אם תנסו לשבט יחד את ג'יימס בונד, אינדיאנה ג'ונס וצדוק יחזקאלי, תקבלו את רוברט קראנץ, גרמני יליד ליבריה, 35 שנים על 2 מטר גובה, עיני פלדה ולחיצת יד שמועכת סלעים. עיתונאי, מהנדס, אנתרופולוג חובב, איש ספר והרפתקן חסר מעצורים (למרות שב130 שלו מותקנות מערכות בלמים של שברולט...).
את רוברט פגשתי לראשונה בתערוכת Offroad Und Abenteuer , אז נפעמתי למראה לנדרובר דיפנדר 130 ענק הנח על צמיגי 35 אינץ'. כשהצצתי מתחת, הבחנתי שהם מחוברים לסרנים פורטאליים בסגנון המוכר לנו בעיקר מהיונימוג. יחד עם הצמיגים, הסרנים המיוחדים הוסיפו 167מ"מ תמימים לגובה לעומת כרכרה סטנדרטית. הדיפנדר הזה יכול להסתכל להאמר H2 בלבן של העיניים - ולגרום לו למצמץ ראשון! לאחר שיחה קצרה בה רוברט ואני גילינו שאנחנו בעצם גרים באותו איזור בגרמניה - ממש שכנים - קבענו להיפגש אצלי לקפה לאחר שהוא יחזור מארוע "בילינג" באנגליה, וזאת לצורך הצגת הסרנים הפורטאלים שלו לקוראי ג'יפולוג.
האיש...
רוברט קרנץ, למרות גילו הצעיר, הינו בעל סיפור חיים מרתק. הוא מתחיל במולדתו ליבריה, שממנה נאלצה משפחתו לברוח לגרמניה עם פרוץ מלחמת האזרחים האכזרית ב 1990 (המנצח במלחמה, צ'רלס טיילור הידוע לשמצה, עומד היום למשפט בפני בית הדין הבינלאומי בהאג), ממשיך בהתערות בגרמניה והסתובבות באזורים המסוכנים ביותר בעולם. לרוברט יש משום מה חיבה לאזורי קרבות ולמרות היותו מהנדס מבריק, את דרכו המקצועית הוא התחיל כעיתונאי עצמאי המעדיף להביא דיווחים משדה הקרב ואם אפשר תחת אש אז עוד יותר טוב. הוא מסקר את המלחמה בעיראק ומוצא בין הקרבות זמן לטייל בסוריה, ירדן, ולבנון. לישראל הוא מגיע משי פעם לצורך סיקור אירועי האינתפאדה השנייה. שמחתי לגלות איש משכיל,מבין עיניין שחקר את ההיסטוריה של האזור כולל לימוד התנ"ך והקוראן ומעביר דיווחים אובייקטיבים אמיתיים על המתרחש. רוברט מספר שבעיצומה של האינתפאדה,הוא כתב כתבה בסגנון יומן אישי על יום אחד בישראל בזמן האינתפאדה. היום התחיל בקפה בוקר בירושלים, נמשך לחברון והסתיים שוב בירושלים בה באותו יום היה פיגוע אכזרי. הכתבה עסקה בתיעוד מהלך היום בלבד אך נדחתה ע"י עיתונים אירופים כמו ה"דר שפיגל" וה"שטרן" בטענה של "פרו ישראליות"... באופן אירוני הכתבה במלואה וללא עריכה פורסמה בעיתון לבנוני וב "ג'רוזלם פוסט" (כמובן שרוברט בא חשבון עם העורכים והציג בפניהם את הכתבה בעיתון הלבנוני). כמו לא מעט אנשים שאני מכיר פה בארץ האפשרויות הבילתי נגמרות, החליט רוברט לשלב בין תחומים האהובים עליו בחיים - רכבי שטח, הרפתקאות וטיול במקומות בהם מעדיפים את הזרים ללא ראש, והקים חברה בשם Frontline-Services העוסקת בפרוייקטים ופתרונות יצירתיים ל"קו האש", כולל בניית רכבים עבור ארגוני סיוע בין לאומיים, האו"ם וארגונים נוספים. לאחרונה הוא סיים פרוייקט של בניית מרפאות ניידות ומערכי תקשורת מאובטחים באפגניסטאן עבור האו"ם והקאריטס ( הצלב האדום של הכנסייה הקתולית).
והסרנים...
אל קונספט הסרנים הפורטאליים הגיע רוברט לאחר חיפוש ארוך אחר פתרון שיגביה את הרכב באופן משמעותי, מבלי שיפגע מהלך המתלה המקורי. מהחיפוש נולד הפתרון בדמות תיבות הפחתה בקצות הסרנים (פתרון שיוצר על ידי לנדרובר בשנות ה50' אך נזנח) לסרני דיפנדר וסרנים אחרים, שהוא החל לפתח יחד עם הסדנא של וולפגאנג טיבוס (סדנה העוסקת ביצור סרנים,כננות ועוד ציוד מתקדם). לאחר תכנון ממושך ונסיון שנצבר הם החלו ביצור סדרתי של תיבות הפחתה פורטליות (להלן יכונו פשוט "פורטאלים") לסרני דיפנדר, ג'יפ, מרצדס G , כמו גם סרני DANA מסוגים אחדים. הפורטאלים מגיעים מוכנים להרכבה על סרן מקורי של דיפנדר, ג'יפ, ג'י-ואגון ולרכבי אקסטרים בבנייה עצמית יש פורטאלים לסרן דנה 60. חשוב לציין שהפורטאלים אינם תלויי צד, הם מתאימים לכל צד של הסרן, ימין או שמאל, קדמי או אחורי, סימטריים וחזקים באותה מידה בשני כיווני הסיבוב. אין צורך בהתאמות מיוחדות או החלפה של אביזרים המקוריים של הרכב - הם מכונים Bolt on Portals באתר של טיבוס - www.killeraxles.com. להלן אביא את עקרי הפרטים הטכניים.
 
 
יחסי העברה: בזכות מבנה הפורטאלים,בניגוד למצב הרגיל בו הצירייה היא הנקודה החלשה ורבים נדרשים להתקין ציריות HD ,ישנה הורדה של העומס על רכבת הכח בכשישים אחוזים, מה מייתר את הצורך בציריות מחוזקות ומפחיתה את העומס מהדיפרנציאלים. יחס ההעברה שמתקבל במערך גלגלי השיניים של התיבה הוא 1.6:1 . מכאן ההמלצה להצטייד בצמיגי 35 לפחות (מה שמשאיר אותנו בתחום 2500 ס"לד ל100 קמ"ש). במידה ורוצים להשתמש בצמיג קטן יותר (משום מה...) יש צורך להאריך את יחס ההעברה בדיפרנציאל או בטרנספר.
גובה: הפורטאלים מוסיפים 125 מ"מ גובה ללא פגיעה או שינוי במהלך המתלה (בעצם לא נדרש שום שינוי במערכת המתלים!) ויחד עם צמיגי ה35 מקבלים תוספת גובה מזהירה של כמעט 17 סנטימטרים על הגובה המקורי. אני מדדתי מסף הדלת לכביש 70 ס"מ גובה,מה שאומר שבטטה כמוני לא יכול להיכנס למושב הנהג ללא מעלית...
 
רוחב: מרווח הגלגלים גדל בכחמישה סנטימטרים לכל צד,מה שמצד אחד מצריך התקנת כנפיים מתאימות ומצד שני משפיע לטובה על היציבות בשטח ובכביש.
לחץ אויר: בזכות הפורטאלים ניתן להתקין מערכת ניפוח אויר פנימית. לדיפנדר בתמונות מותקנת מערכת בשליטת בקר עם 12 רמות שונות של לחץ אויר.
אישורי תקן: יש אישור תקן רשמי מטעם לנד רובר העולמית. מה זה אומר לגבי תקינה בישראל? הניחוש שלכם טוב כמו שלי...
בתמונות ה130 של רוברט המצוייד בגאנטים HD דאבל ביד-לוק של האצ'ינסון, בולמי Proflex ,אינטרקולר Allisport, ודיפרנציאלים ננעלים של ARB בשני הסרנים, כמובן:
 

הכננת משכה את תשומת לבכם? בהמשך אביא לעיונכם עוד חומר על הכננת כפולת המנועים, גם היא מבית טיבוס, כמו על מערכת בקרת לחץ האויר בגלגלים.
לשמחתי הפגישה בנינו הסתיימה בהזמנה שקיבלתי לטיול דיפנדרים בסוף ספטמבר,יהיה מעניין לראות איך החברה מטיילים פה,אני מקווה לשתף אתכם בחוויותי. למי שיש שאלות בנושא הכתבה מוזמן לפנות אליי בהודעה פרטית.
|