Close
  • דרור כהן לדקאר בשברולט T1

    כהן משיק אתר אינטרנט חדש לגיוס הסכום הדרוש ליציאת הקבוצה לדקאר. במקביל התחילה בניית המכונית בימים אלו בסדנא של עידו כהן בפרדס חנה. ביקור ראשון בסדרה שתעקוב אחרי רכב המרוץ החדש - בינתיים ראינו אצל עידו עוד דברים מעניינים... (Photographs: )

    דרור כהן, אחד מהספורטאים הנכים הבולטים בארץ, בוגר דקאר 2002 במיצובישי פג'רו T2 ובעל מדליית זהב בשיט מאולימפיאדת אתונה 2004, מתעתד לצאת לדקאר 2008 בטנדר שברולט T1 ההולך ונבנה בימים אלו על ידי עידו כהן בפרדס-חנה.

    הנהלת הדקאר אישרה, בצעד חריג, השתתפות של שלושה אנשי צוות בקבינת הרכב עקב מוגבלותו של דרור, וכך ייבנה הרכב החדש בתצורת טנדר קבינה וחצי, עם מושב שלישי במרכז ומעט מאחורי המושבים הקדמיים. הטנדר יעוצב בקוים של טנדר שברולט סילברדו המוכר.

    תמיכת חברת שברולט בישראל תאפשר לדרור לעשות שימוש במגוון חלקים ומכלולים מקוריים של שברולט, כשגולת הכותרת הוא מנוע LS6 בנפח 5.7 ליטר והספק של מעל 400 כ"ס. כמו כן יסייע היבואן ברכב סיוע לקבוצה היוצאת לדקאר - שברולט סילברדו SUT אשר יבנה גם הוא על ידי עידו לתקן של רכב סיוע T5.

    באתר האינטרנט המרהיב שהשיק דרור בתחילת החודש, הוא מציע  לכל מי שחפץ לקנות שטח פרסום על גבי "מטריצה" שתודפס על מכסה המנוע של הטנדר. כל סנטימטר רבוע על מכסה המנוע עולה 11$, סכום אשר במילוי המכסה אמור להשלים את הסכום האדיר הדרוש ליציאת הקבוצה לדקאר בצורה מושלמת.  ניתן להכנס לאתר,  להתרשם מהרצינות ואולי גם לעזור בחיבור לנותני חסות מתאימים - ואפילו להשתתף בעצמכם בסכום סמלי.  הפיצו את כתובת האתר בקרב חוג מכריכם:

     www.dror-dakar.com

    בינתיים, קפצנו לסדנא של עדו כהן לראות את תחילת התהוות רכב המרוץ החדש. כרגע מדובר על שלדה שנבנית סביב מנוע V8 בלוק ברזל ישן.  המידות הן אותן המידות. גיר 4L80E סטנדרטי של שברולט, ותיבת העברה שעדיין לא הוחלטה יזינו דיפרנציאלים  של מיצובישי פאג'רו, חזקים, מוכרים ומוכחים. הם משמשים ברכב הT1 של עידו כמו גם ברכבים של הלל סגל, שי שמעוני, וארז אברמוב. גיאומטרית המתלים זהה לגיאומטריה של הAXE של עידו - בשלה ומוכחת גם ברכב המרוץ וגם בסדרת הייצור הראשונה של הרכב הצבאי. מבנה ההתהפכות מכיל שפע של צינורות וצמתים מורכבים, תפוס עדיין בפיקים. בימים הקרובים יושלם המבנה, הבנוי צינורות פלדת ST52 ויעבור ריתוך מלא. הרכב צפוי להיות במצב נסיעה תוך חודש, ולהיות מוכן למרוץ, עם המנוע החדש מארה"ב ועם עוד שפע של ציוד מרוצים מהשורה הראשונה בעוד ארבעה חודשים.

    "בואו, בואו תראו" עידו מושך אותנו הצידה.  באנו בשביל לצלם את הרכב של דרור במצבו העוברי, אבל תמיד יש עוד דברים מעניינים לראות אצל עידו. "בניתי לעצמי רכב בלי תקציב, משאריות שהיו בחצר" עידו אומר, וחשוב לזכור בשלב זה, שהשאריות שיש אצל עידו בחצר הסדנא הן הרבה יותר ממה שיש לרובנו על כלי הרכב... וגם יותר ממה שיש בהרבה חנויות חלפים.

    בפינה עומדת סונומה ("הטנדר הכי טוב שהיה בארץ" לטענתו) שעברה סדרת שיפורים "קלה". אין כלוב התהפכות, כי הרכב מיועד להיות "מכונית יומיומית", אבל חוץ מזה, יש כאן הכל. בתא המנוע דחוס מנוע V8 בנוי עם כמה מאות כוחות סוס, משודך לגיר אוטומטי משופר ומאחור סרן דנה 60 של דודג' ישן שעמד והחליד בחצר. "צבענו אותו, הרכבנו יחסי העברה 4.88 של אביר, והוא עובד יופי" עידו מסביר. הסרן מחובר לשלדה המחוזקת של הסונומה, עם מתלה ארבעה חיבורים (ומיסבי קצה גדולים,  שאריות מהטרנטולה-טראקן-אקסטרים). מלפנים, את המתלה הנפרד המקורי של הסונומה, מחליפים משולשים עם מהלך גדול במיוחד, ובקצותיהם נאקלים של טויוטה פוראנר. הארגז בנוי מצינורות עליהם מורכבות כנפי פיברגלאס של סיירה דאבל-ג'אנט. חלק מהשאריות שיש לעידו בחצר הם ארבעה קוילאוברים של sway-a-way, והם מורכבים בארבעת הפינות של הסונומה. 

    עידו הפך בחודשים האחרונים לנוסע מתמיד בקו פרדס חנה-הודו. הוא מבלה יותר ויותר בחצי האי במסגרת פרוייקט הAXE, לאחר שחבר לענק הרכב ההודי מהינדרה. מהינדרה האמינו בתכנון של עידו, ומתחילים בייצור סדרתי של ה"גרזן" עם חטיבת כוח מבית מרצדס (מנוע ה2700 מחומש הצילינדרים). שלושת הדגמים הראשונים אשר נבנו בהודו מסיימים שם בימים אלו את סדרת הניסויים של הצבא, ובקרוב יוחלט האם הגרזן יהיה כלי הרכב העתידי של צבא הודו, מה שיפתח פתח לייצור סדרתי עבור לקוחות צבאיים נוספים. לקוח אחד שככל הנראה יזמין סדרה קטנה של "גרזנים" הוא צה"ל, עבורו תוכנן הרכב במקור. לכבוד הפרוייקט, עבר עידו סדרת מבדקי איכות והסמכות ריתוך, וכעת הסדנא מוסמכת ISO9000. עידו עובד היום יחד עם חברת הנדסה, ושרטוטים ממוחשבים מונחים על השולחן במשרד לצד הקטלוג של GM-GoodWrench ממנו הוזמן מנוע LS6 מקורי מהמפעל עם 404 כוחות סוס עבור הרכב החדש של דרור כהן.

    בחדר הכניסה עומד הT1. כבר לא מיצובישי, לאחר שעידו השתכנע סופית שאין למיצובישי מנוע להציע לו, שיגרום לו וליוחאי, אחיו, לחייך. "החלטנו שעד שלא נרד עם חיוך מהאוטו, לא נוסעים איתו למירוצים", עידו מספר. לאחר מנוע הדיזל המקורי, הותקן לזמן קצר מנוע V8 משותף לקרייזלר ומיצובישי, שלא העלה את החיוך הדרוש. היום מותקן ברכב מנוע 5.3 של שברולט, גם הוא עדיין לא מדגדג את קצות הפה, ולכן יוחלף בקרוב מאוד גם הוא במנוע שברולט LS6, שישודך לתיבת ההילוכים הנוכחית, ZF ידנית עם שישה הילוכים. לאחר השתלת המנוע, הוא מתכנן לצאת לראלי טראנסאיבריקו, ולאחר מכן הוא רוצה להמשיך לארה"ב, שם הוא מתכנן להתחרות בבאחה, שהשנה יהיה 1200 מייל, ולא 1000. העלויות של מרוץ הבאחה הן בעיקרן שינוע הרכב והקבוצה לארה"ב.  מימון להעברת הרכב מאירופה לארה"ב עדיין לא נמצא, ועידו מקווה למצוא מימון כזה. לדקאר הוא יצא רק ברכב הסיוע של דרור כהן, ולא כמתחרה בT1, ושוב בגלל כמה עשרות אלפי דולרים המפרידים בינו לבין הדקאר, לאחר שכבר הוציא סכומים דומים על קניית המנוע והגיר.

    על אחד הליפטים ניצב "הפרייבט" של עידו- זיבאר M איתו הוא מגיע גם לתחרויות הקרוס-קאונטרי, ובו הוא נוסע באופן יומיומי. לאחרונה המתלה הקדמי עבר שינוי, לזרועות שוות ומקבילות משני צידי הסרן. תצורת המתלה הזו גמישה מאוד וגם מעניקה יציבות בנסיעה על צמיגי מרוץ אמיתיים, גודייר MT/R במידה 40/13.5R17. גם כאן תמצאו מנוע שברולט סמול-בלוק, ועידו מאושר לספר שכל מחלות הילדות של הדגמים הראשונים נפתרו. הזיבאר סוף סוף "מיושר".

     

    תמונות נוספות מבניית השברולט סילברדו T1 עבור דרור כהן

    הסונומה Prerunner של עידו כהן
    Untitled Document