ביקרתי בעבר במפעל מקומי של מצברי רכב, נדמה לי של שנפ. כנראה שדברים השתנו מאז. גם הוולטא נשוא השרשור מיוצר בחו"ל ע"פ המדבקה שעליו.
בכל מקרה אתה צודק, והכותרת פרובוקטיבית ומטעה. זה היה צריך להיות "מתעב מצברים לא אטומים".
למיטב ידיעתי, נכון למה שמוצע בשנים האחרונות בשוק, הטכנולוגיה הדפוקה הזו מיוצגת בעיקר במותגים ישראלים, יהיה מקום ייצורם אשר יהיה.
4A6565706F6C6F672C2062657374206F6666726F 6164206D6167617A696E652073696E6365203230 3031
הצבע בעינית אמור לתת אינדיקציה על מצב הטעינה, סוג של הידרומטר:
תקין - צבע ירוק
לא תקין - צבע שחור
ואיפה זה שם את המצבר הזה בטווח הבטיחות?
ההנאה שבאיטיות..
"The view of the Hilux from the back, often seen by others on the trail, rarely seen by anyone on the freeway."
Hary Wagner
זה לייפפו4. אין אספקט בטיחותי.
במאמר מדעי שמצאתי מראים שעם סוללה מלאה, בטמפ' שמעל 200 מעלות מתחיל להיגרם נזק פנימי לתאים. בכל הטסטים המעטפת החיצונית של התאים נותרה ללא פגע, ומסקנת המחקר היא שהתאים לא בסכנת פיצוץ.
שימוש בתא המנוע מביא את הסוללה להרבה מעל לטמפ' המומלצת ע"י היצרן (מצב זהה למצברי חומצה עופרת), אז תוחלת החיים תיפגע (שוב, כמו במצברי חומצה עופרת).
בכמה היא תיפגע? כמה זה יהיה רחוק מה20 שנים הנקובות? ימים יגידו.
4A6565706F6C6F672C2062657374206F6666726F 6164206D6167617A696E652073696E6365203230 3031
ומה המימדים/משקל של מצבר כזה 70אמפ/ש?
ההנאה שבאיטיות..
"The view of the Hilux from the back, often seen by others on the trail, rarely seen by anyone on the freeway."
Hary Wagner
תא שהוא שווה ערך של 13.5א"ש ב13.3 וולט, מידתו:
102x70x27 מ"מ. נפח: 0.193 ליטר. משקלו 0.4 ק"ג. עולה 40 ש"ח כולל משלוח.
לשאלתך, תכפיל את הנ"ל ב20, וזו התוצאה נטו, ללא המארז. כ8ק"ג וארבעה ליטרים.
4A6565706F6C6F672C2062657374206F6666726F 6164206D6167617A696E652073696E6365203230 3031
כן.
4A6565706F6C6F672C2062657374206F6666726F 6164206D6167617A696E652073696E6365203230 3031
אציין מראש שאינני מכיר לעומק את דגמי יונדאי ברמה הטכנית.
אני כן מכיר היטב את מערכות הטעינה וחיישני המצבר (שמודדים מתח קטבים, זרם נכנס/יוצא וטמפרטורת סביבה של המצבר) כפי שהם ממומשים אצל היצרנים הגרמנים.
אצל הגרמנים, ניתוק (או סתם תקלה) בחיישן שעל המצבר יגרום להדלקת נורית צ'ק אנג'ן (אותי זה מטריף ברמה הפסיכולוגית לראות את הנורה הזו דולקת, גם אם הסיבה ידועה ולא משמעותית), למעבר ניהול הטעינה במוד קלאסי (ללא רגנרציה של אנרגיה בשיוט, טעינה אגרסיבית יותר של המצבר וכו'). זה גורם לעליה שכמעט ולא ניתן למדוד בצריכת הדלק, אבל יותר חשוב, לקיצור חיי המצבר, ובמותג עבורו עבדתי, זה היה הרבה כסף!
אני לא יודע מה המשמעות של כל זה בעבודה עם מצבר ליתיום-ברזל-פולימר, אבל שווה לחשוב על זה.
לגבי המצברים המקומיים (לשעבר, שנפ ארזו את המפעל שהיה בנתניה והעבירו אותו להודו. וולטה גם לא מייצרים בארץ למיטב ידיעתי). לאחר ביקור במפעל כשהיה עדיין בארץ, מדובר המצברים בטכנולוגיה מיושנת, אבל לא עמידה. הם טובים לרכב צבאי כמו ריאו שבו לאף אחד לא אכפת אם יש חלודה בתא המצברים (עד שהביקורת מתקרבת ואז מדביקים את החלודה עם צבע גומי מיוחד לתאי מצברים, ואם אין כזה במחסן, אז עם סתם צבע שחור), אבל לא הייתי מתקין אותם ברכב מודרני בשום אופן.
בינתיים לא נדלקה נורה, והטעינה קבועה ב14 וולט, כפי שהראיתי בצילומסך. לסוללה הזו זה בסדר גמור.
4A6565706F6C6F672C2062657374206F6666726F 6164206D6167617A696E652073696E6365203230 3031
יש מצבר נוסף, שהכנתי לפני כשנה, מחכה למצבר של הפיקנטו שיתפגר כדי להחליף אותו.
טיפה יותר מתוחכם, כשבתוך המארז יש כרטיס שהכנתי ועליו ארדואינו וממסרי Latch.
הארדואינו מנתק את הממסרים באחד משני מצבים:
אין טעינה למשך יותר משלושה ימים.
מתח המצבר נמוך מ13 וולט למשך יותר משלוש דקות.
על המצבר יש כפתור לחיבור ולניתוק ממסרי הlatch.
במקרה שמתח המצבר נמוך מ13 וולט, או שעברו שלושה ימים מהנסיעה האחרונה, והממסרים התנתקו, ניתן לחבר אותם מחדש בעזרת הכפתור, להתניע בתוך פחות משלוש דקות, ואז המצבר יטען והכול חוזר לשגרה.
אגב, אם מישהו מעוניין בכרטיסים כאלה, יש לי כמה שלא השתמשתי בהם וניתן להזמין עוד.
4A6565706F6C6F672C2062657374206F6666726F 6164206D6167617A696E652073696E6365203230 3031
הבכורה חזרה לצבא הבוקר, והרכב אוחסן עד שתחזור.
כאן באים לידי ביטוי שני יתרונות משמעותיים של הליתיום: פריקה עצמית אפסית, ואדישות לסטטוס טעינה לא מלא.
בנוסף, אני נהנה משירותיו של bluetooth battery monitor שהורכב על המצבר, ומשדר לי לטלפון סטטוס מתח מצבר כשאני עובר בקרבת הרכב, כולל התראות על ירידת מתח מסף שהגדרתי. במקרה שלי 13וולט.
חוסך לי טרדה. עם מצברי החומצה עופרת אני מקפיד לחבר את הרכבים לטעינה כל שלושה ימים.
4A6565706F6C6F672C2062657374206F6666726F 6164206D6167617A696E652073696E6365203230 3031
חמש יממות של עמידה, והתוצאה נראית כמצופה. לאחר הדעיכה הראשונית הטבעית ל13.25 וולט, המתח לא ירד, ולו במאית הוולט, למרות שהמצבר לא מנותק מהרכב, אז יש שם מערכות מקומיות שפועלות, כמו המקלט של שלט נעילת הדלתות.
תוצאה מצוינת לרכב שעומד לתקופות ארוכות.
![]()
4A6565706F6C6F672C2062657374206F6666726F 6164206D6167617A696E652073696E6365203230 3031
לינקים באליאקספרס באים והולכים. מי שיראה את זה בהמשך יקבל קישור שבור.
תמונת המוצר כאן בתגובה #24.
https://a.aliexpress.com/_uGtmVZ
4A6565706F6C6F672C2062657374206F6666726F 6164206D6167617A696E652073696E6365203230 3031
חזרתי ממילואים, והבטרי מוניטור שידר לי נתונים לסמארטפון.
אני מופתע לטובה. אני כבר מכיר טוב התנהגות של תאי ליתיום באחסנה, אבל לראות אותם מתנהגים כך כשהם מחוברים לצרכנים פעילים ברכב, זה מרשים. כמעט שמונה ימים ללא ירידת מתח כלשהי.
ואפרופו מילואים וליתיום, הנעתי את האיוניק בבית ביום שני, ביליתי איתו בחרמון ארבעה ימים, כשבלילות אני ישן בתוכו, עם המזגן דולק כמובן, וכיביתי את הרכב לראשונה לאחר ארבעה ימי עבודה רצופים היום בערב, כשהגעתי הביתה. הוא הספיק להיות מחובר לטעינה בחנייה כעשרים דקות ואשתי לקחה אותו להופעה בלטרון. בכ72 שעות עבודה בעמידה, (לא כולן עם מדחס מזגן פועל. חלק מהשעות עם אוורור פנימי בלבד, והמקרר היה מחובר רצוף) , ירדו מהסוללה 40 אחוזים.
![]()
4A6565706F6C6F672C2062657374206F6666726F 6164206D6167617A696E652073696E6365203230 3031
אולי פספסתי. מה גורם לספייקים שרואים? רכב מונע?
שמרו על קשר