחוף אותו בעדינות, נניח עליו את המחזיר הישן ובעזרת מכות פטיש קלות נכניס אותו במקומו – לשים לב שהכנסתם אותו בכיוון הנכון. נשחיל את הנאבה על הספינדל. נגרז את מייסב הגלגל החיצוני בנדיבות ונושיב אותו במקום. עליו באה הפחית, עליה אום מיסב ראשון. נהדק את האום עם ידית מומנט והבוקסה היעודית למיסבי גלגל - בפרוק היא לא היתה קריטית, בהרכבה כן. שימו לב לשיטת ההידוק: מהדקים את האום למומנט (80 Nm) שנקרא הידוק PRELOAD, הידוק זה מכניס את המייסב למקומו. לאחר מכם משחררים את האום ואז מהדקים למומנט הסגירה (10 – 15 Nm). עושים את התהליך הזה משום שבזמן העבודה, המייסבים מתחממים ומתרחבים, בסגירה הראשונית אנחנו מושיבים אותם במקומם ובסגירה השנייה אנו בעצם משאירים להם מקום להתרחבות. לאחר שסגרנו את האום הראשון, נשחיל את טבעת האבטחה, נהדק עליה את האום השני למומנט שרשום בספר ובעזרת פטיש ומברג נכופף לטבעת האבטחה את השיניים – חלק נדפוק ונקפל פנימה (מחזיקות את האום הפנימי) וחלק החוצה (מחזיקות את האום החיצוני). לטבעת האבטחה יש שני תפקידים: לדאוג שהאומים לא משתחררים, אך גם לא מתהדקים תוך כדי נסיעה, מה שיגרום להתחממות ואף תקיעה של המיסבים. נחבר את תפוח מוט השפור בחזרה לסרן. במידה ולא סובבנו את התפוחים בתוף מוט השפור, גם לא שינינו את כיוון הפרונט. וודאו שגומית התפוח שלמה, הדקו את אום הכתר בחוזקה והעבירו דרכו פין פציל חדש, כופפו וקפלו את רגלי הפין על האום. כעת נותר לנו להרכיב רק את נועל הטבור. ננקה היטב את תחתית גוף הלוקר, נמרח מעט גריז, נניח את האטם העגול, נמקם את הלוקר ונחזק את הברגים בהצלבה למומנט שרשום בספר. נחזיר את הצירקליפ, אותה טבעת אבטחה, למגרעת שלה בקצה הצירייה. הפלאייר היעודי עוזר, בהעדרו שפיץ פלאייר וזריזות ידיים יעשו את העבודה. נגרז במתינות את פנים הלוקר – שימו לב לא לגרז יותר מידי, זה מיותר ועלול להפריע לפעולת הנועל. ניקח את המכסה ונזהה היכן נמצא הצ'ופצ'יק בין השיניים. נניח את אטם מכסה הלוקר, ונתאם את המכסה מול הגוף. זוג השיניים עם הצ'ופצ'יק נכנס לאחת השיניים הרחבות בגוף הלוקר :
שיניים רחבות הצ'ופצ'יק תם לו אחד השיפוצים הנפוצים בכל סמוראי בשלב כלשהו. אני מקווה שהכתבה עוזרת להפוך את הנושא לקצת יותר ברור ומורידה קצת את "הפחד שלפני" שקיים אצל כולנו לפני פירוק של מכלול לא מוכר. נספח: הבדלים בין שנתונים ישנים לחדשים.
תודה רבה לאמיתי שתרם את הפציינט הראשון שבזכותו התאפשרה כתיבת הכתבה, לישי שהיה וסייע רבות בעזרת פטישים וכמובן לחברי פורום סוזוקי על העצות והעזרה.
קריאה נוספת: החלפת מיסב צירייה בסרן אחורי של סמוראי |