Close
  • עשרים עובדות על ראלי דקאר

    מדי שנה אנחנו נדבקים למסך ומחכים כל ערב למוצא פיו של שדרן יורוספורט שיספר לנו מה קרה באותו היום. דובי מילר מלווה את ההיסטוריה של ההיסטריה שלנו. (Photographs: )
    1. ראלי דקאר החל בגלל טעות ניווט של מתחרה צרפתי בראלי אפריקאי קטן ולא חשוב. הוא כל כך התלהב מהטעות שלו שהחליט שגם אחרים צריכים לחוות את זה. טיירי סאבין קראו לו.

    2. לאירוע הראשון זינקו 170 מתחרים עם כלי-רכב שונים ומשונים. המנצח היה אופנוען בשם סיריל נבו בן-21 כאשר הגיע לראשונה לדקאר בירת סנגל. זו לא הייתה הפעם האחרונה שלו.

    3. ארבעים מתחרים הלכו לאיבוד כאשר בשנת 1983 חצו לראשונה את דיונות החול של מדבר טנרה באפריקה, אגדות החול נולדו.

    4. 1984 הייתה השנה הראשונה שקבוצת פורשה התחרו באופן רשמי בדקאר, משם כבר לא הייתה דרך חזרה וחברות מכוניות ואופנועים החלו לנצל את הראלי הקשה הזה לפרסום.

    5. 1986 הייתה שנה עצובה בדקאר. מארגן הראלי, טיירי סאבין, יחד עם שאר צוותו נהרגו בתאונת מסוק בזמן התחרות, תוך שהם מלווים את הראלי ודואגים למתחרים.

    6. 1987 הייתה שנת האריה. ארי ואטנן, אלוף הראלי, ליד ההגה של הפיג'ו 205 טורבו 16 שנבנתה במיוחד לדקאר מגיעים ראשונים לחוף הים ואל קו הסיום.

    7. ב-1988 כמאה מתחרים הלכו לאיבוד בחולות המדבר באלג'יר. ארי ואטנן הצליח "לאבד" את המכונית שלו, פיג'ו 405 טורבו 16, שנגנבה. כאשר נמצאה סוף-סוף, כבר לא היה שום סיכוי לניצחון. לא לדאוג, פיג'ו ניצחון באותה שנה עם יואה קאנקונן.

    8. ב-91' אפילו נשיא לוב, קדאפי מצא לו זמן לבקר בראלי. ואטנן ניצח בפעם הרביעית, הפעם עם סיטרואן וסטפן פטרהנסל, רוכב האופנועים הצרפתי עשה זאת בפעם הראשונה מתוך הרבה שיבואו.

    9. 1995 הייתה הפעם הראשונה שהזינוק לראלי לא התרחש מפאריז אלא מגרנדה שבספרד. כל זה ממש לא הפריע לפטרהנסל לנצח שוב.

    10. 1997 הייתה שנה מוזרה. הראלי הוזנק מדקאר וגם הסתיים שם. יוטה קליינשמידט, על גבי אופנוע הייתה האישה הראשונה שמנצחת קטע בראלי. פטרהנסל ממשיך בשלו וניצח בפעם החמישית.

    11. ב-1999 הצליח לראשונה ז'אן לואי שלסר לנצח את הדקאר עם באגי שבנה לבד. סטפן פטרהנסל התייאש מרכיבה על אופנוע אבל לא מהדקאר  אז הוא עבר לנהוג במכונית.

    12. שנת 2000, מילניום ומתחרי הראלי יוצאים מדקאר, הפעם לכיוון הפירמידות במצרים. בעקבות איומי טרור נאלצים המתחרים לעבור חלק מהמסלול ב"רכבת אווירית". גם זו דרך לחצות את המדבר.

    13. 2001 הייתה שנת הפמיניזם. יוטה קליינשמידט מגיעה ראשונה אל קו הסיום כשהיא נוהגת במיצובישי פאג'רו.

    14. ב-2004 סטפן פטרהנסל הוכיח לכולם שגם לנהוג טוב במכונית הוא יודע ולאחר שניצח שש פעמים על גבי אופנוע, הוא עושה זאת לראשונה גם עם ארבעה גלגלים.

    15. ב-2006 מי שמנצח הוא האיש שהחליף את מגלשי הסקי בכפפות נהיגה והצליח לגלוש היטב בדיונות- לוק אלפונד.

    16. 2007 וניצחון תשיעי של סטפן פטרהנסל בדקאר, שלישי עם ארבעה גלגלים, במדי מיצובישי. פולקסווגן כבר אותתו שהם בדרך.

    17. שנה שחורה לדקאר. ב-2008 בעקבות פיגועי טרור באפריקה הוחלט על דחיית הראלי ולמעשה הוצאתו מהיבשת השחורה.

    18. 2009 הייתה השנה הראשונה שהראלי נערך בדרום-אמריקה, מחבר את ארגנטינה וצ'ילה לכדי חוויה חדשה למתחרים. פולקסווגן זכו בניצחונם הראשון.

    19. הגרסה השלושים ואחת של הדקאר זוכה לפופולאריות עצומה בדרום-אמריקה. כ-4 מיליון צופים נאספו ברחבי היבשת בכדי לצפות במתחרים חולפים על פניהם. הראלי מעולם לא היה פופולארי יותר, אבל הוא כבר לא באפריקה.

    20. המהדורה ה-32 של הדקאר תוזנק ב-1 בינואר 2011 מבואנוס-איירס בארגנטינה ותסתיים לאחר 16 ימים, שוב בארגנטינה, קל זה לא יהיה, מעניין – בטוח!!!

    Untitled Document