Close
  • באגי מתקפלת כחול לבן

    אמא'לה, רובוטריק! הרובוטים המתקפלים חזרו לאופנה הקיץ, אבל לטובל ארן גבע, סטודנט מבצלאל, לא היה זמן לראות את הסרט - הוא שקד על תכנון רכב שטח קטן המתקפל לנפח תא מטען של רנו קנגו. התוצאה המקסימה לפניכם. (Photographs: )

     

    MLM - My Little Monster, כך מכונה הרובוטריק החמוד הזה, שתוכנן על ידי טובל ארן גבע כפרויקט גמר בלימודי עיצוב תעשייתי בבצלאל, בהנחיית פרופ' חנן דה-לנגה. זהו רכב שטח - באגי - תלת גלגלי שמתקפל לקוביה.

    סרטון: הMLM משנה את צורתו

    טובל  לא ג'יפאי ולא רוכב שטח, והגיע לרעיון די במקרה - הוא חלם על רכב שטח קטן מספיק שיכנס לתא המטען של רכבו הפרטי, טנדרון רנו-אקספרס.

    מוצרים מתקפלים, שתופסים נפח קטן באחסון ונפתחים  לתצורתם הפונציונאלית בדרכים מתוחכמות הם אתגר נאה למעצבים התעשייתים בכל תחום,  לא כל שכן בתעשיית הרכב, המציבה עוד ערימה ענקית של בעיות ומגבלות שצריך להתמודד איתם, בפתרון המשוואה שנקראת "עיצוב מוצר".

    צד אחד של המשוואה - הנפח במצב המקופל - היה מוגדר היטב. הקוביה צריכה להכנס לטנדרון צרפתי ממוצע. הצד השני - הדרישות האוטומוטיביות מרכב שטח קטן - היה הרבה פחות ברור. טובל היה חייב לחפור ולחקור. הוא התייעץ עם מעצבי רכב ומהנדסים והגיע גם לגופים מקצועיים בצה"ל, שכן הצורך ברכב שטח  "יביל אויר" שניתן להסיק ולהצניח קיים מהיום שהצנחן האמיץ הראשון קפץ ממטוס והיה צריך ללכת קילומטרים ברגל כדי לחזור לבסיס. על תצורת שלושת הגלגלים הוחלט כפשרה לטובת קיפוליות גבוהה. אי היציבות היחסית של התצורה נלקחה בחשבון, ומאפייני בטיחות כמו כלוב מלא ומושבים תומכים נבנו אל תוך התכנון.

    הרכב יוצנח או יוסק יחד עם ציוד הלחימה הרלוונטי בתוך מארז, ויפתח עצמאית, באמצעות מערכת בוכנות פנאומטיות, עם הנגיעה בקרקע. משם הוא אמור לספק ליושביו ניידות גבוהה בעורף האויב, באמצעות מהלך מתלים מכובד של 30/35 ס"מ (קדמי ואחורי), מרווח גחון של 32 ס"מ, מנוע טרקטורון ימאהה בנפח 400 סמ"ק וצמיגי טרקטורון 20x7x8 מקדימה ו22x12x8 מאחור.

    "מערכת הקיפול עמדה בבסיס הפרויקט כעבודת גמר. ההשראה העיצובית שלי הגיעה מכני הנסע המתקפלים של מטוסים, והיה חשוב לי לשמור על הקוים המקובלים של מכוניות באגי בתצורתן המוכרת" מספר טובל. "מבחינה אוטומוטיבית ברור לי שהרבה פינות אינן סגורות, אני ניגשתי לפרויקט ללא רקע מוקדם בתחום הרכב. את המושגים הבסיסיים ביותר הייתי צריך ללמוד דרך האינטרנט, ונעזרתי רבות בפורום הבונים של ג'יפולוג כקורא פסיבי". גם אחרי ההשקעה העצומה הניכרת בפרטי התכנון הממוחשב, נשארה עוד דרך ארוכה עד שMLM יהפוך למשהו יותר מפרויקט סיום - בינתיים הדגם מושך את תשומת לב המבקרים בתערוכת הגמר של בוגרי בצלאל לשנת 2007, שנפתחה ביום שישי האחרון. התערוכה פתוחה עד ה10 לאוגוסט, בקמפוס בצלאל בהר הצופים, והכניסה חופשית.

         

         

         

    Untitled Document