Close
  • הסמוראי הראשון

    לכבוד הסמוראידה שתערך ביום שישי הקרוב, הדלקנו את מכונת הזמן וחזרנו לשנת 1970, למה שעתיד להיות הסמוראי הראשון. על הדרך גילינו גם מה מקור השם "ג'ימני". (Photographs: )

    רגע של הסטוריה

    למי שחושב שהSJ410 הקשיש שלו הוא הסמוראי הראשון, או למי שחושב שהג'ימני שלו הוא המצאה חדשה – זה הזמן להכיר את הראשון בשושלת הסמוראים, הג'ימני המקורי, הג'יפון הראשון – סוזוקי LJ10 ג'ימני.

    הסיפור מתחיל בחברה קטנה בשם HOPE, אשר ייצרה את ה Hopestar on360 . הג'יפון הזעיר יוצר עם מנוע מיצובישי דו פעימתי מקורר אוויר בנפח 359 סמ"ק, שהפיק 21 כ"ס, ו3.2 קג"מ של מומנט. בסך הכל ייוצרו בין 1965 ל1970 כ50 ג'יפונים כאלו, ללא דלתות וללא סגירה, אך עם מערכת 4X4 שלקחה אותם לאן שהיה דרוש. הופ לא הצליחו, כאמור, למכור את הג'יפונים בכמות משמעותית עד שבשנת 1970 סוזוקי רכשה מהופ את הג'יפון, על מנת להתחיל לייצר סדרת ג'יפונים שזכו לכינוי Light Jeep – LJ.

    הדגם הראשון שייוצר במסגרת התכנית היה הLJ10. לאחר שסוזוקי רכשו את חברת הופ, וכחלק מהמעבר לייצור הLJ10  על בסיס ההופסטאר, סוזוקי התחילו לייצר בעצמם את המנוע, בתוספת 3 כוחות סוס, ובסך הכל עם 24 כוחות סוס, שעלו עד 25 כוחות סוס עם התקדמות הייצור. סוזוקי גם הוסיפו מערכת שעירבבה את השמן עם הדלק, שיפור משמעותי וחידוש מרעיש לזמנו. במנוע הזעיר הוכנסו עוד חידושים כמו קירור לפלטינות על מנת לשמור עליהם מכוונות. המידות הזעירות של הLJ נגזרו מהתקינה היפנית שחייבה מידות אורך רוחב ומשקל מקסימליות, כמו גם נפח מנוע קטן במיוחד – כדי להישאר בקטגוריית "מיני" הנפוצה מאוד ביפן, וכך הפך ל kei car הראשון שהיה עם הנעה לכל הגלגלים. כדי לחסוך מקום ולהישאר באורך של פחות מ3 מטרים,  מיקמו סוזוקי את הגלגל הרזרבי מאחורי מושב הנהג, ולצידו מושב נוסף – 3 מושבים בסך הכל. עם משקל של 590 ק"ג לאבי הטיפוס הראשונים, הזוקון הקטנטן בעל ארבעת ההילוכים הגיע ל72 קמ"ש, הישג מרשים לכל הדעות.

     

    LJ10 ייוצר החל בשנת 1970, וזכה לשם המסחרי ג'ימני – נשמע מוכר? למען האמת השם הזה קרה בטעות, כשמשלחת של סוכני מכירות יפנים נסעו לסקוטלנד להחל בשיווק הג'יפון החדש. כשהם יצאו לדרך, הם הונחו לשווק את השם המסחרי "ג'ימי". יפנים, בדרך לסקוטלנד, נשמע כמו התחלה של בדיחה, נכון? ואכן, השם "ג'ימי" עזב את יפן והגיע לסקוטלנד "ג'ימני"... מאז ועד היום.

    המכללים המקוריים של ה LJ השתנו מעט מאוד מאז ועד ימינו, ימי הג'ימני המודרני. השלדה דומה, הסרנים דומים, המבנה הכללי דומה והמשקל הכולל של הג'ימני המקורי דומה למשקל העצמי של הג'ימני החדש- אבל ג'ימני מודרני מצוייד במנוע המייצר הספק גדול פי 3.5. האורך לא עלה בהרבה – 65 ס"מ יותר, וזה כולל גם את הגלגל שתלוי היום על הדלת האחורית. הג'ימני המקורי, של אז, היה רכב פשוט, ספרטני, ועביר – ומי שמכנה את הסמוראים והג'ימנים המודרניים "טרקטורון עם חלון", יוכל לראות בקלות את הדי.אן.איי שלהם, המיוצג נאמנה בLJ המקורי, הראשון בשושלת הסמוראים המפוארת.

     

     

    הLJ10 המקורי ייוצר שנתיים בסך הכל, עד שהוחלף על ידי הLJ20 שהוצע כבר במספר גרסאות מרכב, כולל פתוח, סגור, עם או בלי חלון קדמי מתקפל, וכמו כן עם הגה בצד הנכון ומנוע מקורר מים, ולאחריו בעוד שלל דגמים עד שהוחלף בסדרת ה SJ, הוא הסמוראי, לו מוקדשת הסמוראידה שתערך ביום שישי הקרוב, ה13 לפברואר.

    סוזוקי LJ10 ג'ימני מודל 1970, מפרט טכני

    משקל עצמי: 630 ק"ג משקל כולל: 960 ק"ג

    אורך: 2995 מ"מ

    רוחב: 1295 מ"מ

    בסיס גלגלים: 1930 מ"מ

    מידת צמיגים: 6.00-16

    מרווח גחון: 235 מ"מ

    מהירות מירבית: 80 קמ"ש

    מנוע: מקורר אוויר, 2 פעימות, יחס דחיסה: 5.8, הספק 24 כ"ס, מומנט 3.7 קג"מ

    מיכל דלק: 26 ליטר

    Untitled Document