זה לא סוד שתעשיית הרכב העולמית נוטשת לאנחות את תחום השטח האמיתי. למען האמת, רכב השטח האמיתי הקשוח, הבסיסי, הפשוט והזול האחרון בהחלט שאנחנו מכירים הוא הסוזוקי ג'ימני. ומה עם כל היתר? הדיפנדר שתמיד היה רחוק מלהיות זול, מפרפר פרפורי גסיסה כבר כמה שנים וה-DC100 -רכב הקונספט שאמור להיות מחליפו, לא עושה רושם שיצליח למלא את הנעליים הגדולות. הרנגלר JK אמנם נפלא אבל הוא התברגן, גדל, השמין ובעיקר התייקר. טויוטה סדרה 70 האלמותי כבר מזמן לא מספיק פוליטיקלי-קורקטי עבור שווקי המערב – הוא מיושן מדי ומזהם מדי ובכל מקרה גם יקר מדי.
ליצרן הגרמני קוראים TRAVEC וסביר להניח שאינכם מכירים אותו, אבל זה רק בגלל שהוא עוסק בעיקר בייצור חלקי מרכב עבור תעשיית הרכב כספק משנה. בתערוכת פרנקפורט האחרונה TRAVECהציג את ה-TECDRA – רכב שטח קטן, קל ופשוט שמתבסס על המכלולים המכניים של הדאסטר – הג'יפון של דאצ'יה הרומנית. לפני ימים אחדים הטקדרה הושק רשמית ויגיע לשוק הגרמני כבר ב-2012.
מה שמיוחד בטקדרה הוא טכנולוגיית המרכב דווקא – מרכב מונוקוק הבנוי משני חלקים, תחתון ועליון. החלק התחתון עשוי פלדה כמקובל בתעשיית הרכב, אבל החלק העליון עשוי צינורות ומשטחי אלומיניום היוצרים מעין "כלוב" קל אך חזק, ומצופה בפלסטיק ABS, שברוח תקופת הפוליטיקלי-קורקט בה אנו חיים, עשוי מ-72% חומרים ממוחזרים ואפילו אינו דורש צביעה, משום שהפיגמנטים, מוחדרים לתוכו כבר בתהליך היציקה. על יתרונות המבנה הזה אין צורך להרחיב – משקל קל מאוד ועמידות מוחלטת כנגד פגעי רטיבות ומזג האויר כמו חלודה וקרינת UV, והעובדה שאין צורך בתהליך צביעה יקר ומורכב מורידה מאוד את עלויות הייצור. היצרן טוען גם לחוזק מבני יוצא דופן ולעמידות כנגד סדקים ושברים.
פנים תא הנוסעים גם הוא פשוט מאוד, אם לא ספרטני ממש – הרבה משטחים
מנוע הטורבו-דיזל dCi בנפח 1.5 ליטר עם 90 כ"ס ו-20.5 קג"מ, (בקרוב תוצע גם גירסה מודרנית יותר של המנוע זה, עם 110 כ"ס) טוב ל-148 קמ"ש מירביים ומגיע ל-100 קמ"ש תוך 14.9 שניות, נוסע 18.8 ק"מ לליטר ופולט 139 גר' CO2 לק"מ בלבד, והוא יניע את גרסת ההנעה הכפולה הקבועה שגם היא מגיעה כמות שהיא מהדאסטר וכמקובל (ומבאס...) בתעשיה לאחרונה - לא כוללת הילוך כוח, אבל הטקדרה מפצה על חיסרון זה באמצעות הילוך ראשון ביחס העברה קצר במיוחד שאמור לתפקד כ"הילוך כוח" (בדומה לג'פ"ס M151) ולסייע לטקדרה להתמודד מול שטח טכני. למי
גם מערך המתלים נלקח בשלמותו ממדף החלקים של דצ'יה/רנו/ניסאן – ארבעה מתלים נפרדים וקפיצי סליל, כאשר האחוריים מגיעים כמות שהם מהקשקאי. הטקדרה יסופק עם צמיגים במידה 215/65 על חישוק בקוטר 16' (או חישוקים 17 וצמיגים בחתך 60 כאופציה בתשלום נוסף) – המרה זריזה לשפת ג'יפאים מתרגמת את המידה המילימטרית הנ"ל לקוטר של קצת פחות מ-27 אינץ', קצת גדול יותר מהמידה המקורית של ג'ימני למשל, וזה לא נתון שמפיל מהכיסא.
נתוני המידות, הזוויות והמשקל מרשימים יותר – למרות שלא מדובר ברכב קטנטן – 4.20 מטר לאורך, 1.81 מ' ברוחב ו-1.79 מ' לגובה, הרי שהטקדרה מוגדר כ"משקל זבוב" של ממש – בין 990 ק"ג בלבד (!) בגרסת ההנעה הקדמית הבסיסית ועד 1,290 ק"ג לגרסת הנעה כפולה מאובזרת. גם זווית גישה של 47 מעלות וזוית נטישה של 41 מעלות הם נתון מכובד, שלא לדבר על מרווח הגחון המוצהר – לא פחות מ-39.5 ס"מ! (וזה נתון שצריך לבדוק הלכה למעשה כדי להיווכח אם זו לא סתם התפארות חסרת שחר וריקה מתוכן - לפחות ממראה עיניים, מתחת לפלטת המיגון הקדמית מרווח הגחון לא נראה כל כך מדהים...).
המחיר – בין 13,000 אירו ל-18,250 אירו בלבד - בגרמניה כמובן, בהתאם לגרסת המנוע, ההנעה והאבזור. שוק היעד העיקרי של הגרסה הבסיסית יהיה בתחילה חברות להשכרת רכב באיזורי נופש, ושל גרסת ההנעה הכפולה – רכב לעבודה עבור העוסקים בכיבוי, יערנות, חקלאות, תשתיות, פקחי שמורות טבע וכו'. השיווק יתחיל בגרמניה בלבד, אך בהמשך יגיע גם לצרפת, איטליה וספרד.
מקור: אוטו-ניוז בלוג, אסושיאטד-קונטנט.
vBulletin Message