פעם, לפני לא מעט שנים, הכיסאות שכיכבו בשטח התחלקו לשניים. בעלי הטנדרים התברכו בכיסאות "כתר פלסטיק" פשוט כי היה להם מקום לאכסן אותם על גבי ארגז הרכב שלהם. בעלי הג'יפים, אלו שאין להם יותר מדי מקום בתא המטען, בדרך כלל הסתפקו בכיסאות ים מתקפלים ולא ממש נוחים שהפכו לפשרה סבירה בין נפח למקום לשים עליו את העכוז. אט אט הצטרפו לרשימת ההיצע כיסאות בד מתקפלים שמשלבים בין השניים, תופסים פחות מקום ובעיקר, נוחים לישיבה.
כאשר עלה הרעיון במערכת לבצע סקירת כיסאות חשבנו על משהו כמו חמישה שישה כיסאות, כמה כבר יש בשוק הזה? אז הופתעתי מעט לגלות, רגע אחרי שנחתו אצלי חמישה עשר (!) כיסאות שונים שההיצע גדול הרבה יותר ממה שסברנו בהתחלה. כמו שאנחנו תמיד נוהגים לעשות בכתבות מסוג זה מראש ויתרנו על הכיסאות הום-סנטר בשישים שקל שנמצאים ליד הקופה, הם אינם שווים את המבחן מבחינת איכות ובעיקר עמידות, הם באמת חד פעמיים.
איך עושים סקירה לכיסאות?
מבחני שטח לכלי רכב אנחנו יודעים לעשות, או לפחות מקווים שכך. גם
לצידניות,
לנווטנים ולמכשירי קשר הצלחנו לייצר פרמטרים שיבדילו בין האחד לשני. אבל איך עושים מבחן לכיסאות? זה באמת סיפור מהתחת... אז כדי לתת פתרון חלקי לבעיה גייסתי אל המבחן את מי שמומחים לכיסאות ובעיקר להידבקות אליהם, המתחמים הבלתי מעורערים לישיבה על התחת והעברת ביקורת, חברי ועד המושב.
אז העמדנו על שדה החציר הקצור את כל הכיסאות על פי קבוצות שחילקנו לפי היגיון מסוים והעברנו את החבורה המקטרת מאחד לשני. הם נתנו ציון, בעיקר לאיצ'ה יושב הראש שלא קצר את החציר "כמו שצריך", התווכחו עם צביצ'קו על הזיתים ולא דיברו באופן מופגן עם חיליק כיוון שהאחרון קיבל ירושה נאה מחותנתו ויצא ממעגל המרוחמים של המושב. בסופו של דבר הצלחתי להוציא תשובות ואפילו, למרבה ההפתעה, הגיעו חברי הועד להסכמה נדירה לגבי הכיסא הנח.
הטבלה כללה קודם כל מבחן תחת, האם נוח או לא לשבת לאורך כמה דקות והאם הקימה מהכיסאות קלה או מחייבת תמיכה. הוספנו למבחן גם נוחות קיפול ופתיחה בנוהל פשוט. נותנים את הכיסא לאחד מחברי הועד, אם הוא מסתבך, הציון נמוך ואם זה טריוויאלי, מדובר על כיסא שקל לפתוח. גם משקל הכנסנו לרשימה כי לעיתים החניון מרוחק מנקודת הישיבה שלנו וזה לא כל כך כיף לסחוב משקולת כבדה. רוב הכיסאות תופסים נפח דומה כאשר הם מקופלים וזה נתון חשוב, לחריגים שבחבורה, לכן או לכאן, הקדשנו כמה מילים בנושא. אחרון חביב, שיקול מכריע בבחירת כיסא, האם יש מקום לבקבוק הבירה, כי ללא ספק הדבר הכי מעצבן זה למצוא נקודה ישרה בחול המדבר להעמדת הבקבוק ובעיקר החשש המתמיד מבעיטה בו כאשר קמים להפוך את הקבבים.
כיסאות במאי
המאובזרים שבחבורה, חלקם כוללים שולחן צד לבירה ואפילו לצלחת עם הסטייק. החיסרון שלהם טמון בגודלם כאשר הם מקופלים. כיסאות הבמאי יתפסו הכי הרבה מקום בתא המטען ואם אנחנו חסרים בזה, הסוג הזה עשוי לא להתאים לנו.

את השלשה הנבחנת פותח הקולמן הירוק ואם בפתיחה עסקינן, היא פשוטה וקלה רק שמיודעינו, היחיד מכיסאות הבמאי שאינו מצויד בשולחן צד לכן סגירתו פשוטה ומהירה יותר. משני צידיו ידיות נשיאה למרות היותו אחד הקלים בחבורה, כ-2.5 קילוגרם בלבד. עלותו 289 ש"ח ויכולת הנשיאה שלו עומדת על 102 ק"ג. בסעיף הנוחות החבורה העליזה דירגה אותו באמצע, ורק איצ'ה, בעיקר בשביל הויכוח, טען שהוא קצת יותר.

הכיסא השני, מבית Go Nature, כבד יותר מהקולמן, 3.5 קילוגרם על המשקל ובעיקר נוח הרבה פחות. נטייתו לאחור קצת מפחידה בהתחלה וזה מרגיש כאילו עלולים ליפול לאחור. הכיסא הירוק שחור מצויד בשולחן צד מרווח ונוח ובעצם אחרי שהתיישבנו עליו והנחנו את הבירה והסטייק, לא צריך לקום יותר לעולם, בדיוק כמו בוועד. כדי להכניס אותו לתא המטען שלכם תשלמו 359 ש"ח.

האחרון בקטגוריה של שפילברג הוא הקינג מבית
ShadePro. משקלו 4 ק"ג, הוא מגיע עם שולחן מצד אחד וכיס עם תאים ורוכסן מצד שני או במילים אחרות, מימין השתייה והאוכל ומשמאל הסלולארי, העט והתשבץ. עבור 400 ש"ח לא תצטרכו להרים את ישבנכם, הכל כלול. בצד הנוחות הקבוצה הכניסה גם אותו לשורה של הקולמן, באמצע עם נטייה קלה למעלה.
כיסאות בעלי ידיות רכות
הקטגוריה שרואים הכי הרבה בשטח, לפחות על פי מה שראו עיניי סביב המדורה בטיולים האחרונים. יתרונה של הקטגוריה הזאת הוא בעיקר ביחס בין גודל הכיסאות לנוחותם. אמנם, על פי מבחן התחת, זו לא הקטגוריה הנוחה ביותר אך היא עדיין סבירה ביחס למקום המועט שהכיסאות יתפסו מקופלים בתא המטען.

שני הראשונים, מבית Go Nature נבדלים בעיקר בגודלם. הראשון, דגם Big Fluffy הוא מסוג הכיסאות שמתיישבים עליהם בתחילת הערב וקמים רק פעם אחת. הישיבה בו חובקת ונוחה, יש מקום לבירה אך הקימה ממנו קשה עד מאוד, צביצ'קו נאלץ להיעזר בחיליק וזה ממש לא היה בתוכנית המקורית. בצד הפתיחה והסגירה הכיסאות של היצרן הזה מעט מעצבנים. משענת הגב ומשענות היד נוטות לצאת ממקומן בקיפול ובכל פעם שפותחים את הכיסא יש להשחיל אותן חזרה על העמוד המרכזי. אמנם לא מדובר בעבודה קשה מדי אבל זה מציב אותם בציון נמוך בנוחות התפעול. עלותו עומדת על 299 ש"ח ומשקלו 3 ק"ג. איצ'ה, שמשקלו עומד על כ-100 ק"ג, הוא האדם הכבד ביותר שהקטלוג מתיר לישיבה על הכיסא.

הכיסא השני, נקרא Fluffy מאותו היצרן סובל גם הוא מבעית הקיפול אך פותר את בעיית הקימה אך זה מגיע על חשבון נוחות, הוא מעט פחות נוח מקודמו אך בהחלט נמצא באמצע רשימת ציוני הנוחות. משקלו עומד על 2.5 ק"ג ומחירו זול ב-30 שקלים מאחיו הגדול ועומד על 269 ש"ח.

הכיסא השלישי מגיע גם הוא מאותו הבית אך נבדל בצבעו, הוא ירוק ואין הבדל גדול בינו לבין אחיו הקטן והאפור למעט ברשת שבגב, באפור מדובר על רשת מרופדת ורכה ואילו הירוק מגיע עם רשת ניילון פשוטה יותר. הוא קצת פחות נוח אך לא באופן משמעותי. הדבר היחיד ששונה באופן משמעותי הוא המחיר. עבור הירוק תשלמו 149 ש"ח בלבד. כל הכיסאות מהחברה הזאת מגיעים עם 36 חודשי אחריות.

הכיסא הרביעי, בצבע כחול, מגיע מ-Outdoor ומכונה "כיסא גב עגול". הוא לא מחדש מאום למעט העובדה שהוא לא מאותו היצרן. הוא נוח כמו אחיו לקטגוריה, מכיל מקום לבקבוק ועולה 179 ש"ח. אחריות למשך שנה תינתן עליו.

הכיסא האחרון, היחיד בכל המבחן הזה שהגיע בצבע אדום, הוא סוג של "בן חורג" למשפחה. לא מדובר באיכות של שאר הכיסאות והוא מפגר מאחור בהיבט הנוחות ואם להיות עדינים, הוא פשוט לא מתאים לישיבה של יותר מכמה דקות. היתרון שלו הוא בצבע האדום והבולט ובמחיר, רק 59 ש"ח שמעמידים אותו ראש בראש עם הכיסאות מהתור בקופה של הום-סנטר. גם הוא, כמו הכיסא הקודם, מגיע עם 12 חודשי אחריות.
כיסאות בעלי "ידיות קשות"
זו הקטגוריה הנוחה ביותר בתחום על פי מבחן התחת שלנו.

את הרשימה מתחיל היקר שבקטגוריה. מגיע מבית Go Nature ויהיה שלכם תמורת 449 ש"ח. משקלו עומד על 4 ק"ג והוא יכול להחזיק אדם במשקל מקסימלי של 120 ק"ג. מבחינת נוחות הוא אינו עומד בשורה הראשונה אך הוא נוח למדי. המקום לבקבוק מגיע קצת נמוך ומחייב אותנו לכוון אותו למקומו, משהו שעשוי להיות מורכב אחרי הבירה השלישית. הפתיחה והסגירה שלו כוללים ווי אבטחה שהופכים את התהליך למעט מעיק. אחריות 36 חודשים.
בשביל שתוכלו לשבת על

ה-Outdoor lounger תצטרכו לשלם 299 ש"ח אך בתמורה תקבלו את הכיסא הנוח ביותר בין כל הכיסאות שנבחנו. אפילו איצ'ה, שחייב להתווכח על כל דבר, נאלץ להצביע בעד הכחול הגדול. חיליק מצא חיסרון בדמות הרגליות השחורות שצריך לסדר לפני שמתיישבים אך בסך הכול, את הכיסא הזה נכון יהיה לקחת לאי בודד. המקום לבקבוק נראה כאילו נזכרו בו אחרי שגמרות לתפור את הכיסא והוא מרגיש קצת מנותק. מבחינת ניפוח תא המטען עקב העובדה שהמשענת גבוהה, הכיסא תופס הרבה נפח בתא המטען. אחריות תינתן על ה- lounger למשך 12 חודשים.

מאותו הבית ובאותו הצבע ה-Raptor הכחול עולה שלושים שקל פחות, רגליותיו השחורות מעיקות באותה במידה והוא נוח קצת פחות מאחיו הגדול אבל עדיין, אין ממש תלונות על איכות הישיבה בו. הוא פשרה סבירה בין נוחות טובה לפחות מקום מה- loungerהגדול. גם תעודת האחריות שלו תכיל את המספר 12 ביחס לחודשים.

את הקבוצה סוגר ה-Lighting מבית Go Nature. עם הוא מצויד באותן רגליות מעיקות שימנעו ממנו להינעץ בחול אך עצבנו אותנו בעובדה שהן מסתובבות על הזמן וכמו הלחם שתמיד ינחת על הצד של השוקולד, גם הן תמיד בצד הלא נכון. בהיבט הנוחות הוא הכיסא הפחות נוח בקבוצה. עלותו 239 ש"ח ויש עליו אחריות של 36 חודשים.
כיסאות נמוכים/כיסאות ים
זו הקטגוריה שמתיישבים בה ליד האוהל ואחרי הארוחה נופלים הצידה היישר לתוך שק השינה כי לקום מכיסא כזה אחרי שישבנך הגיע כל כך נמוך, צריך להיות סוג של אתלט. חיסרון נוסף של הסגמנט, היעדר מקום לבקבוק כי כנראה שהם יוצאים מתוך נקודת הנחה שאתם כל כך קרובים לרצפה אז תקברו את הבירה בחול.

הכיסא הראשון שייך ל-ShadePro ושמו בישראל צ'אבי. הוא מאפשר משחק עם הרגליים עד כדי כמעט גובה של כיסא רגיל. הבעיה טמונה בעובדה שכל רגל טלסקופית מתכוננת בנפרד והסיכוי לאזן אותו או בכלל לפתוח לסגור, מחייב תואר ראשון בהנדסת מכונות לפחות. מבחינת נוחות הצ'אבי מתמקם באמצע הרשימה במקום טוב. 12 חודשי אחריות, 349 ש"ח.

השני שייך למשפחת Go Nature נקרא, ולא בכדי, Ocean Chair וגם הוא מחייב מנוי למנופי אבי במידה ואנחנו שוקלים קצת מעל הממוצע, רק הם יוכלו להניף את היושב מגובה הרצפה. פחות נוח מקודמו אך הרבה יותר קל לפתיחה וסגירה. עולה 239 ש"ח ומגיע עם 36 חודשי אחריות.
כיסא "תור"

אל הסקירה שלנו הגיע רק כיסא אחד מהמשפחה המדוברת. בן למשפחת GoNature שמכיל שלוש רגליים ומזכיר בנוחות ובגובה את הכיסאות הקלועים שמוכרים לנו מהשוק בדליית אל כרמל רגע אחרי שמוכרים לנו קפה אשכנזי מדי במחיר של צפון איטליה. הבחור הנמוך לא ממש נוח ולא יאפשר לנו להישאר יותר מהפסקת הקפה הקצרה. היתרון שלו, כמו שאפשר לראות, זה הגודל. זה הכיסא היחיד שאפשר, במכוניות מסוימות, להכניס לתא הכפפות כך שגם בעליו של ג'ימיני יוכל להתהדר בכיסא בשטח. משקלו הזניח עומד על פחות מ-900 גרם, עלותו 69 ש"ח ואחריות תינתן למשך 12 חודשים.
סיכום
יש שני דברים שנשים נשואות לא סולחות עליהם, גבר בוגד וגבר נח. מי לא מכיר את ההרגשה הזאת, אחרי שקמת מוקדם בבוקר, העמסת את הגגון, רבת עם הילדים ועברת יום ארוך של נהיגת כביש מיגעת וטיול ארוך, כל מה שאתה חולם עליו זה לשבת לרגע בכיסא ולבהות באש. שנייה אחרי שישבנך נגע בכיסא המפנק שרכשת לפני הטיול מגיע המשפט "הילדה קוראת לך!" ואתה קם ונשבע שאתה תבדוק את אופציית המנזר לגברת הצעירה. קצת אחרי שהגברת נרדמת ואתה נשאר עם כמה חברים סביב המדורה כל מה שחפצה נפשך הוא להתרווח בנוח על הכיסא ולבהות באש, כמו אבות אבותינו שהביטו עליה בהתלהבות של משהו חדש. אז לאחר הבדיקה, מהו הכיסא האולטימטיבי למעשה הפרימיטיבי? מי שחושב שתשובה ברורה וחד משמעית תהיה כאן מוטב שיפנה לערוץ הקניות, שם הם יודעים הכי טוב מה מתאים לכם. אנחנו נספר שבקניית כיסא צריך לקחת בחשבון כמה פרמטרים מעבר למראה או הנוחות. תבדקו, לפני הקנייה, מה מצב המקום בתא המטען ותתאימו את הכיסא בהתאם לנתון.
תודה רבה לעידן
מאישטח שנתן לישבן שלי ושל חברי הועד לטעום מכל הטוב הזה.
אהה... ועוד דבר חשוב - קנייה של כיסא נוסף עבורה. שווה כל שקל. כשלה נוח, לנו שקט...
vBulletin Message