Close
  • אחסון ציוד בג'יפ טיולים

    ג'יפאים הם טיפוסים צביים - סוחבים את כל הבית איתם על הגב. איך מסדרים את כל הציוד? יש הרבה פתרונות. אייל גונן עושה סדר בתא המטען. (Photographs: )

    מה שמבדיל ג'יפאי-מטייל מכל סוג אחר של מטייל הוא הדחף הבלתי נשלט להכניס את כל מה הבית (והמחסן. והגינה) לתוך הג'יפ, "שיהיה על כל צרה". מין אינסטינקט פולני. בפועל הג'יפאי הממוצע יגלה אחרי זמן קצר מאוד שברכב השטח שלו יש נפח אכסנה נתון שלא ניתן לשינוי, והאופציה היחידה להשיג עוד מקום היא להשאיר את האישה בבית, מה שנראה נחמד על פניו אבל עלול לסתום את הגולל  על התחביב, במקרה הטוב.  אז איך בכל זאת מתקיימת הפשרה בין עומס הציוד לחוסר המקום?

    קודם כל , רצוי "לתאם ציפיות" - להתאים את  יכולת ההעמסה של הרכב לסוג השימוש והטיולים שלנו. אם אנחנו חובבי טיולי מדבר של מספר ימים ולילות בשטח, נחשוב יותר בכיוון של דיפנדר 110 או טנדר.  אבל אם לינת שטח עבורנו  משמעותה צימר חמישה כוכבים וארוחת ערב זה מסעדה, אפשר להסתפק בהרבה פחות.

    הלאה, יש לנו רכב שטח. איך מעמיסים אותו לטיול? מקובל לחשוב שניצול מכסימלי של נפח האכסון ברכב הוא ניצול כל החללים במרחב על ידי דחיפת כל מני דברים לפינות נידחות. החיסרון של השיטה הזאת בא לידי ביטוי כשצריך לערבב את השקשוקה אבל כף העץ מצויה, בגלל ניצול הנפח המרבי, אי שם בין הגלגל ספייר לארגז הכלים. הדרך הנכונה לדעתי היא לחשוב על הצרכים, לקבץ לקבוצות,  למצוא לכל "מקבץ" ציוד את מיכל האכסון המתאים, ולמקם את המיכלים בסדר נוח. את ציוד הלינה למשל נדחוף על הגג, או  כמה שיותר עמוק בתא המטען כיוון שהוא משמש אותנו לרוב רק בלילה בזמן שבכל מקרה אנחנו פורקים את כל תכולת הרכב. מנסיוני ונסיון חברים רבים, את הציוד בג'יפ ניתן לחלק בגדול כך...

    ציוד לינה: רוב ציוד הלינה הוא בעל נפח רב ומשקל סגולי נמוך. שקי שינה, מזרונים, אוהל, שמיכות, כריות, דובי וכל הדברים האחרים שמשמשים אותנו ללינה נוחה גם בשטח (איזה עוד דברים אתם מדמיינים? חבורה של סוטים!). במידה והרכב דחוס וצפוף ומצויד בגגון, זהו מקום ציוד הלינה.  ניתן לקשור את הציוד עם ראצ'טים, חבלים, רשת עכביש והמהדרין (או סתם אילו שאוהבים את ציוד הלינה שלהם נטול אבק) יכניסו את כל הציוד לתיק יעודי שייקשר על הגגון... ניתן לקנות תיקים מוכנים שכאלו ברמה גבוהה ממומחים לעניין כמו חברת טריפנט הישראלית, או להתאים ולתפור שק שמשונית אטום לצרכינו המדויקים. רוצים דוגמאות? גגון ושק חפצים לג'יפ צ'רוקי, תיק גג לטויוטה היילקס, ועוד רעיון לגגון אלומיניום יפיפה לסופה.

     

     

    מזון יבש וכלי אוכל: כל הדברים הללו נכנסים אצלי לארגז קשיח. סכין וקרש חיתוך, צלחות פלסטיק (לא חד פעמי כמובן), סכום, שימורים, תבלינים, לחם ועוד. הארגז הזה יוצא בשלמותו והולך איתנו לכל מקום שבו מבשלים. מכסה הארגז גם משמש כשולחן חיתוך. לבעלי התינוקות שבנינו הארגז גם יכול להפוך לאמבטיית שטח נפלאה לעולל הצעיר (לוודא שלא נשפכה פפריקה חריפה בתחתית הארגז לפני הכנסת התינוק!).

    בשנתיים שלוש האחרונות עובר שוק ארגזי השטח היעודיים "מהפכה" קטנה, בזכות איש חביב בשם חיים רכס, יקיר הפורום. ארגזי האלומיניום והפלדה של חברת רכסים עונים על החסרון הגדול של ארגזי פלסטיק - שרידות. הם מחזיקים לנצח, ואם לא - יש עליהם אחריות לכל החיים.

     

    מזון הדורש קירור: צידנית באיכות סבירה או מקרר פריק או מותאם לרכב שומרים על טריות המזון. היתרון של הצידנית על פני המקררים הוא היכולת לנייד אותה מתוך הרכב עם כל המוצרים הרלוונטיים לארוחה במידה ובישול האוכל לא מתבצע בסמוך לרכב. החיסרון של הצידנית הוא הצורך לקרר אותה באמצעים שתופסים נפח, ואחרי יום או יומיים בשטח הופכים למרק גספאצ'ו קר של ירקות וגבינות.

    המקרר לעומת זאת יכול לא רק לקרר אלא גם להקפיא, אפשר להחזיק באמצעותו ארטיקים וגלידות - תענוג אמיתי בצהרי אוגוסט במדבר יהודה. אבל המחיר, המחיר... מקרר אמיתי, כזה המצויד במדחס, עולה 4,000 שקלים וצפונה. הרבה צפונה.

    נתקלתם ב"מקרר" ממש זול, כמה מאות שקלים? אז זהו, שזה לא מקרר אלא צידנית קרור. הצידניות החשמליות מצוידות במערכת החלפת חום שמסוגלת להוריד כמה מעלות טובות, אבל הן לא מתקרבות בכלל לביצועים של מקרר-דחיסה אמיתי, ומנסיון רבים - יעילותם לעומת צידנית רגילה מוטלת בספק.

    טיפ: נייר עיתון בצידנית, עוזר לשמירת  טמפרטורה ראויה וקרח קפוא למספר ימים, מה גם שזה דומה להוא שצועק "ארטיק תות שחמותי תמות", "אני הולך" וכו'... קצת נוסטלגיה זה לא רע ;-)

     

    כלי חילוץ וארגז כלים: ארגז כלים מפלסטיק או פח שאינו מלא לגמרי תופס נפח גדול ויוצר רעש מיותר לכן כדאי לקנות ארגז בגודל המתאים או לעבור לאמצעים רכים יותר. תיק בד או "בנדולרה", תיק כלים נגלל בעברית, מאכסן את הכלים בצורה מסודרת ובמינימום של מקום. את אמצעי החילוץ צריך להתאים לעונת הטיולים. בקיץ אין סיבה לסחוב עשרות מטר של רצועות. סביר להניח שרצועות ישמשו אותנו בחילוץ קרוב או בגרירת רכב פצוע עד כביש  לכן מוטב לקחת מינימום הכרחי. בחורף אין מושג שנקרא יותר מידי רצועות. מומלץ לבדוק עם מי יוצאים וכמה ציוד יש לכל אחד. בנוסף מומלץ לסמן את ציוד החילוץ האישי בצבע בולט וייחודי כדי שימצא בקלות בסבך השיחים / בוץ וכו'..., כמו גם כדי להקטין את האפשרות ש"ילך" לאיבוד..

    (כאן המקום להפנות לרשימת הענק, האופוס-מגנום של אייל - ארגז הכלים הג'יפאי המלא - המערכת)

    עצים למדורה: לבולי עץ יש נטייה לתפוס המון נפח לכן כדאי לחתוך אותם קטן ככל האפשר. דווקא כאן יש את האופציה למלא איתם חללים קטנים וריקים כיוון שבעצים סביר שנשתמש אחרי שנרוקן את האוטו מכל ציוד הלינה והעצים יהפכו לנגישים. יש מי שלוקח משטחים שלמים קשורים על הגג. מי שיש לו נגריה זמינה יכול לחתוך עצים באורך קבוע ולהכניסם לארגזים לטובת קשירה נוחה יותר.

     

    אמצעי בישול: את רגלי מנגל הפח הסטנדרטי מומלץ לקטום, גם ככה הן לא תורמות יותר מדי בגובה ותמיד אפשר להניח את המנגל על ארבע אבנים בשטח. מצד שני נקבל מרובע נוח יותר לאכסון ושימושי לא פחות. גזיות או דילקיות רצוי לאכסן בתוך קופסה כדי למנוע פגיעה והתפרקות ורצוי, על פי תקנות הצבא, קרוב לדלת האחורית ככל שניתן.

    ערכת קפה: ערכת הקפה חייבת להיות נגישה בכל רגע נתון. מי יודע מתי היושבת לצידך תרצה אספרסו קצר כאן ועכשיו. ערכות קפה נמכרות בתיקים קטנים בתחנות דלק או חנויות לציוד טיולים למיניהן. ניתן גם להרכיב לבד ערכה אולטימטיבית או ללכת על ערכות מוכנות באיכות גבוהה דוגמת הערכה של "רכסים". מנסיון, הזמן והעלות שידרשו בנסיון ליצור את הערכה האולטימטיבית (והזולה) ביותר לא שווה את ההשקעה וזה לא תמיד מצליח...

    (ואם הקפה עצמו מעניין אותכם, לא רק הערכה...  מדריך ג'יפולוג לקפה טוב בשטח - המערכת)

    פיצ'אפקס: כל הדברים הקטנים והמעצבנים שמסתובבים בתא המטען בלי יעוד אמיתי. הדברים הללו יכולים למלא חללים ריקים ויכולים לגור בפאוצ'ים בצדי הרכב על גבי החלונות האחוריים. וזו גם מילה מגניבה שמעידה על כבוד לעדה הפולנית!

    דלת אחורית: ברוב הג'יפים משמשת הדלת האחורית כמנשא לגלגל ספייר. על אותו גלגל ניתן לקשור מבחוץ דברים קלים נוספים כמו שקיות זבל (בתנאי שמדובר בשקית עמידה ביותר שלא תקרע, דיר בלאק!), שקי שינה ומזרונים קשורים היטב וכדומה. כמובן יש להקפיד על משקל ראוי כדי לא להכריע את צירי הדלת בזמן פתיחה וסגירה.

     מצידה הפנימי של הדלת יש פוטנציאל אכסון פיצ'אפקס אדיר. ניתן לחבר רשת ייעודית ועליה פאוצ'ים בגדלים שונים לדברים שנחוצים בשליפה מהירה: מגבונים לחים, חיתולים לילד, פנסים, המפות הבאות של הטיול, חטיפים זמינים ועוד.

     

    דגשים כלליים

    כל מה שנקשר על הגג חייב להיות קשור היטב. מזרון שעף בכביש החוף ונדבק לשמשה של רכב נוסע מאחור = מתכון בטוח לתאונה. גם בתוך הג'יפ הכול חייב להיות מאובטח היטב. שיפוע צד, בלימה בריאה, או לא עלינו, התהפכות קטנה עלולה להביא דברים שלא היו אמורים להגיע עד למחוזות לא רצויים.

    בנזין/סולר רצוי ביותר לקשור מחוץ לג'יפ ובג'ריקן תקני  ואטום.  דלק עלול לדלוף מהג'ריקאן והוא מסריח (סולר מסריח המון זמן). וסיבה שנייה כרוכה בזה שהחומרים הללו דליקים מאד.

    בטיולים בהם מעורבים ילדים יש לשים בהישג יד חפצים מרגיעים וחשובים כמו חטיפים, מגבונים לחים, דובי אהוב ומשחקים שונים בעלי פוטנציאל הרגעה אשר יאפשרו להורים עוד כמה שניות של שקט. ילדים זה בעצם עולם ומלואו... כדאי לקרוא את ג'יפאים מלידה.

    תגובות 3 תגובות
    1. אורינ's Avatar
      אורינ -
      UUU
    1. KOOKE's Avatar
      KOOKE -
      הפיתרון האולטימטיבי למקום איחסון ולנגישות לציוד שהוא גם לא יקר ולא מסובך לביצוע - מדף רוחבי בשטח כל תא המיטען- נותן עוד ״קומה״ לאיחסון ומאפשר נגישות לציוד ב״קומה״ הראשונה מבלי לפרק את כל המיטען.

      כמובן שאפשר להשתולל עם הרעיון ובמחיר ולעשות מערכות איחסון משוכללות עם מגירות וממתכת וכו׳ השמיים ועומק הכיס הם הגבול.

      אבל מדף עץ פשוט בצורת ״ח״ בגובה הרצוי והמתאים לכל אחד לפי טעמו ניתן ליישום בכל רכב ובמחיר שווה לכל נפש.

      בכל הרכבים שהיו לי כולל הנוכחי מדף כזה היה בין המיתקונים הראשונים שהותקנו ברכב.
    1. Bernard's Avatar
      Bernard -
      ציטוט נכתב במקור על ידי KOOKE צפיה בהודעה
      הפיתרון האולטימטיבי למקום איחסון ולנגישות לציוד שהוא גם לא יקר ולא מסובך לביצוע - מדף רוחבי בשטח כל תא המיטען- נותן עוד ״קומה״ לאיחסון ומאפשר נגישות לציוד ב״קומה״ הראשונה מבלי לפרק את כל המיטען.

      כמובן שאפשר להשתולל עם הרעיון ובמחיר ולעשות מערכות איחסון משוכללות עם מגירות וממתכת וכו׳ השמיים ועומק הכיס הם הגבול.

      אבל מדף עץ פשוט בצורת ״ח״ בגובה הרצוי והמתאים לכל אחד לפי טעמו ניתן ליישום בכל רכב ובמחיר שווה לכל נפש.

      בכל הרכבים שהיו לי כולל הנוכחי מדף כזה היה בין המיתקונים הראשונים שהותקנו ברכב.
      תמונות...
    Untitled Document