
"בבאחה הקפות הבא, נביא את הילדים". את זה אמר הצלם שלנו בפעם הקודמת. הוא לא התייצב הפעם - והשאיר אותי בשטח עם מצלמת כיס ורודה (הגדולה נדפקה), מושא ללעג. אבל את הילדות הבאתי. אחרי סבבי האופנוענים, הטרקטורונים ורכבי השטח הקלים, לקראת השעה שתיים בצהריים - שהייתה קרירה ונעימה באופן יוצא דופן - המכוניות נעמדו סוף-סוף בטור לפני קו הזינוק. ילדות בגיל הגן אוהבות לגלגל שמות של אנשים על הלשון, ובמקרה זה להדביק שם לצבע של כל מכונית. עידו באוטו השחור, רז בצהוב, גל בכחול, לירן באוטו הלבן ("שאבא בנה!") וסביון, אבא של איתמר, בג'יפ האדום.
"אבא, מי אתה מנחש שינצח?" וואלה, יה-בנתי, שאלה קשה. הסטטיסטיקה של חמש, עשר השנים האחרונות, רצה בראש, והתשובה ברורה: "האוטו הצהוב, של רז" (ויסלחו לי הלל סגל ושאר הנווטים - אוטו נקרא על שם הנהג. ככה זה ב"כלבי המחץ" - בערוץ "הופ" למי שלא מעודכן, יש יותר ספורט מוטורי מאשר ב"אגו"). "אני דווקא חושבת שהשחור - עדו - ינצח". התמימות המתוקה...
דקה מאוחר יותר, עדו כהן בטנדר הTT השחור נתן לנו ולכל הקהל מקלחת חול ואבק שגימדה את כל אלו שלפניה ואחריה. אחרי עשרים ואחת וחצי דקות הוא נתן את המקלחת השנייה, ועוד שלוש בקצב עקבי, בפערים הולכים וגדלים על פני כל מתחריו. עידו כהן וקיד אופיר נווטו היו ענקים היום, הTT השחורה בשלה, מנגנת. ללא תקלה או עיכוב, הם ניצחו את כל המכוניות וגם את כל האופנועים והטרקטורונים - למעט הפנומן על האפריליה, יוני לוי, שגבר על עידו בפער של שתי דקות בלבד. "חסר לי כוח", עידו מתלונן בסיום, וקיד השקול תמיד מאשר שעידו לא מגזים. צדקת, יה-בנתי, הכסף שלי על הטנדר השחור, עד הודעה חדשה.
שני הכוכבים של באחה הקפות צאלים 2010 הם יוני לוי האופנוען, ועידו כהן הנהג - ולא פחות חשוב, הבונה. שניהם היו דומיננטיים בקטגוריות שלהם. בשובל שלהם התנהל מרוץ מרתק, גדול. 72 צוותים זינקו לבאחה הקפות צאלים 2010 - כמות שבדרך כלל רואים רק בחוצה ישראל, גולן-אילת. בלט במיוחד מספר האופנוענים - למעלה מ40 מזנקים, שכללו שפע של פנים חדשות, כאלו שבאו להתנסות, וגם צעירים, דור העתיד. 9 טרקטורונים, 8 מיני-באגים (T1 לייט בקרוב) כולל שניים בבנייה עצמית עם מנועי אופנוע ספורט עצבניים, ו18 מכוניות בקטגוריות השונות.
קטגורית הטרופי טראק (2X4, סרן חי, מנוע V8 והרבה פאסון אמריקאי) הופכת בזכות עידו לבכירה, זה כבר לא המרוץ הראשון. זינבו בו ניר זהבי ושוקו ב"שד המדבר" הצהוב, ולירן סברוב ואייל אפרתי, הם צוות סרטינה. הTT הרביעי, מבית היוצר של ברוך טולידאנו ונהוג על ידי אלון שחף, למרבה הצער לא הצליח להתייצב לזינוק. השתלת מנוע הביג-בלוק שהתבצעה אך ימים לפני המרוץ, לא בשלה. נתראה בחוצה ישראל, מבטיח הצוות. שד המדבר דווקא נתן תצוגה מרשימה מאד, בסוג המרוץ שעבורו בדיוק בנה אותו איציק מיני. לרוע המזל, את ההקפה הרביעית והאחרונה הוא לא סיים, תקוע עם בולג'וינט שבור במתלה הקדמי, כך שמענו. צוות סרטינה במאבק מתמיד במחלות הילדות של האוטו, שזה לו המרוץ הרביעי, פתרו ככל הנראה את בעיית המנוע המתחמם, בעזרת כונס לא יפה אך אפקטיבי - וזאת רק כדי לגלות שהגיר האוטומטי הוא הבא בתור. זה התחמם לטמפרטורה מסוכנת, וכדי לא לסכנו, לירן נסע בקצב איטי ב4-6 דקות להקפה מעידו כהן. "בכמה דקות עד שהגיר מתחמם הרגשנו למה האוטו מסוגל, אבל רוב המרוץ נהגתי עם יד אחת על ההגה, כמו בטיול - הגיר המתחמם לא אפשר לנו לתת קרב אמיתי", דיווח בסיום. ועדיין הזמן החמישי בטיבו בין המכוניות, הוא הישג. לפניהם, במקום הרביעי הכללי, השתחלו בשקט ובלי דרמה הצוות הוותיק הידוע בתור "כפר מסריק" - ניר שני ועומרי רשף - הישג מצוין בבאגי הכחולה הוותיקה, כשאחריהם בקטגורית הT1-2X4, הרכב הפוטוגני של המרוץ וגם הנהג שסחט את מרב התשואות בטקס הסיום - אילן יעקובי בבאחה-באג הצהובה של צוות Outstanding. מוגבל לכסא גלגלים ועם רטייה על עין שמאל, אילן נתן מרוץ וShow נהדר. תודה לך.

הקטגוריה המרתקת והתחרותית ביותר היא T1 4X4. אליה התייצבו ארבע מכוניות - גל שחם ובן לאוטרבך בשברולט "קרוז", רעבים לניצחון, רז היימן והלל סגל במיצובישי...ב.אמ.וו - הסבת המנוע פתורה סוף סוף בידיו הנאמנות של הלל - שי שמעוני בטנדר ההאנטר לאחר הסבה למנוע שברולט (מרוץ חימוש, כבר אמרנו?), ודודי עמר ואודי פורת בטויוטה FJ קרוזר שנבעט למעלה בשל אי התאמה לקטגורית T2. למעט שי שמעוני, שפרש כמעט מייד לאחר הזינוק עם כשל בתיבת ההילוכים, זה היה גם סדר סיום המרוץ, כאשר גל שחם רושם את הזמן השני בטיבו בין המכוניות (וזאת ללא קלאץ' מההקפה השנייה), ורז היימן דקתיים אחריו (המנוע עובד מצוין, אבל הבולמים התחממו ולא אפשרו ללחוץ יותר). הFJ, רכב חדש ופוטוגני ביותר יש לציין, סיים 25 דקות מאוחר יותר, בזמן מצוין לקטגורית T2 - אבל תקנון זה תקנון...
בT2 רועי שפירא ואיתי מולדובסקי , צוות "ארן",נתנו כרגיל תצוגה עקבית ומרשימה, כשאחריהם צביקה נפתלי וחזי בצלאל. שני מיצובישי פאג'רו T2 נוספים פרשו במהלך היום הקשה. מה שמשאיר אותנו עם קטגורית הT2S - הסטנדרטים הצנועים. הטויוטה פראדו של צוות תרמודן למרבה הצער קיבל את פנינו בבוקר על הכביש, עם מנוע תפוס עוד לפני המרוץ, וחבל. שלושה מתחרים זינקו למרוץ - איציק אסולין ואורי יעקובוביץ', בטנדר המגנום של צוות "אוטוויק" שידע ימים יפים יותר, סביון ורותם בסופה האדומה של צוות ג'יפולוג שהוחזרה לכשירות בעבודת נמלים בלילות ובבוקר המרוץ, ועופר קוקוס בפאג'רו הארוך של צוות אבסולוט. בעוד זה האחרון משתרך מאחור, צוות ג'יפולוג ואוטוויק נלחמו צמודים אחד לתחת של השני הקפה אחרי הקפה. סביון, שהיה ממש על סף ניצחון, התקשר דקות לפני טקס הסיום, ובקול שבור בישר שגלגל שמאל אחורי התנתק מהרכב - הגוז'ונים נשברו בזה אחר זה - והם מדדים את 15 הקילומטרים לקו הסיום. DNF.
בקטגורית רכבי השטח הקלים, כיכבו בתחילת האירוע צמד באגים Edge בבנייה עצמית, המוכרים לקוראי ג'יפולוג. אך אחרי הקפה ושתיים, פרשו בשל שבירות מכאניות, והשאירו את הבמה לRZRים. במקום השלישי שם חדש-ישן - דני פרל. האיש שעומל שנים רבות מספור מאחורי הקלעים של אירועי השטח בישראל, כמרשל ועוזר נאמן למארגנים, קצר תשואות מעל גבי הפודיום. במדרגה שמעליו, רבותי, העיניים מסרביות להאמין... יובל שרון במקום שני! מיהו אותו חצוף שהצליח להשיג את הרקולס בן האלים בשתי דקות תמימות? עומרי ארבל, עם RZR שחור, משופר בידי עידו כהן, נתן מרוץ נהדר, וניצח בזכות. לכל דיקטטורה יש סוף, כך מסתבר. יובל שרון מצטרף אל רז היימן - לא תמצאו בקרב מתחריהם כאלו שלא מעריצים את השניים, כל אחד בתחומו, אבל שניהם נכנעו היום לנהגים מצויינים מצוידים בטכנולוגיה עדיפה, מאותה סדנא בפאתי פרדס חנה.
אבל לא הייתי ממליץ לעידו לנוח על זרי הדפנה - באחה הקפות 2010 הראה לנו טעימה של העתיד. נהגים ורוכבים צעירים שמתחילים לתת בראש, מרוץ חימוש שצובר תאוצה בכל הקטגוריות, ואת הבשלת מכוניות ה2X4 בישראל - טרופי טראק אימתניות ובאגים - על חשבון הרכב שהיה המלך שנים כה רבות - מיצובישי קינג. מי ייקח בחוצה ישראל? ואללה יה-בנתי, אני עם ההימורים גמרתי...
שמתם לב שאנחנו מדברים על המרוץ עצמו, על מתחרים וזמנים, וכבר לא מתפעלים מעצם העובדה שיש מרוץ בישראל? אז כן, נכנסנו כבר לשגרה מבורכת. ארגון "באחה ישראל" מתקתק, מערכת מדידת הזמנים מספקת תוצאות מדודות בזמן אמת וללא "מגע יד אדם" ואפילו מזג האוויר שיחק אותה, עם שמיים מעוננים עד אפורים ואף טפטוף קליל. עד שעות הצהריים, לשעת הזינוק של המכוניות, הצטבר קהל רב וממושמע, שזרם לאירוע ולא רק מהמקורבים. אירועים שכאלו מזכירים לנו - יש ספורט מוטורי בישראל, איכותי, מרתק, מרגש. הם גם מדגישים כמה העסקנות, ההתאחדויות ו"חוק הנהיגה הספורטיבית" בכללותו, הם מיותרים. רק שימשך.
באחה הקפות צאלים 2010, תוצאות:
סיכום זמנים - מכוניות
סיכום זמנים - אופנועים
סיכום זמנים - טרקטורונים ורכבי שטח קלים
קריאה נוספת:
סיפורים, תמונות וסרטונים שלכם מבאחה הקפות 2010 בפורום הספורט המוטורי

|