Close
  • באחה צאלים 2010: סיכום ותמונות

    עונת באחה ישראל לשנת 2010 נפתחה בשבת עם מרוץ מדברי אביך ומאובק, ונצחון חד משמעי לעידו כהן והטרופי טראק החדשה. היה מגעיל, ומ-ע-ו-ל-ה! (Photographs: טל זוהר - פולגז, נמרוד מלר)

    לפני בערך שנה ערכנו דיון (כלומר הלכנו מכות) במערכת ג'יפולוג על נושא מזג האוויר. ברוב קולות קיבלנו החלטה לאסור על מי שמסקר אירוע ספורט מוטורי להתחיל בתיאור מזג האוויר, אלא במקרים יוצאי דופן. האירוע הראשון של שנת 2010 בליגת באחה ישראל הוא יוצא דופן. בדרך דרומה רוחות צד עזות טלטלו את רכבי השטח המוגבהים ואת העגלות העמוסות. חניון האירוע עמד לצד הלימן הגדול הידוע כחורשת אשלים שהיה מוצף כפי שלא היה מאז הומצא המושג "לימן".

    ההתייצבות לתחרות הניווט לא הייתה ענקית, אך בהחלט משופרת לעומת סוף העונה שעברה, עם  15 מכוניות, 16 אופנועים, 5 טרקטורונים ו6 מיני באגים, כבר לא רק רייזרים. בקטגוריות רכבי האבטיפוס, המעניינת באופן טבעי את גולשי ג'יפולוג יותר מכל, נרשמה תפוסה כמעט מלאה, הנעה לכל הגלגלים והנעה אחורית בלבד. בלטו בהעדרם שי שמעוני בהאנטר T1,  ו"שד המדבר" של ניר זהבי בקטגורית הטרופי-טראק.

    מכיוון שהערכנו שמדובר על מרוץ מהיר ביותר, וכדי לא לפספס את הראשונים, דילגנו חיש מהר לנקודת רבע-המסלול המשוערת, בראש גבעה מעל צומת משאבי שדה. התמקמנו כמעט על הנ.צ שבו אנחנו יודעים שהמתחרים חייבים לעבור, הספקנו ללגום כוס קפה קטנה למרות מחאתה של הרוח, וחיש מהר הופיע לו האופנוען הראשון – יוני לוי. דקה או שתיים אחריו, יריבו התמידי ערן וולנברג. ואז, אחרי לא יותר מחמש דקות, רעש הרוח המתגבר לא מצליח להשתיק רעם מנוע מעבר לרכס. מנוע גדול. V8. ולא אחד... שברולט קרוז כחול של גל שחם הוא הראשון שנגלה, בסחיפת זנב מרהיבה, שניות אחריו רז היימן, ועל זנבו עידו כהן בטנדר השברולט שזכה העונה במספרו של השטן - 66. איזו דבוקה, 45 דקות אחרי תחילת המרוץ! המושג "לא רואה בעיניים" מתאר לעיתים קרובות את סוג המחויבות הנדרש מהמתחרים, וכבר בהתחלה ראינו את חסרונו, עת גל שחם ובן לאוטרבך הנווט מפספסים את הפנייה המדויקת בלא יותר מעשרות מטרים, ובעודם מחליקים בפניית פרסה, רז היימן, האיש שלא ידע לטעות, משתחל להובלה אחרי כמעט התנגשות. אנחנו עוקבים אחרי השלישייה הצמודה המתרחקת בנחל אטדים לעבר נקודת הביקורת הראשונה ברמת חובב... וואו!

    מי יהיה הרכב הבא? כמה דקות אחר כך חולף על פנינו הטרופי-טראק הלבן של צוות סרטינה נהוג על ידי לירן סברוב ואייל אפרתי. קצב טוב של מרוץ, ואנחנו מחליטים לדלג הרחק קדימה לנקודת הביקורת השנייה, בדיונות ליד גבולות. תוך כדי נסיעה תנאי הראות הולכים ונעשים קשים. ואז מתדרדרים קצת יותר למצב זוועה. את נקודת הביקורת השנייה אנחנו מוצאים תחת שמיים צהובים-עכורים, המרשלים אפורי שיער, קפה כבר התייאשו מלהרתיח, נכנעו לרוח.  דיווחים על נזקים ופרישות מצטברים בינתיים. אלון שחף בטרופי-טראק של ברוך טולידאנו חוזר לחניון עם צרות בסרן האחורי. גל שחם מרגיש שהאוטו הכחול פחות ופחות נשלט, עד שבמעבר הכביש בחורשת מרקוף הידועה צוות הסיוע מגלה שמסב הקצה במוט השפור של המתלה האחורי שמאלי מתוח כמו טבעת קלמארי. תיקון שדה מאפשר לגל לצלוע בקצב טיול בחזרה לחניון.

    יוני לוי וערן וולנברג הם הראשונים להגיע גם לPC-2, נקודת שני-שליש המרוץ, בתנאי ראות אפסיים. כל הכבוד מגיע לאופנוענים שחותכים את החולות בלי לדעת מה לפניהם. התנאים ללא ספק משפיעים על קצב המרוץ, אבל במזג אויר שלא מאפשר לראות, מי שרגיל לא לראות בעיניים, הוא המלך, והמלך הוא עידו כהן. הוא מגיע מעט אחרי צמד האופנוענים המובילים, בקצב טוב מהם, והוא לא מתכוון לקחת שבויים, שועט לעבר קו הסיום. רז היימן והלל סגל דקות ספורות אחריו, ובפער גדול אחריהם צוות סרטינה. הטרופי טראק החדש בולע את השטח, אבל מנוע הV8 כמו במרוץ הקודם, עושה צרות. הוא מצלצל בטורים גבוהים ולירן מגביל את עצמו ל2000 וקצת סל"ד, חצי ממה שהמנוע אמור לתת, ומהירות של לא יותר מ110 קמ"ש בשבילים הפתוחים, האידיאליים לרכב ארוך המתלים. מי שמנצל את התנאים הוא עידו כהן, שבסיום מדווח על מהירויות של 170 קמ"ש ויותר. אנחנו מאמינים לו.

    בסופו של יום, או יותר נכון לקראת הצהריים, יוני לוי, ערן וולנברג ועידו כהן הם הראשונים לחזור לחורשת אשלים. עידו עשה זאת מהר יותר בכמה דקות טובות, אך מסתבר שאירוע נדיר התרחש – יוני לוי עצר לעזור לאופנוען שנפל ונפצע לאחר שגם התברבר על פני המסלול ומצא את עצמו לפני המובילים. נועם היימן מחשב חישובים, אך גם אחרי שמקוזזות הדקות שבהן סעד יוני את חברו, הוא במקום השני. היום הזה שייך לרכב עם הגלגלים הכי גדולים, הכי הרבה כוחות סוס, לנווט המצטיין של הראלי נמרוד "קיד" אופיר, ולנהג שלא רואה בעיניים – עידו כהן. הם כיסו את 180 הקילומטרים בשעתיים, 27 דקות ו19 שניות, 43 שניות פחות מלוי. המכונית השנייה היום, בהפרש של מעט פחות מ11 דקות, היא הT1  הצהובה של הלל סגל ורז היימן. מעבר לצמיג שהתקלף לו בקילומטרים האחרונים ועלה בכמה דקות, יש לאלופים הנצחיים תירוץ נוסף. מנוע ב.אמ.וו X5 נשתל מתחת למכסה המנוע לא מזמן, ובהתחשב בכך שהלל סגל עבד עד אמצע הלילה בניסיונות להשתלט על מחשב המנוע הסורר, ובכך שרז היימן נפגש עם המנוע החדש בפעם הראשונה, ועוד עם כף יד מחלימה משבר, זה הישג מרשים, שמלמד שייקח עוד זמן רב עד שהטרופי-טראקס ימסמרו את שלטונן על פני מכוניות ה4X4 – אם בכלל. מי יודע מה יכול רז היימן לעשות עם ע 80 כ"ס נוספים (על המאתיים לערך של מנוע המיצובישי) תחת רגלו הימנית, ברגע שהלל יפתור את מחלות הילדות?

    הטרופי טראק השנייה לחצות את קו הסיום, אם כי בהפרש ניכר אחריהם, היא זאת של צוות סרטינה, המרוצים עד הגג. שכן למעט המנוע שעדיין מזייף, הרכב מנגן. התקלה העיקרית בה נתקלו היא באמפ-סטופ הידראולי שנשבר, מסיבות שעוד יש לברר. זה כסף קטן לעומת הנזק שספג עידו כהן. שני בולמי המעקפים האחוריים נשברו בצורה זהה ומטרידה, בעשרות הקילומטרים האחרונים של המרוץ, מה שכאמור לא הפריע לעידו וקיד להסתער עד הסוף.

    בקטגוריות הT2 שיחקו אותה שי שפירא והראל גולסט בזמן השלישי בטיבו בקרב המכוניות – שעתיים, 59 דקות ו50 שניות. המיצובישי פאג'רו האדום שלהם נבנה לאחרונה והוא נוסע כמו שהוא נראה – מצוין. רועי שפירא ואיתי מולדובסקי בפאג'רו הלבן הסתפקו הפעם במקום השני, וניצן שקל ודובי נוימן סוף-סוף חזרו לחולות צאלים אחרי חווית ראלי דרך המשי, הפעם במקום השלישי. בקטגורית הסטנדרטים עופר קוקוס ונועם שמיר בפאג'רו הכסוף עשו את הזמן החמישי בטיבו בין המכוניות, ולקחו את המקום הראשון,  עם איציק אסולין ואורי יעקובוביץ’ בהפרש לא גדול אחריהם.

    את קטגורית המיני באגים השאיר יובל שרון פנויה לאחרים. למרות שהתייצב בבוקר לזינוק, נאלץ לוותר ולפרוש עקב נסיבות אישיות. עומרי ארבל, שכזכור סיים את המרוץ האחרון ברוחמה כקישוט על הפגוש של גל שחם (כמעט...), בנה את הRZR מחדש בסדנא של עידו כהן, כך שלא רק גל שחם לא יזהה אותו – גם אימא שלו לא תצליח. הרייזר מחופה האלומיניום, המוארך ומוגדל המנוע, הביא את עומרי שנהג בו לבדו לזמן מצוין של שלוש שעות, חמש דקות ו11 שניות, וניצחון בקטגוריה על פני גיל תימור ורן נאור בRZR נאמן יותר למקור. אליקו אוחנה ורפי פדלי במקום הרביעי שיחקו אותה – זה לא ברור מאליו להביא את הPGO500, באגי סיני סדרתי לסיום של מרוץ שטח קשה ושובר, ועוד בזמן לא רע בכלל!

    ניתן לסכם את אירוע פתיחת עונת 2010 של באחה ישראל במילים ברוח הזמן: היה מגעיל... ו-מ-ע-ו-ל-ה! – מזג האוויר היה איכסה, אבל חוץ מזה האירוע נוהל על ידי נועם היימן, ירון פרסלני וצוות המרשלים והעוזרים הנאמנים זרם כדבר שבשגרה. ניתן לומר שימי התהילה של הטרופי-טראקס נראים כעומדים בפתח, ועידו כהן בראש - נקווה שגל שחם שותפו לקבוצה ובעל השפעה רבה אכן יצליח להביא את עידו לכל האירועים. חוץ מזה, השנה הקרובה צפויה להיות שנת חוק הספורט מוטורי (כן, אנחנו יודעים ששמעתם את זה כבר יותר מפעם אחת...). מסתמן שכבר האירועים הקרובים של באחה ישראל יהוו פיילוט של מרוץ חוקי למהדרין. או אז, אולי סוף סוף תשתפר גם נקודת התורפה האמיתית שמונעת ממרוצי הראלי רייד להמריא – נגישות לקהל הרחב.

    תוצאות וזמנים:

    טבלת התוצאות והזמנים, באחה צאלים, ינואר 2010 >>>

    דיון ותגובות:

    לשרשור באחה צאלים, ינואר 2010, בפורום הספורט המוטורי >>>

    האירוע הבא:

    באחה חוצה נגב, 26-27 למרץ.

     

         
         
    Untitled Document