בעוד מכירות הטנדרים האמריקאים הקלאסיים בשקיעה, סוחבות איתן את כל שלושת יצרני המכוניות האמריקאים הגדולים (לא צחוק, כ1/3 מכוח העבודה צומצם בשנה האחרונה בדטרויט, וכל השלוש על סף פשיטת רגל מיידית), שחקן חדש נכנס לגוב האריות - מהינדרה ההודית, לא פחות ולא יותר. זה לא קוריוז. שמענו על התוכניות לפני כמעט שנה: טנדר בסיסי, קטן, קל, עם מנוע דיזל בלבד (נפח 2.2 ליטר) הוא בדיוק מה שהאמריקאים צריכים. אין להם יותר כסף לבזבז על דלק או על בולשיט. הסניף האמריקאי של מהינדרה, חברת Global Vehicles, מתכוון לעמוד מאחורי התוכנית לשווק את הטנדר, כנראה תחת השם אפלצ'יאן כמודל 2010, והפעם זה רשמי. הכלים הראשונים יגיעו ישירות מהודו; אבל מהר מאד היצור יעבור למפעל בארה"ב ששמו עדיין לא פורסם. זאת כדי לחסוך מס של 25% על טנדרים מיובאים (כל היצרנים היפאנים מחזיקים מפעלים בארה"ב מימים ימימה). טנדר מהינדרה מציע כמה נתונים קוסמים ביותר בעידן הנוכחי, שצריכים לעניין גם אותנו. תא המטען שלו ארוך במיוחד - 2.5 מטרים אורכו, והמשקל המותר להעמסה 1,300 ק"ג - ארוך והרבה, ביחס לטנדרים ה"קומפקטיים" בהם יתחרה בארה"ב, כך נקראים הכלים היפאניים הנפוצים. וזאת עם צריכת דלק שוברת שוק במונחים אמריקאים, של 30 MPG - כמעט 13 ק"מ לליטר. והכל במחיר שעדיין לא נקבע אך יהיה זול כמה שצריך - כ10-15% פחות מהמתחרה הקרוב ביותר. אז למה לא בעצם? איכות הייצור וההרכבה של תעשיית הרכב ההודית עדיין לא יישרה קו עם זו של העולם המערבי, או כך נדמה. אבל מה אנחנו מכירים בארץ? את טאטא מלפני כמעט עשור. כדי להצליח באמריקה, קפיצת המדרגה תתבצע - היא חייבת, וזה עניין של זמן בלבד, לא הרבה. ואז הטנדר הזה, שייוצר בארה"ב, יכול להיות רכב מעניין ביותר גם עבור השוק הישראלי - עבור חקלאים, קבלנים, אנשים שצריכים טנדר חסכוני, שיכול לעבוד, ובזול. אנחנו נמשיך לעקוב אחרי יבואן מהינדרה בארץ. |