פאג'רו קינג, הצ'ה-גווארה של רכבי ה-4X4. ככה לפחות אני זוכר את נחיתת הדגם החדש בארץ. דיברו על רכב פורץ דרך, על זה שביום בהיר אחד החליט מישהו במיצובישי לחתוך את המסורת באבחת קטאנה. לא עוד סרן חי, אפילו לא מאחור, מעתה רק מתלים נפרדים. לנו בישראל היה קשה יותר עם השינוי מאשר ליפאנים, כך נראה, וכבר עשור שהגבות המסוקסות שלנו למעלה, אבל מה לעשות, במציאות הקינג עושה חיל - במכירות, בשטח ובמסלולי הראלי-רייד. ומשראו כי טוב, במיצובישי ממשיכים להמר על קלף המלך המנצח. "כמו פרייבט" רעשו הפורומים, "זה לא ג'יפ בכלל" יללו שועלים סביב מדורות במדבר. ועד היום הכלבים נובחים והשיירה עוברת, המלך פאג'רו עובר עדכונים קלים עם השנים ואנחנו למדנו לחיות איתו ויותר מכך. וכך מצאתי עצמי בפאג'רו חדש, ברמת גימורLimited ועם מנוע לוגם בנזין. יחד עם מעט אלכוהול ולא בלי סיבה טובה, ירדנו לחגוג במדבר. הצטרפו אלינו לעוד מבחן שטח בדרכי החיים. הכול אמת. החיים, לפי תפישתי המעוותת (ואולי בגלל קושי אישי בהתמודדות עם מספרים גדולים משלוש?) מתחלקים לשלושה חלקים. ראשית, "דברים שאתה רוצה לעשות ועושה". לצערי, למעט הורדת הזבל שאני עושה ברצון רב, קטגוריה זו קצת יתומה מתוכן. שנית, ישנם "דברים שאתה רוצה לעשות אבל המציאות לא מאפשרת", קבוצה עמוסה לעייפה, אבל לא בה נדון היום. וישנם "הדברים שאתה לא רוצה לעשות אבל צריך לעשות מכורח הנסיבות". בול לתוך הסעיף השלישי נופל האירוע אליו הוזמנתי, יחד עם המלך נשוא הכתבה: מסיבת רווקים של אח של זוגתי. מסתבר שאם אתה נחמד למישהו, עוזר לו, מתקין לו בבית גופי תאורה ויושב איתו לאכול בחג, אתה צריך גם לסבול אותו מדיף ריח אלכוהול, מדבר שטויות ומתבכיין על כתפיה של חשפנית שאפילו עברית לא מבינה. אבל בואו לא נקדים את המאוחר ונתחיל מהתחלה, לא לפני שנוסיף פרט רקע חשוב לעלילה: אני, ממרום שכלי המוגבל, לא שותה קפה ולא נוגע באלכוהול. לא מבין מה טוב בזה, פשוט לא טעים לי ואם אתם תוהים על הסעיף השלישי, אני נשוי לפולניה...וגם לא משחק סנוקר, תודה שהתעניינתם! "שלום, אייל? אני חבר של גיסך ואני מארגן לו מסיבת רווקים ביום חמישי בערב." שיחת הטלפון מאשרת את מה שחששתי ממנו ככל שהתאריך התקרב, ועוברת מיד לפסים פרקטיים. מתברר שהאדון מתכנן טיול במדבר שיוביל, בערב, למסיבת רווקים פרועה, על פי הספר. עוד הוא הבין, לצערי הרב, שאני אחד שיכול לארגן רכב 4X4 ויחד עם עוד שני ג'יפים חבוטים של פלוני ואלמוני, יספיקו כדי להעמיס מלוא החנונים מהטכניון בדרכם דרומה. אשתו לעתיד, ששמעה שמדובר בסוף העולם, מרוצה. אבל היא לא שכחה להזכיר לי שוב את תפקידי במסיבה, כאיש האמון של המשפחה: "אתה לא נותן לו לשכב עם החשפנית. ברור לך?" המבט הנוקב של אחותה, מסיר כל ספק לגבי רצינות המשימה וההשלכות הרות הגורל של אי עמידה בה. "אמצע המדבר, בחייכן," אני מנסה להשתחרר מהמבטים הטלסקופיים של צמד האחיות. "איזה חשפנית תבוא עד שם? חוץ מזה, שמעתי שיש תוכנית בידור אחרת לגמרי - הם מביאים קוסם!" בוקר המבצע. איסוף החבורה מתבצע בתוך חיפה, ולמרות גודלו האימתני הפאג'רו מתמרן בנוחות ובקלילות גם בסמטאות העיר התחתית. את מכסי הביוב וטלאי הכביש הקינג בולע באדישות ובכלל, למרות מימדיו הגדולים, בעיר הוא מתנהג כבן בית למופת. הנסיעה לאחור מלווה בשריקות התלהבות מהחבורה על מצלמת הרוורס הגדולה והברורה המוצבת במסך המדיה שבמרכז הדשבורד. מעל מסך המגע הגדול ישנה תצוגה המספקת בנוסף מחשב דרך, תצוגת טמפרטורה חיצונית, מצפן ושעון. העמסנו את תא המטען בכמות אלכוהול שיכולה להשקות עיירה אירית ביומו של פטריק הקדוש. ארגזי וודקה מכל מני סוגים ומינים, בירות שאינן גולדסטאר ופחיות על פחיות של משקאות אנרגיה מיותרים. קולה, חביבת הקהל שלי, לא מצאתי וכששאלתי מה קורה עם מים אמרו לי שלא צריך, יש וודקה רד-בול במקום. מעל ארגזי המשקה הולכים ונערמים תיקים, שקי שינה וציוד לרוב. כל עוד שורת המושבים השלישית מקופלת יש מספיק מקום להכל ואפילו נשאר עוד קצת נפח מיותר. מי שירצה לטייל ברביעייה ימצא מקום לכל הציוד הנדרש לטיול רב-יומי. מי שיגדיל את כמות המשתתפים יאלץ למצוא פתרונות אחרים לשמיכת הפוך. "יפה האוטו שלך," אני מקבל מחמאה, ולראשונה מאז פגשתי מישהו משותפי לחגיגה אני מסכים. הקינג נולד בעל חן ושמר עליו עם השנים, באופן כללי. החרטום עודכן זה מכבר ואף זכה בתוספת נוספו ניקלים שאולי פוגעים מעט באלגנטיות (מלך אמיתי נראה טוב גם בלי כתר וגלימת זהב). אם נמשיך לדון בנושאי עיצוב - וכאן אני עובר לצטט את זוגתי טובת הטעם: צידי הרכב פרופורציונאליים וגודל הצמיגים נראה בול מתאים. אני אוסיף שמדובר על מידה 265/60R18 על חישוקי סגסוגת קלה. אחורי הרכב קושטו בכיסוי גלגל ענק שבנוסף לגלגל הכבד מכריעים אט-אט את צירי הדלת האומללים... ברכב המבחן, אחרי כ-35 אלף קילומטרים הדלת כבר שקעה מעט מטה וסגירתה לא חלקה. לפי שותפי לטיול, גם הם על SUV מאותה מדינה וגם שם סיפור הדלתות דומה.
"שים לב," הוא קטוע את רצץ המחשבה, וגורם לי לזגזג בין נתיבים, "אין לי כלום בידיים!" הוא מוחא כף ומתוך ידיו מגיחה יונה לבנה. היא מתחילה לטייל בכל רחבי האוטו, מדגישה במעופה את הנפח הפנימי הגדול. המרווח מתחיל בכיסאות הקדמיים וגם באחוריים. כשמקפלים את המושבים, יש מספיק מרחב לזוג שרוצה לישון מאחור, לישיבת ארבעה מטיילים דשנים ואפילו בשורה האחורית ניתן לשבת בצורה נסבלת. בינתיים יושבי המושב האחורי מנסים לתפוס את היונה. "אוי לא, תסגור!" הוא צועק ומצביע מעלה. אופס, לא שמתי לב, מסתבר שאצבעי פתחה בלי כוונה את גג-השמש! אבל היונה מקדימה את החלון האיטי להסגר ומתעופפת החוצה לאזרחות. אני מקווה שהיא לא השאירה את חותמה על ריפודי העור. אם כבר בשמיים פתוחים עסקינן, ראוי לציין שחלון השמש של הקינג ענק, מכניס המון אור לאוטו ואני, כחובב חלונות פתוחים גם בקיץ (ושונא יונים ידוע) מצאתי את החלון שימושי להפליא. השיירה המכובדת יורדת מהכביש ומוצאת מקום לחנות בצילו של לימן מאובק. החברים פורסים מפות על מכסה המנוע, ואחד מהם, איש קבע בלימודים כך מסתבר, תופס פיקוד. "הגענו לשטחי הכינוס. מכאן נתחיל לנוע במורד הנחל..." אצבעותיו מתופפות על המפה בעוד הפרצוף מספר לנו לאן ניסע, מה נראה ובאילו מכשולים נתקל. אני חושב לתומי שעם רמת פירוט שכזו אפשר לוותר על הטיול, חבל על הדלק. התדריך מסתיים והשיירה מתגלגלת, מתנהלת לאיטה על שבילים הדוקים בקצב מדוד. אני, במאסף, עוצר כל כמה דקות, ממתין שהחבורה תתרחק ונותן גז. השבילים האלו הם המגרש הביתי המובהק של הקינג. ארבעת המתלים הנפרדים עושים עבודת שיכוך מעולה ומאפשרים לפאג'רו לרוץ מהר כמעט בכל מצב. אפילו ההדורים נבלעים באופן מטריד הרבה פחות מאשר ברוב הג'יפים שאני מכיר. כאשר המהירות גדלה מעבר לטווח הסביר בשבילים אני שם לב לידידי הקוסם, גופו מתוח, ידיו אוחזות בצידי המושב, עיניו עצומות והוא לוחש מיני לחשי קסמים... ואולי היה זה סתם "שמע ישראל"? קל לראות מדוע פאג'רו קינג הפך להיות המלך הבלתי מעורער של סצנת הראלי-רייד הישראלית. הקינג מגיע עם ניילונים מהחברה והוא כמעט מוכן להתחרות. הקבוצה נעצרת ואני מבחין במדרגה לא גבוהה במיוחד. מפקד השיירה מזנק מרכבו ונותן תדריך קצר לכל מחזיקי ההגה. כשמגיע תורי לעלות, אני שומע את הקוסם לוחש בשקט "אולי כדאי שאני ארד..." ומעלים את עצמו ממושב הנוסע. הוא לא הסתיר לי הרבה - שדה הראייה של הקינג מעולה, קורה A אמנם בריאה למדי, אולם יחד עם תנוחת ישיבה גבוהה העצירה בחניון הלילה מלווה בתיאוריות מכאן ועד תל אביב. מי יעמוד איפה, היכן יוקמו האוהלים, מי אחראי על המנגל וכמה כוסות וודקה מוקצות לכל אחד. לבסוף הוחלט להרים כוסית לכבוד האירוע ולדחות את ההחלטות למאוחר יותר. הבקבוקים נשלפו, הכוסות מולאו והחברים החלו להרים לחיים לחיי החתן, הכלה, החתונה והחותנת, מזל טוב! את סלידתי מאלכוהול כבר ציינתי לכן אני מתחיל להדליק את המדורה ואת המנגל. "אתה נוסע להביא את החשפנית מתחנת הדלק!" ההוראה מגיעה כאשר האש כבר תופסת בשני המוקדים ואני ממהר לצאת לדרך, רגע לפני שמישהו מהנדבקים סביב המדורה יציע לי להצטרף. מערכת התאורה של הקינג עושה עבודה מצוינת בלילה, תאורת הקסנון הלבנה מאירה את הדרך באור יקרות ומאפשרת לי ללחוץ קצת יותר. העובדה שיש לי שקט באוטו מאפשרת לי ליהנות מרכב מאוזן וצפוי מאוד, המתלים עושים עבודה מצוינת וגם בלילה, כמו ביום, תענוג לנהוג על הקינג בשבילים. אני מרגיש כמו בדקאר לכמה דקות. בחושך, הנגב ומדבר סהרה נראים אותו דבר.
לא עברה יותר משעה עד שצוות הבידור ואנוכי נחתנו חזרה במאהל, ונגלתה לנו תמונה לא נעימה. רוב החבר'ה כבר נחרו בקול רם, חלקם צעקו שטויות רגע לפני שקרסו לשקי השינה, החתן יבב מעט על מר גורלו כשפגש את החשפנית וצנח גם הוא לשנת לילה עמוקה. בקבוקי הוודקה הריקים העידו על חוסר המומחיות של החנונים בבחירת המשקאות. הבקבוקים מהאיכות הנמוכה רוקנו עד תומם ואילו הקרטונים של האבסולוט והפינלנדיה נשארו במלואם ליד המנגל הבוער. החשפנית הביטה בתדהמה בחבורה המנומנמת והבינה שטיפ אף אחד לא ישחיל לתחתוניה הערב וכנראה ששדיה יישארו ללא מגע יד אדם. אחרי מספר ניסיונות כושלים להעיר אותם אני ניגש אל הזוג המופתע "כנראה שמופע לא יהיה היום..." אחרי דין ודברים ביניהם, נפנופי ידיים והרבה קללות שאת חלקן אני מבין, הם מסתובבים אליי "טוב, איפה כסף שלי?" לי אין מושג ואין לי כל כוונה לשלם על הבילוי של חבורת הדמיקולו. "תראה," אני מנסה להסביר לסרגיי "לא היה מופע." באופן לא כל כך מפתיע זה לא עובד והבחור טוען בתוקף שאין שום קשר בין העובדה שהיה או לא היה, הם הגיעו, הם רוצים כסף! האמת, גם חשמלאי שבא הביתה רק כדי לספר לך שיש קצר לוקח משהו על הביקור. למרות שאף בגד לא דלף מהגברת אנחנו מוצאים דרך לסגור את החשבון. קח שני קרטונים, אחד אבסולוט ואחד פינלנדיה ועזוב אותי בשקט. עכשיו שאנחנו חברים, אני מזמין את סרגיי והגברת ליהנות מהבשר המיותם. אחרי ארוחה טובה וסירוב מנומס ללאפ-דנס שמציעה לי הגברת על חשבון הבית, כי אני נחמד, רגע אחרי ששלקה חצי קילו אנטריקוט מיושן, אנחנו יוצאים חזרה לתחנת הדלק. "אני אסביר לך על וודקה" סרגי ואני כבר שברנו דיסטנס, "יש שתי סוגים וודקה. יש וודקה טובה ויש וודקה טובה מאוד!" הוא מרוצה מהבדיחה שלו. "אתה יודע איך מבדילים ביניהם?" לי אין מושג כמובן, ולומד משהו חדש – בבוקר שאחרי וודקה טובה מאד, קמים בלי כאבי ראש. התיאוריה של סרגיי מקבלת חיזוק בבוקר. מתברר שחבורת גאונים שלא מביאה מים למדבר ושותה וודקה זולה מתעוררת זעופה ונרגנת למדי עם תזמורת תופי טמטם אפריקאים סמוך לגזע המוח. לאחר סבב הקאות קל ובחינה מדוקדקת של המצב, ושני כדורי אדוויל, המפקד מחליט שאנחנו נסוגים לתחנת הדלק הקרובה לטובת "נוזלים שחורים" (כנראה שהכוונה לקפה). הנסיעה שאתמול ארכה כעשרים דקות מהירות ומהנות הופכת למסכת בלתי מסתיימת, כל מספר דקות השיירה נעצרת, דלת נפתחת ומישהו רץ החוצה להתפנות או להקיא. כשאנחנו נכנסים לתחנת הדלק כדי להתרענן, אני מתאכזב לגלות שידידי היפני הנאמן מתגלה כשתיין לא מוצלח בערך כמו החבר'ה בתוכו. צליל מנוע הבנזין כבר לא כל כך מופלא לצד תקתוק משאבת הדלק... אני מאמת את צריכת הדלק – כ-6 קילומטרים בלבד לליטר בנזין. אחרי כמה כוסות קפה, כמה וכמה ביקורים בנוחיות ולא מעט קיטורים החבורה מחליטה לסגור את היום ולנוע חזרה צפונה. סביר להניח שאת מסיבת הרווקים הזאת הם לא ישכחו כל כך מהר. נקווה שהחתונה תהיה מוצלחת יותר. חסר לי שלא... אם הייתי צריך לייצר רכב מושלם סביר להניח שהוא היה מורכב משלוש מכוניות לפחות. אחת מהירה וזריזה לכביש, אחת קטנה וצנועה לעיר והשלישית, בעלת צמיגי ענק ומנוע אימתני לטובת נסיעות השטח. אל חוסר הפרקטיקה בלהחזיק שלוש מכוניות מזנק הקינג. אם מסתכלים על החבילה הכוללת, הקינג הוא פשרה מצוינת למי שמחפש רכב טיולים עם יכולת אמיתית, בשטח ובכביש. הוא יביא אתכם ממרכז הארץ לפאתי הנגב בנוחות ובמהירות, יעלה וירד מעלות ומדרגות סלע ברמת עבירות בינונית ומעלה, וירוץ בשבילים כמו איילה, מהר ונוח יותר מרוב מתחריו. מחפשים רכב כלבויניק למשפחה, עם יכולת שטח אמיתית? אני יכול להמליץ על מיצובישי פאג'רו קינג, גם ב-2010, בלב שלם, אך בהסתייגות קלה – תוספת הביצועים של גרסת הבנזין אינה מצדיקה את התשלום העודף בתחנת הדלק, לפחות לא בעיני (הערת המערכת: קמצן!). מפרט טכני מנוע: בנזין, V6, נפח 3,828 סמ"ק הספק: 250 כ"ס/6,000 סל"ד מומנט:33.5 קג"מ/2,750 סל"ד תיבת הילוכים: 5 הילוכים אוטו' Invecs II – sports mode תיבת העברה: Super Select 4WD - II הנעה: אחורית, 4X4, High + Low מתלה קדמי: עצם עצה כפולה, קפיץ סליל, מוט מייצב. מתלה אחורי: עצם עצה כפולה, קפיץ סליל, מוט מייצב. צמיגים: 265/60R18 אורך/רוחב/גובה/בסיס גלגלים: 4,900 מ"מ/1,875 מ"מ/1,800 מ"מ/2,780 מ"מ משקל עצמי/: 2,215 ק"ג נפח מיכל דלק: 88 ליטר בטיחות: 6 כריות אוויר, ABS, בקרת יציבות ESP, בקרת אחיזה TCL, מערכת עזר לבלימה במורד. מרווח גחון: 225 מ"מ זוית גישה: 36.6 מעלות זוית נטישה: 25 מעלות עזרי עבירות: נעילת דיפרנציאל אחורית, נעילת דיפרנציאל מרכזי. מהירות מירבית (יצרן): 200 קמ"ש צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 7.4 ק"מ/ליטר צריכת דלק ממוצעת (מבחן): 6 ק"מ/ליטר מחיר: 359,000 ש"ח |