הכתבה הזו היא פרק ב' בסדרת כתבות על הזרקת דלק לCJ , בכתבה הראשונה סקרתי את הזרקת הדלק בג'יפ של גיא, ובה סופר על התקנה של מערכת הזרקת דלק שנלקחה מגרוטאה של GMC ספארי. רצוי לקרוא את הכתבה הקודמת מכיוון שיש שם הסבר על אופן פעולת מערכת ההזרקה והסבר נקודתי על המרכיבים השונים שלה. עבור הכתבה השלישית אנחנו נבצע התקנה של מערכת' הזרקה שתילקח מגרוטאת ספארי. כל צעד וצעד ירשם, יימדד ויכנס לכתבה, עם כוונה שבסוף יתקבל מתכון מדויק להסבת CJ להזרקה, צעד, צעד, בצורה שכל אחד יוכל להעתיק ולהרכיב בלי להסתבך. עמי החליט ללכת בדרך אחרת. ישנו בחור אמריקאי שבונה מערכות מוכנות להתקנה. מערכות שמבוססות גם על מערכת ההזרקה של הספארי. הבחור לוקח מערכת' כזו, משפץ מה שצריך, שם חדש היכן שיש צורך, בונה צמת חוטים חדשה מאפס, מתכנת צ'יפ למחשב בדיוק על פי דרישות הלקוח ואפיוני הג'יפ שברשותו, בונה מתאם לגוף המצערת, אורז את זה בחבילה יפה שכוללת הוראות התקנה וכבל תקשורת ממחשב ההזרקה למחשב נייד לצורך אבחון ממוחשב, ומוכר את זה ללקוח כקיט מוכן להרכבה כולל כל מה שצריך ב $850. לבחור בCustomEFIS (ומכאן והלאה הבחור ייקרא כאן CustomEFIS ) יש אתר אינטרנט שבו הוא מסביר על ההסבות שלו, נותן קצת חומר רקע ומעט חומר טכני. ניתן לקנות דרך האתר את ערכות ההסבה, ניתן גם לקנות חוברת הדרכה "עשה זאת בעצמך" לבניית מערכת הזרקה, ויש באתר עוד המון קישורים לאתרים שונים שעוסקים בתחום. הבחור משתף פעולה עם שאלות שונות באי-מייל, במיוחד אם קניתם אצלו קיט הסבה או את חוברת ה"עשה זאת בעצמך" . הוא מצהיר שהוא ימשיך לדבג עם לקוחות את המערכת שהם התקינו אצלם, ויתכנת להם צ'יפים שונים למחשב על פי הצורך, עד שהם יהיו שבעי רצון. עמי הזמין מערכת הזרקה וקיבל אותה לאחר חמישה חודשים ארוכים. במהלך חמשת החודשים האלה עמי דיבר עם הבחור מדי פעם, והוא ענה שהוא עובד על בניית המערכת. מסתבר שהבחור אמנם נחמד ומשתף פעולה אבל הוא מאוד איטי. אני יודע שהסיפור הזה הוא לא מקרה פרטי של עמי, כי קראתי דיווחים שונים באינטרנט על איטיות התגובה של הבחור. בסופו של דבר המערכת הגיעה, עמי הרכיב אותה על פי ההוראות המצורפות, הניע את הג'יפ, ביצע את שני הכיוונונים הנדרשים, והעסק עבד. כמעט טוב מאוד. מדי פעם בשטח קרה שהמנוע עלה לסל"ד סרק גבוה. עמי התחבר, על פי דרישת CUSTOMEFIS , עם מחשב נייד וכבל הALDL אל מחשב ההזרקה, עשה LOG במשך כרבע שעה של נסיעה, שלח ל CUSTOMEFISאת התוצאות וקיבל בדואר לאחר כשבוע צ'יפ חדש. התוצאה נשארה זהה. ככה עוד פעם, עם אותה תוצאה, ואז עמי שמע על בחור נוסף שמתכנת צ'יפים למחשבי הזרקה. עמי יצר איתו קשר, הבחור עלה די מהר על כך שלג'יפ של עמי יש גיר ידני, בניגוד לרוב הרכבים שמהם נלקחות מערכות ההזרקה האלו, תכנת לו צ'יפ תמורת $52 , ומאז הג'יפ עובד פיקס. ההתנעה נהדרת, בנגיעה, ובשאר הנסיעה, העסק פשוט עובד נפלא, בכל מצב. למי שיחליט ללכת על הקיט הזה, יהיו הוראות מוכנות וקיט מוכן קומפלט. לכן אין טעם לפרט כאן את ההתקנה במדויק. נראה כמה תמונות להמחשה, קצת הסברים על הליכים שבהם עמי סטה מההוראות בקיט וקצת תובנות לטובת מי שילך על התקנת מערכת ממגרש גרוטאות.
שימו לב : בית המצערת ממוקם כאן כך שהמצערת תהיה באותה אוריינטציה כמו המאייד המקורי ולכן אפשר להפעיל את המצערת כמעט ללא שינוי הלינק מכבל הגז למצערת. בהתקנה הקודמת שסקרנו, אצל גיא, בית המצערת היה מסובב ב180 מעלות ולכן לא נעשה שימוש במערכת המנופים המקורית של המצערת.
בהוראות ההתקנה מצוין שיתכן שבגלל המתאם שמגביה מעט את בית המצערת הלינק לא יהיה מכוון למערכת החדשה ולכן גם בדוושת גז משוחררת, פרפרי המצערות לא יסגרו עד הסוף. במצב כזה יש צורך לכופף מעט את תושבת הלינק או למקם אותה מחדש.
לא מסופק עם הקיט מתאם למסנן האוויר שמצוי אצלנו בסיקסים הישראליים. מסנן בצורת חבית קטנה. עמי חתך חור גדול במתאם המקורי של הסיקס, חור שמתלבש בדיוק על מעטפת בית המצערת.
את מודול ההצתה המקורי של הסיקס מסלקים ומתחילים לחבר את החוטים בשתי הצמות שמגיעות אליו: את הפלוס של המחשב מחברים לחוט האדום-לבן שמגיע אל מודול ההצתה המקורי-זהו חוט V12 לאחר סוויץ' (מפסק הצתה) – כלומר חוט שמקבל מתח רק לאחר שפותחים מפסק הצתה. את החוט הסגול שמגיע מהפיק-אפ מחברים להדק P שבמודול ההצתה של הספארי (אסור לשנות את הקוטביות של החוטים שמגיעים מהפיק-אפ! ) . את החוט הכתום שמגיע מהפיק-אפ מחברים להדק N שבמודול ההצתה של הספארי.
את החוט השחור שמגיע מהמפלג מחברים לגוף המרכב, על מנת שיקבל מינוס. החוט התכלת שמגיע מהסולנואיד של הסטרטר לא מחובר לכלום. עמי קנה אצל ינוביץ' שני קונקטורים והתחבר אליהם על מנת לא לחתוך את החיווט המקורי של הג'יפ.
משאבת הדלק
את המיכל עמי בנה מצינור עבה ושתי פחיות משני צדדים , ויצר פתחים לחיבור הצינורות. צינור אחד מגיע מהמשאבה המכאנית המקורית, צינור שני הולך למשאבת ההזרקה החשמלית שהגיעה עם הקיט, צינור שלישי זורק עודפים של דלק חזרה לטנק הדלק המקורי וצינור רביעי של עודפים מגיע מבית המצערת אל ה Surge tank .
אני לא אפרט כאן את הפרוצדורות של כיווני המנוע לאחר ההתקנה, מכיוון שהן רשומות בחוברת ההתקנה, אבל כן כדאי לציין שכדאי מאוד להיעזר בכישורי המערכת הזו לדבג את עצמה. ניתן להתחבר למחשב נייד ולבצע רישום של כל ערכי המנוע כגון: CO , מצב חיישן מצערת, מצב מנוע צעדים, מצב חיישן חמצן ועוד ועוד. כמו כן ניתן על ידי קיצור קונקטור הALDL לקבל קודי תקלה מפורטים. בנוסף ניתן לנסוע עם הפינים מקוצרים וכך נורת הCheck engine, מחווה כל הזמן עם חיישן החמצן מורה על תערובת ענייה או עשירה. במצב נורמאלי הנורה תהבהב כשהיא חצי מהזמן כבויה וחצי מהזמן דלוקה בקצב של כפעם בשנייה. זה אומר שהמחשב מווסת את הדלק ככה שהתערובת כל הזמן באמצע הסקאלה. ככה ניתן לראות בזמן אמת את פעולת המערכת, האם היא נכנס לCLOSED LOOP , כלומר מערכת עם משוב, איך זה מתפקד במצבי הנהיגה השונים, ועוד. לסיכום: למי שמעוניין להסתבך מה שפחות, לקבל על הדרך: חיישנים חדשים (חלקם, לא כולם) , בית מצערת משומש אך משופץ, צמת חוטים חדשה ומותאמת בדיוק לצרכיו, עם פתק על כל חוט שאומר לאן לחבר אותו, צ'יפ שמתוכנת לCJ שלכם ולא לספארי והוראות התקנה מדויקות מאוד, יש כאן אופציה טובה מאוד. בהצלחה למי שהולך על זה, ונשמח לקבל תגובות בפורום של מי שהתקין את המערכת הזו. אתר האינטרנט ממנו הוזמנה הערכה: www.customefis.com אתר האינטרנט של הבחור השני שמתכנת צ'יפים לTBI : |