שבת בבוקר, ואחד הענפים הפעילים בספורט המוטורי הישראלי וכמו שאני למד היום, אחד השפויים שבהם, מדרים למרוץ האחרון לעונת 2010 של ליגת באחה-ישראל. ובעוד עם ישראל מרותק לאמצעי התקשורת עקב השתוללות השריפה בכרמל, כחמישים ספורטאים מוטוריים, על צוותי הסיוע, משפחות, וגם לא מעט צופים, מתייצבים בחורשה דרומית לצומת פלוגות.
הצמד הפייבוריט ואלופי הליגה, רז היימן והלל סגל, הם צוות פוינטר/ליוגב הנצחי, זינקו ראשונים, דקתיים אחריהם עידו כהן שקיבל בהשאלה את השברולט קרוז של גל שחם יחד עם בן לאוטרבך הנווט, שכן נווטו הקבוע של עידו, קיד אופיר הדובר אנגלית טובה במבטא גרמני כבד (?) קיבל את משימת מדריך התיירים. בעוד שני צוותי ה4X4 מתרחקים לעבר האופק, זינקו כאמור פיסטול פיט וקיד בטנדר השברולט השחור, אך מהר מאד ניתן היה להבחין בסימני מצוקה, שוב מכיוון גיר הTH400. לאחר כעשרים קילומטרים של נסיעה שבק זה האחרון, משבית את השמחה כפי שעשה בלא מעט תחרויות במהלך העונה. הפיסטולה לא לקח את העניין קשה מדי, חזר לחורשה המוצלת והחליף את ההגה בבקבוק בירה קרה, והמשיך להחליף חוויות ובדיחות עם הקהל המשועשע. בשטח, תחרות חזקה נרשמה בין צמד האופנוענים המובילים, יוני לוי וערן וולנברג, ושעה אחריהם צמד המכוניות המובילות, רז היימן ועידו כהן. המתח הלך וגבר ככול שהתקדמו הקילומטרים, ההובלה מתחלפת מפעם לפעם והמקח תמיד נשאר מרחק אבק. בקטעים הישרים היה יתרון בולט לשברולט הכחולה ולצוות מפרדס-חנה, מכשיר ה-GPS סיפר לאחר מכן כי המהירות המקסימלית אליה הגיע הצוות הייתה 188 קמ"ש. הלל סגל ורז היימן נדחפו ונאלצו לנסוע מהר יותר ממה שהיו רוצים, כאשר גם בקטעים שהובילו, ידעו שעליהם לייצר ולשמר פער של שתי דקות מהרודף אחריהם. טעויות ניווט קלות (בלתי נמנעות במהירות גבוהה גם בצוותים הטובים ביותר) צמצמו את הפערים בין שני הצוותים וכול מי שהתרכז בסמוך לקו הסיום הכין את השעון ביד בכדי לבדוק את ההפרש בזמני ההגעה של המכוניות. ראשון, כשענן אבק ענקי מאחוריו מגיע הצוות היימן/סגל מחייכים ומיוזעים ומיד הסטופרים החלו למדוד. לא חלפה דקה וענן אבק נוסף מתקרב... עכשיו כבר לאף אחד לא היה ספק מי ניצח את באחה פלוגות. עידו כהן ובן לאוטרבך עשו את זה בגדול הפעם ולכבוד חג החנוכה קינחו בדונאטס מלא באבק ליד אוהל המנהלה. תמונה דומה התקיימה שעה אחת לפני, עת ערן וולנברג מקדים את יוני לוי בפחות מדי זמן, וזה האחרון סוגר את הליגה עם עוד נצחון, ואליפות הנקודות. אבל חיכתה לו הפתעה כשהגיעו המכוניות - הלחץ הבלתי מתפשר של עידו על רז ורז על עידו התבטא בכך ששניהם השיגו זמן כולל טוב יותר. מרוץ שבו מכונית, לא כל שכן שתיים, מקדימה את יוני לוי, הוא אירוע נדיר! בקטגורית הטרופי טראק עמדו שלושה על קו הזינוק. הראשון, פיסטול פיט, פרש כאמור אחרי טעימה קצרה בלבד של אבק הנגב. הטרופי טראק השני, הGMC החדש והמרשים של ברוך טולידאנו/עידן הגז, מחזיק מעמד עוד 40 קילומטרים ופורש גם הוא עם תקלה בגיר האוטומטי.במקום הראשון בקטגוריה זכה אלון שחף, שרכש את הטרופי-טראק הקודם של ברוך טולידאנו, איתו זכה במקום הראשון באחה חוצה ישראל לפני חצי שנה. אלון התקדם במהירות יפה במשך חלקו הראשון של המרוץ אך בעיות באספקת הדלק גרמו לו לתקיעות חוזרות ונשנות, ובסופו של דבר התדרדר בזמנים שעה ויותר אחרי הנהגים המובילים. בקטגורית ה-T2 הצבעונית התחרות התחילה והמשיכה חזק. שלושה צוותים זינבו זה בזה עד שליש המרוץ, אז התהפך ופרש ה- FJקרוזר הצהוב של דודי עמר ואודי פורת. רועי שפירא ואתי מולדבסקי בפאג'רו הלבן ורז שפירא והראל גולסט בפאג'רו האדום המשיכו את הקרב שלהם, שהוא גם קרב על ניצחון בליגה, עד הסיום, והיה זה רועי שפירא שהפגין את הנהיגה המהירה יותר היום ולקח מקום ראשון, מה שהביא את שני הצוותים לתיקו, 50 נקודות ליגה לכל אחד, עם מספר ניצחונות זהה. אנשי עמותת הראלי-רייד וההתאחדות לספורט מוטורי של רכבי שטח, ששימשו שופטים בארוע, התבקשו להתערב ולקבל החלטה, בהעדר מענה ברור מהתקנון למצב שנוצר. ניצן שקל, אלי שחר וויקו אסולין בסופו של דבר החליטו ששני הצוותים יחלקו את גביע אליפות הT2 לעונת 2010. סעיף שובר שוויון בנוסח FIA יוכנס לתקנון לקראת העונה הבאה, כלקח. בקטגוריה שממשיכה להיות התחרותית והצפופה מכולן, רכבי השטח הקלים או הרייזרים בשמם המוכר, נרשמה התייצבות לא מלאה, כשבלט בהעדרו עומרי ארבל בכלי המשופר בכבדות על ידי עידו כהן. מי שרצה לראות את עליונותו של יובל שרון בקטגוריית סכיני-הגילוח היה צריך בסך הכול להתמקם בפנייה השמאלית המהירה, כ-500 מטרים מקו הזינוק. יובל, שזינק ראשון בקבוצתו, מגיע במהירות גבוהה, המנוע משתף פעולה במוזיקה האחידה שיוצאת ממנו, הרכב מחליק מעט, תיקון קל של ההגה והוא ממשיך הלאה. ההבדל היה ברור כאשר שאר המתחרים הגיעו. הגעה מהירה לפנייה, עזיבת גז או אפילו בלימה ואז חידוש הלחיצה על המצערת. שניות קטנות שעושות הבדל גדול, ומצטברות בסיום לדקות ארוכות של הפרש בין שרון לבין המקום השני, בו הפתיעו רוני פישמן ומנור מאירי על RZR, לאחר שזנחו את הטויוטה פראדו שהביא להם לא מעט כבוד בקטגורית T2S עד היום. בקטגוריה זו, "הסטנדרטים" ניצחו עופר קוקוס ונועם שמיר, בוגר ראלי דרך המשי 2010, בהפרש נאה על פני איציק אסולין ואורי יעקובוביץ’ הותיקים. מאז שנה שעברה, בה נוצרה קטגורית הטרופי טראק שלקחה את הכלים בעלי הסרן האחורי, נותרה קטגורית הבאגים, T1 4X2, מעט אפורה. ובכל זאת, צוות אחד ממשיך לסיים ולנצח. ניר שני ועמרי רשף, בבאגי הכחולה של קיבוץ כפר מסריק, סיימו עוד מרוץ ואת העונה כולה במקום הראשון. ליגת 2010 הסתיימה לה בהרבה חיוכים, בירה ואווירה טובה. האירוע האחרון סבל ממיעוט משתתפים, במיוחד בקרב המכוניות. חבל, אבל זהו גם סימן לתכונה של הצוותים לקראת העונה הבאה, שתחל בעוד מעט יותר מחודש. מקצי שינויים ושיפורים עוברות בימים אלו המכוניות של צוותי סרטינה וכל-גדר, שינסו בעונה הבאה לתת קרב הגון לרז היימן, גל שחם ועידו כהן בקטגוריות הבכירות – והם לא היחידים. אנו צופים שהעונה הבאה תהיה חזקה במיוחד, עם שמונה אירועים מתוכם לא פחות מארבעה אירועי הקפות, נטולי ניווט ומלאי אדרנלין, כאשר בנוסף לניקוד הליגה הכולל, יהיה סיכום נפרד לאירועי ההקפות ולאירועי הניווט... דברו על הוספת עניין לענף מצידם של מארגני באחה ישראל! האירוע הראשון של עונת 2011 יהיה מסע ניווט בצאלים, ב29 לינואר, ופרטים מלאים יפורסמו בג'יפולוג. לבסוף, הערה לסיום. לא רחוק היה המצב שתתרחש תאונה או סתם אירוע לא נעים ודווקא בקו הסיום. לטעמי, קו הסיום, ה-Flying Finish, צריך להיות ממוקם הרבה יותר רחוק מקו העצירה שבו המתחרים עוצרים סופית ללקיחת מכשיר ה-GPS מהם. בפרק זמן קצר ובכול הקטגוריות, מבעד מסך האבק היו מספר אירועי "כמעט". אז יפה שעה אחת קודם לתקן.
T1 4X4 T2
יוני לוי – 2:11:37, אפריליה אופנועים עממי טרקטורונים מקצועי
|