הסיפור התחיל בנסיעת יום שלישי, רגועה, לראשון-לציון במטרה לתפור ברזנט. כשפתאום שמתי לב ללחץ שמן נמוך (בערך 5 PSI) בשעון לחץ השמן המכאני שמותקן אצלי בג'יפ ואיבוד כוח מנוע נוראי. בנוסף, מילאתי את האוויר מאחורי בענן עשן לבן אדיר שאמר לי "שים לב! משהו לא טוב קורה פה!!!". בכל אופן, אני לא יודע כמה זמן/ ק"מ נסעתי כך (בכביש מהיר לא שמים כל כך מהר לב לאיבוד כוח מנוע) אבל כנראה שזה היה מספיק כדי לשבור את בוכנה מספר 4 במנוע שלי. התדרדרתי אל הרמזור הקרוב עם מנוע כבוי, ויצאתי כדי לראות מה קורה מתחת למכסה המנוע. את האמת, זה כבר לא היה נראה טוב מלפני כן, אבל תא המנוע היה "מעושן" קליל. בשלב זה, עדיין לא ידעתי מה קרה. אחד הניסויים הראשונים שלי היו (תודה לניר ל. על הרעיון) לעשות למנוע אינפוזיה של דלק, כי אולי הטנק שלי מלא בסולר וזה מתאים לתכונות העשן ואיבוד הכוח. נכון שבין סולר לאיבוד לחץ שמן, אין קשר אבל לבדוק ולגלות שסולר הוא בסה"כ הבעיה עודד אותי מאד. לצערי, הבעיה לא נפתרה עם האינפוזיה והמנוע המשיך לעשן + שעון לחץ שמן עם קריאה לא משמחת. בנוסף, כשפתחתי את מכסה פילטר האוויר חשכו עיני למראה פילטר ספוג בשמן מנוע שחור (שהמשיך עד כדי שלולית שמן גדולה מתחתיו). כפי שניתן לנחש, הג'יפ חזר על גרר ישירות למוסך של חבר שלי ששם התחיל פרויקט שיפוץ המנוע (בשלב זה עדיין לא ידעתי שזה מה שאעשה). בתור התחלה, הוחלט לפתוח ראש מנוע ולראות את טיב הבעיה על מנת להחליט מה הלאה. אחרי פתיחת הראש וסיבוב המנוע ע"י דחיפת הג'יפ בהילוך רביעי, נגלתה לפני הזוועה. לבוכנה מספר 4 הייתה פינה שבורה: הצעדים הבאים שלי היו לפרק את המנוע מהג'יפ, להוריד קרטר (אגן שמן) ולבדוק את מצב המסבים של טלטל מספר 4. אם מצבם טוב, כנראה שאחליף רק את בוכנה מספר 4 עם הרינגים שלה, אחרת - נראה. ניתקתי מהמנוע כל מה שמחו
חשוב: יש לשמור את שני חלקי הקונוס שמחזיקים את הקפיץ של השסתום והשייבות בשקית לזמן ההרכבה
בתמונה: הקייס של משאבת השמן מורכב על מחרטה להורדת שבב. החריץ מראה כמה שהמחרטה מכוונת באופן מדויק:
קניתי את כל חלקי החילוף למנוע שכללו: 1. גל זיזים חדש. 2. בוכנות. 3. רינגים. 4. מסבים ראשיים לגל ארכובה 5. מסבי טלטלים 6. מסבים לגל זיזים 7. שרשרת טיימינג. 8. מרימים הידראוליים. 9. בורגי ראש מנוע (הברגים שלי היו סגורים במומנט היסטרי והיה חשש שנמתחו ונחלשו). 10. גשרים לטלטלים (שלי היו די מעוותים) 11. קיט שיפוץ למשאבת שמן (התברר כטעות לקנות - יש ברעננה חנות שמוכרת חדשה ב-250 ש"ח). 12. סט אטמים לאוברול. וחיכיתי לסוף השבוע כדי להתחיל להרכיב. התחלתי עם שטיפה של כל החלקים כולל מעברי השמן בגל הארכובה ובבלוק וייבוש שלהם עם אוויר דחוס. מומלץ, אחרי השטיפה עם מים בלחץ וייבוש אוויר, לשטוף עם מעט סולר כדי למנוע מהחלקים להחליד.
תהליך ההרכבה: דבר ראשון מרכיבים את גל הארכובה. יש לשים לב לכוון המסבים ולשימון שלהם (הרבה שמן). יש להרכיב מסב, לסגור למומנט הנכון ולסובב את גל הארכובה סיבוב שלם. רק אז לעבור למסב הבא. חשוב לשים לב למסב מספר 3 שתפקידו לאזן את גל הארכובה בציר האורכי. אם המסבים הורכבו נכון ונקי, אחרי שכולם מורכבים, תנועת הסיבוב של גל הארכובה צריכה להיות נעימה וחלקה, כי בשלב זה יש איזון של הכוחות שפועלים עליו. בשלב זה יש להרכיב את גל הזיזים ושרשרת הטיימינג באוריינטציה הנכונה ולהדק את הברגים שלהם. לפני שמרכיבים את הרינגים על הבוכנות, בודקים שנית שהצילינדרים נקיים לחלוטין משבבי ברזל או אבק ומשמנים עם הרבה שמן את צילינדרים. יש לשים רינג בכל אחד מהצילינדרים ולדחוף אותם פנימה עם בוכנה כדי שישבו ישר. כעת יש למדוד את המרווח של הרינג (ring gap) עם פילר גייג' ולהשוות אותו למידה הנתונה בספר הטיפולים.
כל בוכנה שהוכנסה למקומה מחוברת לגל הארכובה ומהודקת למומנט הנכון. שוב יש לסובב את גל הארכובה (עם ידית כוח דרך הבורג של שרשרת הטיימינג) סיבוב מלא ולראות שהבוכנה לא משאירה חריץ בצילינדר ושתנועתה בעלת התנגדות קבועה בהתאם לסיבוב. הערה: במהלך ההרכבה של בוכנה מספר 2, נשבר לי רינג קומפרסיה מספר 1. למזלי, יוסי ממ.ת.מ. (החברה שאצלם חרטתי את המנוע) השיג לי רינג חדש. בכל אופן, רינגים בודדים אפשר לקנות אצל ישראל שובל בתל-אביב.
זה הזמן להרכיב את משאבת השמן למקומה עם אטם חדש ולהרכיב את הקרטר:
חשוב!!! יש למלא את משאבת השמן בשמן מנוע. משאבה ריקה לא תשאב שמן עם ההתנעה הראשונה והמנוע יעבוד ללא שמן. במיקרה ולא מולאה המשאבה טרם ההרכבה, ניתן לסובב אותה עם מברג ארוך שמורכב למקדחה, דרך פחת המפלג, עד שרואים שיוצא זרם חזק של שמן דרך פתח היוניט לחץ שמן או לחכות לעליית לחץ שמן בשעון. התנעת המנוע ללא שמן במשאבה, עלולה לקצר משמעותית את אורך החיים שלו. טיפ: אני ממליץ למרוח שיכבה דקה של דבק-מגע על הבלוק (איפה שהוא נאטם עם אטם שעם) ועל השעם ולתת לדבק להתייבש ולהדביק את האטם. הדבר ימנע מהאטם לזוז ממקומו ויוסיף לאטימה. חשוב: לא לשים דבק על שני צידי האטם אלא רק על הצד של הבלוק - למקרה שבעתיד גם תוכלו להוריד את הקרטר. אין צורך לשים דבק איפה שעובד אטם גומי.
עכשיו פניתי להרכבת ראש המנוע: הרכבתי את השסתומים הממוספרים במקומם עם הקפיצים והאטמים שלהם. הרכבתי את סעפות הפליטה והיניקה עם אטמים חדשים. כאן נתקלתי בבעיה: החורים של ברגי סעפת הפליטה משום מה לא התאימו להברזות שלהם בראש המנוע. אין לי הסבר משכנע לתופעה אבל בתור פיתרון השתמשתי במוט ברזל ומעט יצירתיות ו"כופפתי" את סעפת הפליטה למקומה תוך כדי שמישהו אחר מכניס את הברגים למקומם.
הרכבתי את ראש המנוע על אטם חדש והידקתי את הברגים למומנט הנכון. ניתן להשתמש בבוקסה של פלאגים לברגים הארוכים של מכסה השסתומים (רואים את הבוקסה בתמונה השניה). הרכבתי את מכסה השסתומים ושאר המכלולים החיצונים למנוע והנחתי את המנוע בצד עד לשבוע הבא, בו ארכיב אותו לג'יפ ואתחיל הרצה. בינתיים, 800 מייל אחרי ההרצה, המנוע עובד כמו קטר בריא. ההרצה מתנהלת בצורה מעולה (למרות שאת רובה אני לא עושה אלא גיסי) ואני מרגיש שבחרתי בדרך הנכונה. עכשיו אני יודע בדיוק מה יש לי במנוע, אני יכול להרגיש בטוח בקשר לאיכות ההרכבה של המנוע ולחלקים שהורכבו בפנים. זהו. למען האמת: לא כל כך מסובך. פשוט פרויקט כזה דורש הרבה סבלנות ותשומת לב לפרטים. עלויות (סדר גודל לכל השיפוץ): עבודה של בית מלאכה לשיפוץ מנועים: בערך 2200 ש"ח. חלקי חילוף: בערך 3000 ש"ח. כמה זמן הוקדש לפרויקט: פירוק מהג'יפ ולגורמים - יום עבודה. ההרכבה לקחה לי שלושה עד שלושה וחצי ימי עבודה (יום עבודה זה משבע וחצי בבוקר עד בערך 16:00). בעקרון, זה זמן סביר בשביל פעם ראשונה למרות שהיו לי כל הכילים הדרושים. בזמן זה אני כן מחשיב את כל הבלתמי"ם שגוזלים את רוב זמן ההרכבה (כמו למשל כשנפל לי מברג לתוך המנוע דרך פתח המפלג והייתי צריך זרוע גמישה עם מגנט כדי למצוא אותו ולשלוף אותו החוצה). תודות: לאבא שלי שעזר לי לאורך כל העבודה. לחברה שלי שתמכה בי נפשית ברגעים הקשים. ליוסי שהשאיל לי את המוסך שלו וכלים לעבודה על המנוע, בלעדיו החיים היו יותר קשים. לטל, חבר טוב שעזר לי בעבודה. לניר ל. לחנן ולכל מי ששכחתי. קישורים: חיזוק ברגי ראש מנוע: http://www.jeepolog.com/jp_forum/viewtopic.php?t=206 משאבת שמן לא בונה לחץ: http://www.jeepolog.com/jp_forum/viewtopic.php?t=48 שאלות, הערות והארות, אפשר להפנות ישירות לאורי טל, או לשאול בפורום CJ של ג'יפולוג |