מטרת הפרוייקט היתה פרקטית: להביא את הכננת למצב עבודה תוך זמן סביר, בהשקעה של עד 50% ממחיר חדשה בארה"ב, ולייצר תוחלת חיים של עוד כמה שנים.
בשלב ראשון שלחתי מייל לתמיכה הטכנית של WARN וזה מה שקיבלתי:
Warn Service Manual
Warn xd9000 part list
(לשים לב להתאמת המספר הסידורי של הכננת לרשימת החלקים)
ככה נראית סכימה כללית של מבנה הכננת ורשימת חלקים:
המדריך של WARN נחמד, אבל מתייחס לפירוק והרכבה של כננת חדשה לחלוטין. בימינו יש לא מעט סרטונים ברשת והנה מעט דוגמאות:
סרטונים של JD
How to repair a winch
בשלב זה עשיתי הערכת מצב והחלטתי להזמין את החלקים הבאים:
- 4 סולונואידים חדשים heavy duty
- כל האטמים, טבעות החלקה, או-רינגים ובעיקרון כל חלק פלסטי/רך שניתן להחלפה
- 2 מוטות האלומיניום שמחברים בין 2 צידי הכננת + ברגים
- סט מדבקות חדש
הנה אחד האתרים להזמנת חלקים: WSP
בשלב הזה הכננת כבר הייתה מפורקת ואני התחלתי להאמין שלי זה יעלה יותר כי המנוע היה חלוד, נראה "גמור", הברגים שמתחברים למגעים הפנימיים היו משותכים והמגעים הפנימיים שבורים, הכבל היה במצב מפחיד וחייב החלפה (כבל חדש עולה בסביבות 150 דולר, סינטטי בסביבות 300 דולר) הגיר הפלנטרי נראה כמו עיסת בוץ מביצות החולה לפני הייבוש והייתה בו לא מעט חלודה.
בשלב זה נקודת האור היחידה היתה הבלם – מצבו לא חייב החלפה אלא רק ניקוי והרכבה מחדש:
כמובן שהייתי חייב לחווט את כל הכננת מחדש – הצטיידתי בכבל 25 ממ"ר לחיבור קופסת הפיקוד למנוע, וכבל 35 ממ"ר לחיבור למצבר. כל הכבלים הללו נחתכו למידה, הולחמו בקצוות, ננעלו בלחיצה ובודדו ע"י נעלי בידוד ו/או בידוד מתכווץ + דבק (הערה לעצמי: הגזמתי מעט)
לחיווט צמת הפיקוד השתמשתי בכבלים חשמליים מעט יותר עבים מהמקור, מקודדים לפי הצבעים המקוריים ומחופים ברשת ומולחמים/מבודדים מלא.
תקלה מספר 1: התפתיתי להזמין שלט רחוק לכננת מתוך כוונה להעביר את קופסת הפיקוד לתוך בית המנוע ולצערי בשלב זה לא הזמנתי צמה+תקע חדשים! זה התנקם בי בהמשך (אולי עוד אגיע לזה)
בשלב ראשון החלטתי לטפל במנוע. אם הלך המנוע העלות תכפיל את עצמה... בשלב הזה לא הבנתי כלום במנועים חשמליים, או לפחות לא מספיק כדי להימנע מלבדוק את המנוע בעזרת המצבר. זה ייצר הרבה מאוד ניצוצות והבהיל אותי כהוגן.
המנוע פורק, שוייף להורדת חלודה, העוגן נראה כמו חדש (תצטרכו להאמין לי), המגעים הפנימיים הולחמו בהלחמת כסף (באדיבות חמי), שניים מהברגים/מגעים הוחלפו + ייצור עצמי של מבודדים שמקיפים את הבורג. ניתן להתרשם מהתהליך בתמונה הבאה:
בשלב זה הגיר הפלנטרי הורכב כולל אטמים חדשים וטבעות החלקה, השתמשתי בגריז ליתיום, חומר איטום וטרדלוק:
עכשיו ניתן להרכיב את כל חלקי הכננת והייתי די מרוצה מהתוצאה:
ניגשתי אל קופסת הפיקוד. כזכור מצבה היה קשה וחייב החלפת כל הסולונואידים והחיווט. הנה התהליך:
בשלב הזה לא יכולתי להתאפק וערכתי ניסוי כלים קטן. חיברתי למצבר ו... לא עבד! זוכרים שאמרתי לכם שלא הזמנתי פלאג חדש? ובכן... המגעים בפלאג (חיבור לשלט) כבר לא משהו... קצת ספריי מגעים, קצת שיוף פנימי עדין והבעיה נפתרה בשלב זה. חייב לציין שבעתיד הקרוב אני צריך להחליף את הפלאג או להעביר את הקופסא לתוך המנוע ולחבר את השלט האלחוטי הזה:
סיכום
עלות שיפוץ יסודי של כננת עלה לי כמחצית מערכה של כננת חדשה בחו"ל. עדיין נדרש לראות אם המנוע המשופץ יעמוד בעומס לאורך זמן. הפלאג יוחלף בהזדמנות קרובה ויותקן שלט רחוק (אשרי המאמין).
תודה שקראתם עד לכאן - נותר לי רק לחכות לקריאה בקבוצת החילוץ ולבדוק את הכננת תחת עומס!
הודעת מערכת