צפייה בגרסה מלאה : דיון על רכב אוטונומי, לרגל מאורע היסטורי
לא אני לא רואה מפני שברכבים אוטונומיים יוכלו להעביר הרבה הרבה יותר כלי רכב שכנראה גם יהיו בעלי חתימת כביש נמוכה יותר.
נו? לכלי רכב שנוסעים צמודים זה לזה, טמבון לטמבון, לזה בדיוק קוראים "גודש".
ואם הם גם פרטיים, מתישהו הם יצטרכו לחנות איפה שהוא.
בכל מקרה, את המגרעות שמענו.
עכשיו תשים מאזניים
מה לכף זכות ומה לחובה.
בוא נראה אם זה אכן שלילי כמו שאתה מתאר או שזו חרדה מפני שינויים
לא יודע בועז. מכל היתרונות שמנית אני באמת מתחבר רק לאחד - היכולת לישון/לנמנם בזמן הנסיעה. אני לא מקל בזה ראש.
אבל זה יתאפשר רק אם הרכב האוטונומי שלך הוא פרטי משלך ואינך חולק אותו עם זרים שנמצאים בו ביחד איתך.
ואני לא חרד משינויים. אני חרד מכפייה.
אם בא לך על רכב אוטונומי, אני מכבד את זה ומאחל לך כל טוב והנאה שלמה מקופסה שנוהגת את עצמה עד שאיזה האקר ישתלט עליה מרחוק ויפוצץ אותה ב-200 קמ"ש לתוך קופסה אחרת ללא נהג שבאה מולה ב-200 קמ"ש.
אני מכבד את כל מי שרוצה עתיד כזה, בתנאי שגם הוא יכבד את מי שלא רוצה בעתיד שכזה, ולא יכפה את זה עליו.
ולמה לא בא לי על הטכנולוגיה המתקדמת שלך? כי אני רואה אותה כמשהו שמיועד לשמש כנגדי בידי חורשי רעתי - אנשי שלטון וממסד למיניהם שכל מהות קיומם והסיבה עבורה הם מתעוררים בבוקר, היא כפייה. לכפות ולאכוף על אחרים באמצעות כוח ופחד את חוקיהם, רצונם, דעתם, רעיונותיהם והאינטרסים שלהם.
Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94
...
boaz avrahami
01-05-19, 13:11
דרור, בעולם המודרני אין כמעט דבר כזה כפיה.
הם למדו לשלוט ברצונות שלנו כמעט אבסולוטית.
עכשיו כשהם גרמו לך לרצות ורוב הצרכנים מצביעים בעד אז אני לא יודע להגדיר כפיה.
המיעוט (הנאור? בדרך כלל מיעוטים מיחסים לעצמם נאורות, לא) שלא ירצה יצטרך כמה בכל מקום שבו הרוב מקבל את ההחלטות לישר קו...
Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94
polar bear
01-05-19, 13:16
בתור אחד שמעורב במכרזים של יצרני רכב עבור מערכות כאלה. לחיישן ומערכת המחשב שמאחוריו יש self test, החיווי של החיישן נכנס למערכת אחרת שמבצעת שקלול והצלבה של מידע ממספר מקורות בלתי תלויים. רכב אוטונומי לא יסע אם הוא לא תקין.
המערכות האלה מוגדרות ברמת הקריטיות הגבוהה ביותר שקיימת היום בעולם הרכב (ASIL-D למי שמכיר). החומרה והתוכנה נבחרות/נבנות/נבדקות בצורה יסודית באופן די מטורף מה שגורם לזמני ועלויות פיתוח גבוהות להחריד.
מה שציינתי לא מבטיח מערכת מושלמת (אין מערכות מושלמות....) אבל מראה שפתרונות אוטונומיים לא נבנים ומשוחררים בצורה חובבנית לכבישים ציבוריים. ממש לא.
וכן, זה ייקח עוד כמה שנים טובות עד שרכב אוטונומי במחיר סביר ייקח אותי לעבודה בבוקר.
יאיר
תהליך היצור סבבה לגמרי. אני מאמין שלא יוציאו רכב מסוכן לכביש. השאלה היא מה קורה אחר כך - כשמערכות הבקרה מתישנות . כשמישהו צריך לשלם
על התיקון של צי הרכבים האוטונמים שלו ויכול חסוך עלויות פה ושם.
באופן אישי קרה לי יותר מפעם אחת שמערכת לאיתור כשל { לאו דוקא בטיחותי } ברכב לא פעלה, גם כזו שאמורה לעצור את האוטו בסופו של דבר. פעם אחת זה נגמר בתאונה .
boaz avrahami
01-05-19, 13:21
תהליך היצור סבבה לגמרי. אני מאמין שלא יוציאו רכב מסוכן לכביש. השאלה היא מה קורה אחר כך - כשמערכות הבקרה מתישנות . כשמישהו צריך לשלם
על התיקון של צי הרכבים האוטונמים שלו ויכול חסוך עלויות פה ושם.
באופן אישי קרה לי יותר מפעם אחת שמערכת לאיתור כשל { לאו דוקא בטיחותי } ברכב לא פעלה, גם כזו שאמורה לעצור את האוטו בסופו של דבר. פעם אחת זה נגמר בתאונה .
במה זה שונה מהמצב כיום?
מבחן שנתי וחצי שנתי...
רוצה להגזים אפשר להפוך את זה למשהו כמו בעולם התעופה.
במהפיכה הזו ימותו אנשים עד שהיא תתבגר
Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94
במהפיכה הזו ימותו אנשים עד שהיא תתבגר
הנה לך.... "מלחמה בצפיפות בכבישים"
ירוק ממש
boaz avrahami
01-05-19, 14:05
היה כנראה מדוייק יותר לכתוב ״גם במהפיכה הזו״
Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94
polar bear
02-05-19, 08:30
הבדל - יש נהג. ואם יש תקלה שהמכונה לא מזהה האדם שם. עולם התעופה זה כפי הנראה הכוון שאליו העסק הזה אמור ללכת, אבל גם שם מדי פעם נושר מטוס. בד"כ בגלל בעיות תחזוקה .
מדי פעם נושר מטוס עם כמה מאות הרוגים, אבל בשורה התחתונה תחבורה אווירית בטוחה בסדרי גודל מיבשתית. הסטטיסטיקה לא משקרת.
הבדל - יש נהג. ואם יש תקלה שהמכונה לא מזהה האדם שם. עולם התעופה זה כפי הנראה הכוון שאליו העסק הזה אמור ללכת, אבל גם שם מדי פעם נושר מטוס. בד"כ בגלל בעיות תחזוקה .
אכן עולם התעופה המודרני כולל המון מרכיבים אוטונומיים אבל יש הבדל אחד עצום והוא ההכשרה והאימון המתמשכים של הטייסים בטיפול והתמודדות עם תקלות מורכבות. אין ספור שעות סימולטור ושבועות במרכזי הדרכה של היצרנים כדי להתמודד עם מגוון כשלים אפשריים.
בואו נדמיין את השלב שבו המכוניות נוסעות באופן אוטונומי 99.99% מהזמן ללא תקלות. הרי ברור שנהיה עסוקים בנמנום, שתיית אלכוהול, סקס או כל שילוב של השלושה :rolleyes:
ואז יש תקלה בחיישן, מחשב או סיטואציה שהתוכנה לא יודעת להתמודד איתה והמכונית מבקשת מאיתנו להציל את המצב תוך 1/10 השנייה אחרת כולנו נמות...
נראה לי שהסיכוי של מי שלא תרגל נהיגה בעשור האחרון והרגע התעורר משינה עמוקה להציל את המצב תוך עשירית שנייה יהיה די קלוש.
עוד הערה קטנה: ב level 5 autonomy לא חייב שיהיה הגה ודוושות ברכב אז גם ככה לבקש עזרה מהנוסעים לא ממש אפשרי.
יצרני המוניות האוטונומיות מנסים לצמצם את מרחב הבעייה. הם מדברים על מספר קטן של מוניות בשלב הראשון ולכן העלות למונית בודדת פחות חשובה וגם ניתן יהיה לתחזק ולנטר אותן באופן מאוד קפדני. הם יפעלו בקווי נסיעה מסויימים מאוד בשלבים הראשונים ואלו אותם המסלולים שבהם מתבצעות נסיעות המבחן היום.
אני מאוד מתחבר לאמירה:
We always overestimate the change that will occur in the next two years and underestimate the change that will occur in the next ten years.
יאיר
הניתוח שלך זה מה שקוראים אצלנו precisely wrong
אכן הטייסים היום מאומנים, אבל בפועל רמת הטייסים בעולם הולכת ויורדת. שלב את זה עם העובדה שחסרים אלפי טייסים גלובלית ותבין למה התעשייה הולכת ל single pilot כשלב ביניים ואחכ למטוס אוטונומי.
הפתרון לתגובה לתקלה יהיה מהקרקע, מרחוק. גם כאן לשוק יש עוד הרבה מה להבדיל אבל טכנולוגית זה פתיר ( מלטים ענקיים נוחתים אוטונומית ומרושיינים לתעופה אזרחית)
גם בעולם הרכב - מנחש שהפתרון יהיה בנק של 10 נהגים מרחוק על כל מיליון מכוניות אוטונומיות או משהו בסגנון
Sent from my iPhone using Tapatalk
קבל דרור.
במיוחד בשבילך
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190502/4d8127122f5c6368d5589d3228275523.jpg
במקרה הגיע אתמול.
מתיחס ל:
"באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת שאתה מפתח כיום, הם יעקבו ויפקחו אחריך בעתיד הקרוב בכל אשר תלך ובכל מה שתעשה, עד שיחדרו גם למוח ולמחשבות שלך וידאגו "להזיז הצידה" את כל מי שהרעיונות שלו עלולים להתסיס כנגד המערכת והאינטרסים שלהם."
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5512759,00.html
אאוץ'. לא מקרה של מישהו שהלך לישון על אוטו פיילוט.
ככה זה מרגיש שהמציאות מביאה לך את הכאפה של החיים...רוצה לומר, זה די מוריד את רמת הציפיות המוגזמות לגובה הקרקע...
טל.
לא הגזמת בכלל.
הם סה"כ אומרים שיש גליצ' קטן במערכת, שמתקשה קצת למנוע ממך להכנס מתחת למשאיות... ;););)
אני טוען כל הזמן, וגם כתבתי את זה פה, שהחסם למכונית אוטונומית יהיה לא בטכנולוגיה - אלא בתחזוקה השוטפת, באמינות המכלולים המדוייקים והעדינים לאורך זמן, ובמה שקשור למעשה חיטוטי אדם תחת מכסה המנוע לאורך מחזור חייו.
איך אומרים, אז אמרתי...
ובתגובה האחרונה שלי שאלתי כזכור מה השתנה מהותית בשלוש שנים שחלפו מאז נפתח השרשור הזה (הארוך בג'יפולוג אי פעם?), ועוד שאלתי האם השקט המורגש בשרשור הזה משקף שקט דומה בתעשייה האוטומוטיבית.
אז שאלתי... ואף אחד לא ענה. גם זה בסדר.
אחד החניכים שלי ב"סוויץ' בראש" הוא מהנדס אלקטרוניקה, שעובד בחברה שמפתחת מצלמות וסנסורים בדיוק לעניין הזה - כדי להעמיד את המכונית האוטונומית על הרגליים.
בשיחה ביננו הוא אמר לי במפורש, שאישית הוא לא מאמין בפרוייקט הזה ושלעולם לא יהיה רכב אוטונומי.
ומה הקטע? הוא בכלל התייחס למגבלות הטכנולוגיה - בניגוד אלי שהייתי מוכן לקבל שהיא כן תבשיל, אולי, אכישהו מתישהו - וטוען נחרצות שבכבישים המהירים זה אולי ישים, אבל בסביבה אורבנית אין ולא יהיה סיכוי.
פייר? חצי-הופתעתי.
האם אתה (ואני) בדעת מיעוט? שאלתי אותו; האם כל המיליארדים והמהנדסים 'המבינים' כולם טועים ורק קוקוריקו קטן וחסר דרגות-מהנדס כמוני צועק שהמלך עירום?
לא, זו כבר מזמן לא דעת מיעוט, ענה לי.
כמו שמובילאיי בדוחות השנתיים שלהם כבר מפסיקים אפילו להזכיר את המונח "אוטונומי", כך קראתי באחת הכתבות, כך יורד שקט מופתי על התעשייה הזאת בלי שאנחנו שמים לב... הציפיות מסתנכרנות עם קרקע המציאות והיום מדברים יותר ויותר בכיוון של מערכות בטיחות תומכות-נהג (שגם עליהן יש מה לדון, ע"ע הכתבה שהביא עכשיו מיכה או ההתלבטות של חנן האם ללמד את הנהגת הצעירה במשפחה שלו כבר מההתחלה לנהוג על רכב שמצוייד בכאלה).
אותו חניך שלף כתבה אחת מרבות ושלח אלי, בבקשה -
The hype around driveless cars came crashing down in 2018
https://arstechnica.com/cars/2018/12/uber-tesla-and-waymo-all-struggled-with-self-driving-in-2018/
ויסלחו לי מהנדסי מגדל-השן למיניהם, אני אומר פה בגלוי: הלוואי שכל האופנה הזאת תתרסק לקרשים. ובא לציון גואל, ובא ההיבריס האנושי למקומו הראוי לו.
הייתי השני ברמזור היום בבוקר. מספר מטרים לפני עמד הרכב הראשון ברמזור ואורות הרברס שלו פעלו. לא יכולתי לברוח לנתיב הימני או השמאלי והיה רכב צמוד לי מאחור.
התלבטתי אם לרוץ לנהג שלפני ולהזהיר אותו שהוא משולב לרברס (לא היה לי מושג מתי הרמזור ייתחלף לירוק והאידיוט ילחץ על הגז) או לשים יד על הצופר ולהתכונן לצפור בשנייה שהוא יזנק לעברי.
הרמזור התחלף לירוק, האידיוט לחץ על הגז ונסע לעברי ברברס, אני צפרתי והוא נעצר רגע לפני שפגע בי.
איך לעזאזל היה רכב אוטונומי מתמודד עם הסיטואציה ההזוייה הזאת ? (כנראה ממתין בסבלנות עד שהאידיוט היה נכנס בו, מתעד את האירוע בשלל המצלמות שלו ותובע את חברת הביטוח של הנהג)
יאיר
איך לעזאזל היה רכב אוטונומי מתמודד עם הסיטואציה ההזוייה הזאת ?
יאיר
תחשוב על זה אחרת: אם האוטו שלפניך היה אוטונומי טעות אנוש כזו לא היתה מתרחשת כלל..
תחשוב על זה אחרת: אם האוטו שלפניך היה אוטונומי טעות אנוש כזו לא היתה מתרחשת כלל..בדיוק.
מצב כזה (אם אידיוט אנושי..), הייתי לוחץ על הצופר עד שהאידיוט היה מבין מה אני רוצה ממנו...
תחשוב על זה אחרת: אם האוטו שלפניך היה אוטונומי טעות אנוש כזו לא היתה מתרחשת כלל..
אני מרשה לעצמי לצאת מהנחה, שהסטטיסטיקה של האידיוטים מהסוג הזה לא גרועה מהסטטיסטיקה של תאונות אוטונומיות.
ההבדל היחיד הוא היכולת של הנהג למנוע באגים של אנשים או של מכוניות, כמו שאמר יאיר.
אני מרשה לעצמי לצאת מהנחה, שהסטטיסטיקה של האידיוטים מהסוג הזה לא גרועה מהסטטיסטיקה של תאונות אוטונומיות.
אם אתה צודק ולא יהיה שיפור משמעותי בנתוני התאונות הסטטיסטיות של רכב אוטונומי מול נהיגה אנושית, אז המהפכה לא תקרה.
אבל אתה גם מבין שאם ההבדל הסטטיסטי (תאונות/פצועים/הרוגים/עלות תביעות ביטוח פר מליון קילומטר נסועה) יתגלה כמובהק, העתיד יהיה אוטונומי, וטוב שכך.
ואני מרשה לעצמי לצאת מהנחה, שההבדל הסטטיסטי יהיה מובהק, וישתפר בקצב דרמטי, מהסיבה הפשוטה שהיכולת המערכתית ללמוד ולהשתפר היא לאין ערוך טובה יותר משל מליוני נהגים אנושיים. גם אם המוח האנושי משוכלל וחזק יותר לאין ערוך מכל מערכת מחשבים, ואין לי ספק בכך, תחשוב על זה שכל אדם, שמגיע לגיל נהיגה, צריך ללמוד הכל מחדש. בעוד שכל מחשב נהיגה אוטונומי שיעלה על הכביש, הוא בהגדרה שכפול של מחשב הנהיגה המתקדם ביותר שהמערכת כולה הגיעה אליו באותו רגע, שלא לומר שדרך עדכוני תוכנה כל המכוניות האוטונומיות יוכלו להתעדכן בבלקחים והשיפורים מכל ארוע וכל תאונה כמעט בזמן אמת.
יכולת התחקור והשיפור המתמיד התפתחה במשך 70 השנה האחרונות במערכת התעופה המסחרית, ותהליך דומה אבל מהיר יותר יקרה במערכת התחבורה היבשתית, ויביא לרמת בטיחות דומה, כנראה עוד בימי חייך גיתאי. תסכים שאם זה יקרה, זה דבר טוב.
ואם זה לא יקרה, ונמשיך לנהוג - גם טוב. אני אוהב לנהוג.
אני חושב שהמערכות האוטונומיות יהיו בשלות באמת, רק ברגע שהן ידעו להוציא יד רובוטית עם תנועה מגונה, מלווה ברצף של קללות (בשפה שאותה המשתמש יבחר), שיושמעו במערכת כריזה יייעודית.
אני מניח שברכבי יוקרה תהיה גם תוספת בתשלום של עוד יד רובוטית עם מפתח (אוטונומי כמובן) שיודעת לשרוט רכבים אחרים.
כמובן שהמינוי גם כולל את האח האוטונומי של הרכב, שהוא גדול יותר וחזק יותר, ושיש לו חברים אוטונומים עם קשרים בעולם התחתון.
האוטונומי.
;)
ואני מסתמך על ההיסטוריה ומסיק שהתקלות האלה לא יעצרו את הקידמה. כאשר אנשים רכבו על סוסים היו תאונות קטלניות ועדיין יש. כשעברו מסוסים לרכבים היו תאונות קטלניות וזה לא עצר את הקידמה. כשהאדם התחיל לטוס היו תאונות קטלניות וזה לא עצר את הקידמה. כשהאדם טס לחלל היו תאונות קטלניות ולא הפסיקו לשלוח אדם לחלל.
אין מה לעשות - זה "שכר הלימוד" של האנושות.
ואני מסתמך על ההיסטוריה ומסיק שהתקלות האלה לא יעצרו את הקידמה. כאשר אנשים רכבו על סוסים היו תאונות קטלניות ועדיין יש. כשעברו מסוסים לרכבים היו תאונות קטלניות וזה לא עצר את הקידמה. כשהאדם התחיל לטוס היו תאונות קטלניות וזה לא עצר את הקידמה. כשהאדם טס לחלל היו תאונות קטלניות ולא הפסיקו לשלוח אדם לחלל.
אין מה לעשות - זה "שכר הלימוד" של האנושות.אין בעיה...יש בעיה עם זה שמנסים "להקדים" אותה מלאכותית אם מתוך משאלות לב חולמניות או שמאינטרס כספי...
טל.
קצת אוקסימורון להגיד שמנסים להקדים טכנולוגיה באופן מלאכותי.
לפעמים צריך להתחלף דור או שניים כדי שטכנולוגיה חדשה תוכל להכנס ב'טבעיות'.
לדור שנולד לתוך שליטה מליאה ומוחלטת של בני אדם בכלי רכב יהיה קשה ל'שחרר' ולתת למכונה לנהוג עבורנו.
אנחנו (לפחות אני) מסתדרים מצויין עם מדרגות נעות, מעליות וקוי מטרו אוטונומיים (קו 14 במטרו של פריז מופעל ללא נהג משנת 1998). גם אם הסטטיסטיקה של תאונות ברכבים אוטונומיים תהיה טובה יותר מנהגים אנושיים, נראה לי שהדור שלנו ירגיש מוזר/לא נוח במונית ללא נהג.
הדור של הנכדים שלנו יוולד (כנראה) לעולם של רכבים אוטונומיים. זה ייראה לו טבעי.
רכיבה על אופנוע שטח/סוס/רכב פרטי על ידי בן אנוש תראה לדור הנכדים כמו פעולה מסוכנת ומסובכת באופן מיוחד.
דרך אגב, למי שיצא לאחרונה להגיע ל'קירות טיפוס אוטומטיים' שבהם אין מאבטח אנושי שמותח את חבל האבטחה ומוריד את המטפס שהגיע למעלה אלה במקום יש גלגלת אוטומטית (סוג של המנגנון של חגורת הבטיחות) כנראה הרגיש מוזר לסמוך על הקופסא השחורה שתלוייה מעליך שתוריד אותך בצורה מבוקרת למטה.
לי זה היה ממש מוזר ומפחיד פשוט לקפוץ שהגעתי למעלה ולקוות שהמנגנון בקופסא הפלאית יוריד אותי. הרגשתי הרבה יותר נוח עם החבל הפשוט והגלגלת שחוברו לאדם למטה שסמכתי עליו.
הסתכלתי על ילדים שטיפסו בפעם הראשונה עם המתקן האוטומטי. הם הרגישו איתו הרבה יותר בנוח ממני
יאיר
קצת אוקסימורון להגיד שמנסים להקדים טכנולוגיה באופן מלאכותי.אז לא הבנת מה רציתי להגיד...(אם הבנתי נכון את מה שאתה רצית להגיד...)
טל.
מועדון המיליון 2.0?
https://www.jpost.com/Jpost-Tech/Israeli-startup-is-working-to-develop-a-flying-electric-autonomous-car-592101
Sent from my LG-H930 using Tapatalk
חנן-ג'יפולוג
18-06-19, 05:46
אוטונומי, לא מאויש, על כבישים ציבוריים:
https://youtu.be/VzbZdkE2JeY
https://www.theverge.com/2019/6/17/18681891/dominos-nuro-driverless-pizza-delivery-houston
ואם כבר מדברים על רכב חשמלי ואוטונומי, גם אני נכנסתי לפני כחודש לתחום, ועכשיו על בסיס מקצועי :)
https://m.calcalist.co.il/Article.aspx?guid=3761852
https://wheel.co.il/%D7%91%D7%93%D7%A8%D7%9A-%D7%9C%D7%94%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%A2%D7%A6%D7%9E%D7%AA-%D7%A8%D7%9B%D7%91-%D7%94%D7%A1%D7%AA%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%9B%D7%A0%D7%A1-ecomotion-%D7%94%D7%A9%D7%91%D7%99/
boaz avrahami
18-06-19, 23:42
המון הצלחה חנן!
מה התפקיד?
Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94
חנן-ג'יפולוג
19-06-19, 06:01
מיכה ובועז תודה.
חשמל/אלקטרוניקה/תוכנה/חומרה/בקרה וגם נגיעות במכניקה- כל מה שגורם לברזלים לזוז/להסתובב/לעצור.
מקום כמו סופטוויל תפור עליך.
הרבה הצלחה, עניין וסיפוק - תן בראש!
למיטב זכרוני יש עוד חבר פורום שעובד שם, אני עוד זוכר שהייתי במשרדים שלהם לפני 4-5 שנים כשהם רק התחילו במסגרת תפקידי כיועץ CRM. בהחלט חברה מבטיחה, בהצלחה!
Sent from my iPhone using Tapatalk
בהצלחה חנן!
אין ספק שהקרטינג עם מנועי החשמל של הגה יונדאי שבנית עם מחשבה לגמרי מחוץ לקופסה, הביא אותך לקריירה חדשה.
נכתב מהנייד, סליחה על טעויות ההקלדה
מזל טוב ! בהצלחה !!
Sent from my iPhone using Tapatalk
124560
השבוע הוזמנתי להרצאה של Roger Lanctot.
SAE level 2+ מתייחס ליכולות של הרכב לנהוג מעצמו במצבים ספציפיים (נגיד פקק תנועה באיילון) תוך אחריות מליאה של הנהג. בערך מה שיש היום לטסלה
SAE level 4+ מתייחס לרכב אוטונומי שלוקח אחריות בכמעט על מצב. נגיד מונית אוטונומית שנוסעת בכבישים סלולים בלבד.
בקיצור, נראה שעד 2030 יהיה אחוז קטן מאוד של רכבים אוטונומיים לגמרי בכבישים. נגיד מוניות אוטונומיות בערים מסויימות, אולי משאיות באוטוסטרדות מסויימות, קמפוסים וכדומה. ייקח עוד כמה עשרות שנים טובות עד שתהיה דומיננטיות של רכבים אוטונומיים.
כיוון שהגרף לא מתייחס למדינות/יבשות ספציפיות כנראה שבאיזורים מסויימים נראה יותר רכבים אוטונומיים (אירופה, ארה"ב, יפן, דרום קוריאה) ובאחרים (הודו, ברזיל) נראה הרבה פחות בעשורים הקרובים
הבהרה: הגרף מייצג את ההערכות של Strategy Analytics ולא את הערכותי האישיות או של החברה בה אני עובד
יאיר
בקיצור, נראה שעד 2030 יהיה אחוז קטן מאוד של רכבים אוטונומיים לגמרי בכבישים. נגיד מוניות אוטונומיות בערים מסויימות, אולי משאיות באוטוסטרדות מסויימות, קמפוסים וכדומה. ייקח עוד כמה עשרות שנים טובות עד שתהיה דומיננטיות של רכבים אוטונומיים.
יאיר
יאיר הגרף הזה הוא מלפני שחנן נכנס לתחום :cool:.
לא רוצה לקלקל לכם את חדוות הקישקוש, אבל (גם) אתם נופלים לתוך מלכודת הבילבול בין ניהול הנסיעה לבין צורת ההנעה.
רכב חשמלי ורכב אוטונומי הם שני תחומים שלא קשורים אחד לשני (למרות שלהרבה יש אינטרס לבלב ).
יכול להיות רכב חשמלי ללא אוטונומי, ויכול להיות אוטונמי על בנזין.
זה ששניהם מסמנים חדשנות בתחום הרכב, לא עושה אותם לאותו הדבר.
הם פשוט פוחדים מהרגע שבו המנוע הבלם והבולם יהיו חלק אינטגרלי מהגלגל.
כי זה אומר שהקיץ הקץ על כל דיוני זוויות הדרייבשאפטים, והציריות, והזוויות, וקאסטר ושמאסטר, וקלינים וdeath wabble, ואיזה שמן לשים, והאם להחליף שמן בגיר או לא, וכו'... וכו'...
שג'יפאים כל כך אוהבים. ;)
ברגע שחנן נכנס לתחום אין לגיתאי ודרור יותר תרוצים... תתחילו להתרגל :rolleyes:
ברגע שחנן נכנס לתחום אין לגיתאי ודרור יותר תרוצים... תתחילו להתרגל :rolleyes:
אולי הוא שתול :rolleyes:
אם שלחתם את חנן כדי לעצור את הרבולוציה אתם באמת נואשים...
שונה אך דומה ...
https://www.geektime.co.il/delivery-drone-crash/
רחפן משלוחים אוטונומי ...
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5567997,00.html
תענוג. פשוט תענוג.
כן ירבו המכשולים, הקשיים, הבאגים והערכות המחיר השגויות, שיקברו את רעיון העיוועים הזה קבורת חמור.
boaz avrahami
14-08-19, 07:19
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5567997,00.html
תענוג. פשוט תענוג.
כן ירבו המכשולים, הקשיים, הבאגים והערכות המחיר השגויות, שיקברו את רעיון העיוועים הזה קבורת חמור.
שכח מזה.
כח מחשוב לא יהיה המכשול.
יש בצנרת מספיק טכנולוגיה שתושק בשנים הקרובות ויש את חוק מור שקובע שכל כשנתיים הטכנולוגיה מכפילה את עצמה ומוכיח כבר המון שנים שהכלל עובד בסטיות קטנות.
השאלה היא אם הטכנולוגיה של בינה מלאכותית ( AI) תבשיל מספיק מהר.
כאמצעי תעבורה יש לרכב אוטונומי רק יתרונות
Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94
הבעייה היא לא כוח מחשוב.
הבעייה היא QA, ומי ישתתף בו, במודע או שלא.
https://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3768144,00.html
עוד מעט דרור יצהל שמבטלים גם את הגיר האוטומטי והכל יהיה ידני.
שכח מזה.
כח מחשוב לא יהיה המכשול.
יש בצנרת מספיק טכנולוגיה שתושק בשנים הקרובות ויש את חוק מור שקובע שכל כשנתיים הטכנולוגיה מכפילה את עצמה ומוכיח כבר המון שנים שהכלל עובד בסטיות קטנות.
השאלה היא אם הטכנולוגיה של בינה מלאכותית ( AI) תבשיל מספיק מהר.
כאמצעי תעבורה יש לרכב אוטונומי רק יתרונות
Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94
בועז,
דרור יכול לחלום שזה לא יקרה, וזה לא יעזור לו, זה יקרה.
אבל,
בהחלט יש התפכחות של התעשיה בזמן האחרון, ואם האמירה הייתה שרכב אוטונמי דרגה 5 נמצא מעבר לפינה ( 2-3 שנים), עכשיו מבינים שזה הרבה יותר רחוק (ישנה הופעה של אמנון שעשעוע מלפני כמה חודשים שאומר את זה הכי ברור).
לגבי האמירה שלך על התפתחות המיחשוב -
במאמר שדרור שם, מדברים על צורך של מיחשוב פי 1000 יותר חזק, ואני מכיר השוואה שאומרת לפחות פי 300 יותר מהרכב הכי חכם שיש לאודי היום.
גם אם תניח שחוק מור מתקיים, וכל שנתיים, היכולת מיחשוב מכפילה את עצמה, עדיין, לסגור פער של פי 300 עד פי 1000 יקח הרבה זמן.
בנוסף,
ישנה תובנה שלא נוכל להגיע ל דרגה 5 על עם התשתיות תעבורה הנוכחיות, וזה יצריך שינוי תשתיות - וזה כבר כבר סקאלה אחרת. זו כבר סקאלה של עשרות שנים. אז אולי הטכנולוגיה תהיה זמינה, אבל עד שהרכבים האלו ישתלטו על הכבישים, עוד יקח המון זמן.
אני מניח, שגם הנכדים שלנו, עוד יצטרכו לעשות רשיון נהיגה.
אולי יפתרו אותם מלימודים תאורטים על קלאץ'.... אבל לנהוג בכביש, הם יצטרכו לקבל הסמכה.
בועז,
דרור יכול לחלום שזה לא יקרה, וזה לא יעזור לו, זה יקרה.
אבל,
בהחלט יש התפכחות של התעשיה בזמן האחרון, ואם האמירה הייתה שרכב אוטונמי דרגה 5 נמצא מעבר לפינה ( 2-3 שנים), עכשיו מבינים שזה הרבה יותר רחוק (ישנה הופעה של אמנון שעשעוע מלפני כמה חודשים שאומר את זה הכי ברור).
לגבי האמירה שלך על התפתחות המיחשוב -
במאמר שדרור שם, מדברים על צורך של מיחשוב פי 1000 יותר חזק, ואני מכיר השוואה שאומרת לפחות פי 300 יותר מהרכב הכי חכם שיש לאודי היום.
גם אם תניח שחוק מור מתקיים, וכל שנתיים, היכולת מיחשוב מכפילה את עצמה, עדיין, לסגור פער של פי 300 עד פי 1000 יקח הרבה זמן.
בנוסף,
ישנה תובנה שלא נוכל להגיע ל דרגה 5 על עם התשתיות תעבורה הנוכחיות, וזה יצריך שינוי תשתיות - וזה כבר כבר סקאלה אחרת. זו כבר סקאלה של עשרות שנים. אז אולי הטכנולוגיה תהיה זמינה, אבל עד שהרכבים האלו ישתלטו על הכבישים, עוד יקח המון זמן.
אני מניח, שגם הנכדים שלנו, עוד יצטרכו לעשות רשיון נהיגה.
אולי יפתרו אותם מלימודים תאורטים על קלאץ'.... אבל לנהוג בכביש, הם יצטרכו לקבל הסמכה.
עדיין כל חזון הרכב השיתופי / חשמלי / חצי אוטונומי / מבאס / טויוטה קורולה .. עושה לדרור פריחה ..
בועז,
זה בשבילך -
https://www.youtube.com/watch?time_continue=205&v=t1yDLi5UmhI
איפה שהוא, בסביבות הדקה ה 9-9:30 יש גם את האמירה על הA8 של אודי.
אבל מי שקצת נמצא בצד הטכנולוגי המיחשובי, שווה להקשיב, ולהבין כמה זה רחוק.
אם ARM מדברת על לפתח צ'יפ לצרכים האלו, אתה יכול לתאר מתי יהיה רכב שנוסע, שמבוסס על הצ'יפ הזה.
זו אמירה כללית, פי 300 כוח חישוב מהנוכחי, אבל מה כוח החישוב הנוכחי שמותקן כרגע ?
היתה שם אמירה יותר משמעותית בעיני: בתוכנה של רכב אוטונומי יש יותר שורות קוד מאשר במטוס שלם, מה שרק מדגיש בעיני את הבעיתיות של בדיקות וניסויי המערכות האלו. זה בעיני הקושי העיקרי בגלל החשיפה של הציבור בזמן הניסויים.
נדב גם האמירה השנייה שהתייחסת אליה היא קשקוש שיווקי
דרך אגב איזה מטוס נוסעים או קרב?[emoji16]
וחוץ מזה המחשוב הקוונטי כבר קרוב. חוק מור לא יעבוד כאן. יביא את ה 300
Sent from my iPhone using Tapatalk
לא יודע לאיזה מטוס התכוון המציג מ- ARM, אבל תוכנה לרכב אוטונומי בהחלט צריכה לשאוב מתודולוגיות ותפיסות מעולם התוכן של מטוס קרב ...
נתחיל בגילוי נאות, אני עובד ב ARM.
על רגל אחת,
כולנו מכירים CPU, זה המעבד המרכזי, לשימוש כללי שישנו בכל מחשב.
חלקנו מכירים GPU, זה המעבד הגראפי, שנולד לצרכי גרפיקה, ומאוחר יותר התגלה שגם יכול לשמש לחישובי BIG DATA ו AI.
בגדול אלו שני המעבדים ששולטים בתעשיה, וכל מערכת מחשוב מוכרת, יכולת המחשוב היא נגזרת של כמה כאלו שמים, ומאיזה דור הם.
ופה משתלבת האמירה של בועז (הציטטה של חוק מור) , על הכפלה של יכולת המיחשוב של המעבדים.
מי שראה את הסרטון ששמתי פה, נתקל (אני מניח רובכם לראשונה) במושג NPU, זה סוג חדש של מעבדים שמיועד לNeural network.
בגדול, האמירה היא, שאם אתה רוצה להגדיל יכולת מיחשוב פי 300, אי אפשר לקחת את אותה טכנולוגיה ופשוט להתקין פי 300 מעבדים.
ע"מ לבצע קפיצת מדרגה כזו, המעבד הבסיסי צריך להשתנות.
וזו כבר קפיצת מדרגה שלא משחקת על הסקאלה של חוק מור.
לגבי כמות הקוד, לא חושב שזו הבעיה, נסית פעם לחשוב עם כמה שורות קוד הגיעו לירח?
זה גדל כל הזמן, אבל אם זה התעשיה למדה להתמודד (דרך אגב, חלק מכל המסע של ML, AI, BD... יש קומפונטות שמייצרות קוד בעצמן, ולכן כמויות הקוד שעובד גדל, אבל לא בהכרח כמות הקוד שכותבים).
לא פי 1000 כוח מיחשוב בהשוואה להיום.
פי מיליון.
שכחתם 3 אפסים. תקראו שוב.
האם גם הנכדים שלנו ינהגו? לא יודע. אבל אם כן, אז תענוג.
סליחה שאני לרגע דוחף לתוך הדיון הטכנולוגי המעניין הזה אלמנט נוסף למשוואת הרכב האוטונומי, אבל כמו כל דבר בעולם של היום, הפן הכלכלי הוא מנוע לא מבוטל של כל רעיון חדש וגם ישן.
הנה כתבה מעניינת שנתקלתי בה בביזפורטל
https://www.bizportal.co.il/marketopionion/news/article/767330?source=newsletter&_at=0.1.13820156,0.60613767.wtwz3dwachcd apcu
זו אמירה כללית, פי 300 כוח חישוב מהנוכחי, אבל מה כוח החישוב הנוכחי שמותקן כרגע ?
היתה שם אמירה יותר משמעותית בעיני: בתוכנה של רכב אוטונומי יש יותר שורות קוד מאשר במטוס שלם.
היה בזמנו טייס קרב שהצטרף לאגודה למלחמה בתאונות הדרכים שאמר שהאתגר בכביש הוא לא פחות מורכב מטיסה, ובמידה מסויימת מורכב יותר, בגלל כל המשתנים שסביבך בחוסר תאום מוחלט(משתמשי הדרך, הדרך עצמה).
תחשבו כמה תרחישים אתם מתמודדים על פעם שאתם על ההגה ותבינו שזה כמעט אינסוף בשביל מחשב שעובד מול תרחיש שהזינו לו.
מספיק גם חתול וגם קונוס על הצד שמבחינתך כנהג אין לו משמעות, ומבחינת המחשב זה עצם על הכביש.
מה הוא יבחר אם לא הזינו לו את התרחיש הזה?
Slowly..
boaz avrahami
16-08-19, 00:56
אז עמיקם נורקין ימונה למנכל אור ירוק הבא בסיום כהונתו כמפקד חיל האוויר?
Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94
אז עמיקם נורקין ימונה למנכל אור ירוק הבא בסיום כהונתו כמפקד חיל האוויר?
Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94
לא,
אבל אפשר להחביא אותו בבגאז׳ ושישמש כ״מחשב אנושי״ לאוטו אוטונומי.
Slowly..
היה בזמנו טייס קרב שהצטרף לאגודה למלחמה בתאונות הדרכים שאמר שהאתגר בכביש הוא לא פחות מורכב מטיסה, ובמידה מסויימת מורכב יותר, בגלל כל המשתנים שסביבך בחוסר תאום מוחלט(משתמשי הדרך, הדרך עצמה).
תחשבו כמה תרחישים אתם מתמודדים על פעם שאתם על ההגה ותבינו שזה כמעט אינסוף בשביל מחשב שעובד מול תרחיש שהזינו לו.
מספיק גם חתול וגם קונוס על הצד שמבחינתך כנהג אין לו משמעות, ומבחינת המחשב זה עצם על הכביש.
מה הוא יבחר אם לא הזינו לו את התרחיש הזה?
Slowly..
נופ,
זה לא עובד כך. העולם הרבה יותר ציני.
אף אחד לא מחפש (כרגע) לפתח מערכת שתדע להתמודד עם 100% מהמקרים, זה עדיין מאוד רחוק.
ברגע שיוכיחו שכמות התאונות של מערכת אוטונומית קטנה יותר מזון של נהג אנושי, יתחיל וויכוח על "למה לא?", ובסוף הכסף הגדול ינצח, ויתחילו להיות רכבים אוטונומיים ( דרג 5), למרות שכולם ידעו שיש מקרים שהרכבים האלו לא יודעים להתמודד.
מה אפשר לעשות, סטיסית, אנחנו נהגים גרועים.
וכן, מיד אח"כ יהיו תביעות ייצוגיות.....
אבל כך נכנסת מהפכה טכנולוגית, הרבה חזון, הרבה אינטרסים כלכליים, והרבה, מאוד, עיגולי פינות.
היתה תקופה שהיה מקובל להגיד על תוכנות כמו אופיס, שהם לא מתייצבות לפני גירסה 3.
זה עדיין נכון.
ואני עדיין חושב, שגם השלב הזה, יקח הרבה יותר שנים ממה שניסו לתאר.
הכל טוב ויפה בתיאוריה.
בפרקטיקה זה רחוק.
כי זה לא רק מחשוב.
זה תרבות אנושית שלמה שצריך להשתלב בשלב ראשון ולשנות לגמרי בשלב שני.
כי זה תשתיות ועלויות עצומות נגררות.
אישית קשה לי להאמין שהשינוי הזה יהיה בזמן רלוונטי לגבי הדור הנוכחי שגולש כאן.
גם אני ראיתי בבזוקה שעד 21 אגיע לירח ואמירות שכשיהיה גדולים יהיו מכוניות מעופפות, ומאז עברתי פעמיים כבר את תאריך היעד.
Slowly..
בלעדי לכלכליסט
איתות אזהרה לרכב האוטונומי: אוריקס נסגרת
היזם: ”השוק השתנה ולא ניתן להחזיר ההשקעה בזמן סביר”
https://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3768867,00.html
מתחילים
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5581361,00.html
מתחילים
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5581361,00.html
ובניגוד לזה (דרור במיוחד בשבילך, מתחילים להודות באמת)
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5580908,00.html
כמה אנחנו באמת רחוקים ממכונית אוטונומית לגמרי?
"אנחנו נתחיל עם מכוניות בדרגת אוטונומיה 2 (שנוסעות כיום על הכביש) ו-3 (שצפויות בקרוב), המסייעות לנהג ומשפרות את בטיחות הנסיעה. מכוניות אוטונומיות בדרגה 4 נראה בשנים הקרובות רק באזורים או נתיבים נפרדים. אפילו משאיות. אבל רכב אוטונומי מלא, שיוכל לנסוע חופשי בכל כביש, זה אתגר טכנולוגי ורגולטורי שייקח 20 שנה".
ובניגוד לזה (דרור במיוחד בשבילך, מתחילים להודות באמת)
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5580908,00.html
כמה אנחנו באמת רחוקים ממכונית אוטונומית לגמרי?
"אנחנו נתחיל עם מכוניות בדרגת אוטונומיה 2 (שנוסעות כיום על הכביש) ו-3 (שצפויות בקרוב), המסייעות לנהג ומשפרות את בטיחות הנסיעה. מכוניות אוטונומיות בדרגה 4 נראה בשנים הקרובות רק באזורים או נתיבים נפרדים. אפילו משאיות. אבל רכב אוטונומי מלא, שיוכל לנסוע חופשי בכל כביש, זה אתגר טכנולוגי ורגולטורי שייקח 20 שנה".
בגדול, מסכים עם מה שכתבת.
אבל -
1- מכונית אוטונומית דרגה 3 כבר פה.
2- לא בהכרח נתיבים נפרדים. מה שנראה זה רכבים ציבוריים (או משאיות), שנוסעים בנתיב קבוע וידוע, ומגובים במרכז בקרה שעוקב ויכול להתערב (בניהוג מרחוק).
אני רק חושב על כל המקרים שיש בלאגן ויש מישהוא שעומד בצומת (והוא לא בהכרח שוטר מיומן), והוא מנפנף בידים וצועק , מה מכונית אוטונומית תחשוב עליו? :-)
שהוא עצם זר שעומד בדרך וכדאי לעצור.
השאלה היא אם היא תדע לזהות תנועות של שוטר, או שאולי שוטר צריך להחזיק ברכב פסי ניהוג ליצירת נתיב מחודש במקרה הצורך.
שהוא עצם זר שעומד בדרך וכדאי לעצור.
השאלה היא אם היא תדע לזהות תנועות של שוטר, או שאולי שוטר צריך להחזיק ברכב פסי ניהוג ליצירת נתיב מחודש במקרה הצורך.
גם נהג רגיל לא מצליח להבין בהרבה מקרים מה מנסה שוטר ממוצע לסמן כשהוא מנפנף בידיים בכביש, אז מכונה?
לרוב זה איפושהו בין משהו שנראה כמו נפנוף לעזרה, גירוש ציפור או מישהו שדעתו השתבשה.
Slowly..
רמה 3 כבר כאן בצורה מאוד מוגבלת. זה בעיקר הניסויים של אובר שהוקפאו, גוגול וכו'.
המעבר ל 4 ובמיוחד ל 5 דורש כח עיבוד מאוד חזק (תכף נחזור לה).
שמעתי הרצאה לפני כחצי שנה של מישהו שמנהל חברה שמתעסקת עם זה
והוא דיבר על 2023 (דור 5), גיחכתי, ולו רק בגלל שמערכת כזו לא יכולה לקבל
אישור כ"כ מהר כי אין לה מספיק "נסיון".
לגבי כח המחשוב, כל רכב אוטונומי כזה היום זה בגאז מלא במחשבים ומקורות
אנרגיה. עד שהדבר הזה לא יקטן ויצרוך הרבה פחות אנרגיה אין סיכוי שזה
יהיה נפוץ (ואפילו חוק מור לא יביא אותנו לשם בזמנים המדוברים).
כשהמערכת של מוביליאי (נוראית) מסתנוורת מהשמש, שכל נושא
ה"סייבר" לא סגור ולשבש היום GPS זה בעיה קטנה מאוד (מסוריה משבשים
את נתב"ג) אני (וקטונתי) לא רואה את זה כמוהו קורה ב 20 שנה הקרובות.
מה שאומר שהן יופיעו שאהיה בפנסיה ושאפסיק לנהוג הן יקחו אותי ממקום
למקום.
boaz avrahami
04-09-19, 22:44
לדעתי עולם ה AI עדיין בחיתולים והתחיל מרוץ חימוש מרתק בין אינטל ( מזנבת) ו NVDIA בנושא כרטיסי GPU .
אני כבר רואה בתכנון של יצרנים מסוימים מערכות שעוד היום דורשות שרתים כבדים מאוד שיעברו בעוד זמן קצר לצ׳יפים על גבי החישנים עצמם.
נכון שעולם הרכב מאוד מאתגר טכנולוגית אבל בהתחשב בעובדה שהמיקוד הכספי והטכנולוגי נמצא על הנישה הזו אני מעריך שיהיו פריצות דרך משמעותיות ב 3-5 שנים הקרובות וגג תוך עשר שנים רכבים אוטונומיים יסעו בשגרה.
חלק מהשלמת הפיתוח תגיע מכיוון שעוד לא מספיק הושקע בו וזה היכולת של אובייקטים לדבר אחד עם השני ( IOT )
Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94
חלק מהשלמת הפיתוח תגיע מכיוון שעוד לא מספיק הושקע בו וזה היכולת של אובייקטים לדבר אחד עם השני ( IOT )
Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94
רק הערה אחת קטנה לגבי האמירה הזו - לא פחות חשוב "לדבר עם הכביש והסביבה" (יש מומחים בתחום שטוענים שבכלל אי אפשר להיע לרמה 5 בלי זה), אבל זה כבר אומר פריסת תשתיות.
וברגע שמגיעים לפריסת תשתיות, כל לוחות הזמנים מ ת א ר כ י ם, ומאוד!
רק הערה אחת קטנה לגבי האמירה הזו - לא פחות חשוב "לדבר עם הכביש והסביבה" (יש מומחים בתחום שטוענים שבכלל אי אפשר להיע לרמה 5 בלי זה), אבל זה כבר אומר פריסת תשתיות.
וברגע שמגיעים לפריסת תשתיות, כל לוחות הזמנים מ ת א ר כ י ם, ומאוד!
למה אני לא שומע מילה על אבטחת מידע?
למה אני לא שומע מילה על אבטחת מידע?
לא שומע???
רק לאחרונה, זהר זיספאל הזהיר שיש בארץ בועה של סטארטאפים בתחום של אבטחת מידע לרכבים אוטונומים.
אבל לענינו, כי זה לא על ה Critical path של הפרוייקטים האלו. זה לא מה שיעכב את החדירה שלהם.
כלומר קשר עם העולם החיצון הוא לא קריטי לאוטונומיה?
Sent from my SM-G920F using Tapatalk
כלומר קשר עם העולם החיצון הוא לא קריטי לאוטונומיה?
Sent from my SM-G920F using Tapatalk
הקשר קריטי, אבל קודם יטפלו בקשר ורק אחרי יגנו עליו (כנראה אחרי שתתגלה פרצה)
ואז יתחילו פאטצ'ים לפתור את הבעיה שייצרו בעיות חדשות. כרגיל התכנון הראשוני
נעשה בדיעבד תוך כדי תנועה כשהתשתית כבר קיימת ואז זה יקר להחליף.
בועז,
המעבר של ה AI מהמחשב לקצה (למצלמות ולחיישנים) כבר בתהליך של בניית תקנים.
הרעיון מאחורי זה הוא ציוד קצה שמריץ מעבד סטנדרטי עם פרוטוקול סטנדרטי ו API
כזה. ואז יהיו חברות שיפתחו מודולים תוכנתיים שכל אחד יבחר לשים על ציוד הקצה.
היתרון הוא ביזור ורשתות תקשורות יותר איטיות נדרשות. כל דרגה תעשה החלטות
יותר רחבות ותעביר רק את החריגות לרמה מעליה. אבל שוב, זה סטנדרטים בפיתוח
שוב רגולציה (כנראה שה IEEE יהיה מעורב) ואז יצטרכו לפתח, ולאשר יצרנים שיעמדו
תחת בדיקות מקיפות. אנחנו נראה ניצנים בעוד 3-5 שנים לדעתי.
בפועל, כל אחד יבחר איזה מודולים תוכנתיים לשים על ציוד הקצה שלו לפי הבעיה
והדרישות, למשל: LPR והגנה על מתחם, מישהו אחר ירצה זיהוי פנים, אחר נזילות מים.
על חיישנים ססמיים יהיו מודולים אחרים כמו זיהוי של בנייה, רעידות אדמה ורעש של מכרסמים.
סתם דוגמא ל AI שאמור להסביר:
היום יש לנו מצלמות שפרוסות ברחבי העיר (SmartCity), יש מישהו שמסתכל על המצלמות
(עשרות ומאות) וצריך לקחת החלטה. ה AI היום, רצה ברקע מזהה אנומליות ומקפיצה
התראות למסך. בשביל זה צריך כח עיבוד מאוד גדול (כי צריך לעבד 100 מצלמות)
ורשתות תקשורת מסובכות שמעבירות מאות מצלמות ברזולוציה גבוהה.
כאשר המצלמות ינתחו את הוידאו, הן יחליטו על האנומליות בעצמן (בכל מצלמה יש
היום מעבד כזה או אחר), יבצעו פעולות בעצמן (למשל עקיבה) ויעלו התראה.
הרכזת האזורית תבצע ניתוח בעצמה תאחד מידע ותתריע למעלה רק על מה שהיא
חושבת באמת חשוב (היא גם תדע למשל, להעביר את העקיבה ממצלמה למצלמה)
במרכז הבקרה יקבלו בצורה ישירה רק את ההתרעות הרלוונטיות ויוכלו לפנות
לאזורים לפי שיקול דעת במידת הצורך.
בצורה הזו ניתן יהיה להוציא הרבה מאוד BigData די בקלות והמערכת לבד תלמד
על מה לפקח יותר ועל מה פחות.
כל זה כמובן משפיע גם על הרכבים ועל היכולת שלהם להיות יותר יעילים. כל מצלמה
תנתח בעצמה ורק תעביר התראות למחשב המרכזי לדוגמא.
שני דברים שכתבת מאוד הזכירו לי התפתחות אבולציונית של בעלי חיים ובני אדם.
הפאטצ׳ים בתהליך הפיתוח - ככה זה גם אצלנו, יש כל מיני כלי דם למשל שעוברים במסלול לגמרי לא סביר בהינתן מבנה המכונה (גוף האדם) כפי שהוא היום. אבל מה לעשות, הדברים האלה התפתחו כפאטצ׳ים שנתנו יתרון הישרדותי בשלב מסוים.
הדבר השני הוא העיבוד ברמת החיישנים - גם אצלנו בני האדם/בעלי חיים, חלק מהעיבוד מתבצע הרבה לפני שהאות מגיע למוח. הדוגמה שישר קופצת היא העיבוד שנעשה בעין באמצעות גנגיליונים (קבוצות של קולטנים) שנועד לאתר ולהבליט קווי מתאר. גם העיבוד בהמשך לא נעשה במערכת מרכזית אלא עובר שלבים שונים שמתמודדים עם צרכים שונים, אאל"ט רוב העיבוד שקשור לויסות תנועה נעשה עוד לפני שהראיה הופכת למודעת.
Sent from my LG-H930 using Tapatalk
כלומר קשר עם העולם החיצון הוא לא קריטי לאוטונומיה?
Sent from my SM-G920F using Tapatalk
רכב אוטונומי אמור 'להסתדר' בכביש גם ללא קישוריות לעולם החיצון בזמן אמת בדיוק כמו שבני אדם לא חייבים קישוריות אינטרנט כדי להגיע מחיפה לתל אביב דרך כביש 2. כמובן שנתוני זמן אמת כמו מצב התנועה או עבודות בכביש יכולים להשפיע על בחירת הדרך האופטימלית. עדיין, זה לא שונה מנתונים שוייז מקבל .
חוץ מזה, לרכב אוטונומי יכולה להיות מערכת מפות 3D ברזולוציה גבוהה שמתעדכנת בתדירות גבוהה. גם פה, לא נראה לי שיש דרישה לקישוריות כל הזמן.
מוניות אוטונומיות זקוקות לקישוריות כדי לדעת מאיפה לאסוף לקוחות :)
יאיר
חנן-ג'יפולוג
26-10-19, 08:42
https://techcrunch.com/2019/10/25/hyundai-is-launching-botride-a-robotaxi-service-in-california-with-pony-ai-and-via/
רכב אוטונומי אמור 'להסתדר' בכביש גם ללא קישוריות לעולם החיצון בזמן אמת בדיוק כמו שבני אדם לא חייבים קישוריות אינטרנט כדי להגיע מחיפה לתל אביב דרך כביש 2. כמובן שנתוני זמן אמת כמו מצב התנועה או עבודות בכביש יכולים להשפיע על בחירת הדרך האופטימלית. עדיין, זה לא שונה מנתונים שוייז מקבל .
חוץ מזה, לרכב אוטונומי יכולה להיות מערכת מפות 3D ברזולוציה גבוהה שמתעדכנת בתדירות גבוהה. גם פה, לא נראה לי שיש דרישה לקישוריות כל הזמן.
מוניות אוטונומיות זקוקות לקישוריות כדי לדעת מאיפה לאסוף לקוחות :)
יאיר
תחשוב על מקרה של רכב אוטונומי, נוסע ברחוב , עם קו לבן, אחרי רכב אחר, שפתאום מתחמם ונתקע ברחוב? או סתם פנצ'ר?
התובנה הנוכחית של התעשיה, שלא יהיה ניתן להתגבר על המקרים האלו (בעתיד הנראה לעין), ללא התערבות אנושית.
הנחת העבודה הנוכחית, דור 5 ( אוטונומי מלא) , חייב תקשורת רציפה.
במקרים שתארתי, המערכת העירונית, תזהה את המכשול הזה, ותאפשר לרכבים האוטונומיה, לחצות את הקו הלבן ולעקוף.
הרכב יכול לחייג למוקד. המפעיל האנושי יציץ במצלמות ויראה שאפשר לעקוף ויאשר באופן חריג לרכב האוטונומי לעקוף.
בהנחה שיהיה מוקדן פנוי ....
נשלח מהאייפון עם המקלדת המחורבנת. ה׳שגיאות׳ לא שלי ..
הרכב יכול לחייג למוקד. המפעיל האנושי יציץ במצלמות ויראה שאפשר לעקוף ויאשר באופן חריג לרכב האוטונומי לעקוף.
בהנחה שיהיה מוקדן פנוי ....
נשלח מהאייפון עם המקלדת המחורבנת. ה׳שגיאות׳ לא שלי ..
ואיך המוקדן יודע מה יש מסביב לרכב במצב סמי-כאוטי שעוד חסרי סבלנות רוצים לעקוף?
כולל מוקדנים אחרים שלא מתואמים איתו?
ואיך המוקדן יודע מה יש מסביב לרכב במצב סמי-כאוטי שעוד חסרי סבלנות רוצים לעקוף?
כולל מוקדנים אחרים שלא מתואמים איתו?
זה לא במי כאוטי. זה לגמרי כאוטי.
המטקדן יסתכל במצלמות של הרכב מין הסתם ...
ואל תשכח שהמוקדן הזה יהיה הודי או סיני ... בצד שני של העולם.
נשלח מהאייפון עם המקלדת המחורבנת. ה׳שגיאות׳ לא שלי ..
כל מה שקורה סביבנו הוא כאוטי, אבל עם סדר מסוים ,שעם חלוף ״הזמן״ את ״ההגיון״ שלו אנו איכשהו מבינים יותר ויותר טוב.
בני אדם-מספיק שכוח פוליטי עם גב כלכלי מספיק רחב של קונצרנים ומובילי דעת קהל יחליט לפמפם לנו סיפורים על כמה זה טוב , וההוא רע, ואפילו יוכיחו זאת בבית משפט ע״י ניסויים , את את האמונה והסחיפה של דעת הקהל לכיוון האוטונומי תהיה בלתי נמנעת. -היסטורית ,זהו תהליך של שנים בודדות, או שלא,כאוטי...
זה כבר פשוט.
הרכב שנתקע ידווח אוטומטית למרכז שהוא תקוע.
או לחלופין, יהיו פרוטוקולים לדיבור בין רכבים.
אבל הצורך בתקשורת נשאר.
חנן ?!
זה אתה ??
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5611271,00.html
נשלח מהאייפון עם המקלדת המחורבנת. ה׳שגיאות׳ לא שלי ..
חנן-ג'יפולוג
30-10-19, 09:39
אני בורג בחברה שעבדה על זה.
חנן-ג'יפולוג
11-12-19, 07:49
https://youtu.be/__EoOvVkEMo
boaz avrahami
11-12-19, 08:07
כל כך הרבה טכנולוגיה ולא הצלחתם להתגבר על החגורת בטיחות בכיסא נהג ?
Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94
400 אלף דולר למונית.. אני הייתי קונה מייבאך ומשלם משכורת לנהג.
כל הראדרים הקטנים האלו בכל פינה ....
נשמע שיהיה לוהט.
#רקאומר
Sent from my iPhone using Tapatalk
חנן-ג'יפולוג
19-12-19, 08:05
https://themove.co.il/2019/12/19/רכב-אוטונומי-קליפורניה-מאפשרת-נ/
https://themove.co.il/2019/12/19/רכב-אוטונומי-קליפורניה-מאפשרת-נ/
מתוך הכתבה: "...בחינות עמידות בפני התקפות סייבר, ויכולת..."
אני כבר רואה את הג'יפוקליפסה של 2039:
נכשלתי בטסט על סוס טרויאני. מישהו מכיר מוסך טוב שמתמחה בפיירוול?
מפרמטים ונמתקינים מחדש...
נשלח מהנייד
https://youtu.be/hCWL0XF_f8Y (https://youtu.be/hCWL0XF_f8Y)
סרטון מרשים של מובילאיי בלונגשוט (קצת ארוך וללא עריכה) המראה מסלול נסיעה שלם עם נהיגה אוטונומית מלאה ברכב הניסוי שלהם (מפרטים בהתחלה את תכולת המערכת -12 מצלמות היקפיות, ושיפורים עתידיים - מערכות רדאר ו-LIDAR).
בתוך הסירטון משולבים צילום על מרחפן מלווה, צילום פרונטאלי מתא הנוסעים והדמיה תלת ממדית של מה שהרכב 'רואה'.
הרכב יוצא מהבניין של מובילאיי, עושה סיבוב דאווין ברמת אשכול וחוזר לאותו מקום - סוף ידוע מראש - שעמום מוחלט
עכשיו ברצינות - ממחיש באופן יפה את היכולות במערכת הנוכחית שעדיין 'מסורסת' ועובדת רק על מצלמות ללא רדאר וליידר (מדידת לייזר) - רואים את הרכב בהמון מצבי תנועה מורכבים והוא מתמודד איתם יפה. יש הרבה בעיות עדיין ב'התנהגות' שלו - נדחף לפעמים בכח, מזהה הולכי רגל היכן שאין, מאיט את התנועה ועוד.
אבל היי, בקרוב בג'יפ(ון) הקרוב למקום מגוריך...
חנן-ג'יפולוג
08-01-20, 08:59
https://youtu.be/3x3SqeSdrAE (https://youtu.be/3x3SqeSdrAE)
https://youtu.be/tradNtWvPS4
מגניב לגמרי הדלוריאן !
עור אשכי קרוקודיל על הדש בורד ...
https://www.ynet.co.il/wheels/article/BJiKqaVx8#autoplay
חנן-ג'יפולוג
08-04-20, 09:12
https://www.nhtsa.gov/press-releases/adapt-safety-requirements-ads-vehicles-without-manual-controls
https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3835875,00.html
רק מחדד, כמה אנחנו עוד רחוקים.
פעם, פעם, בסוף המילניום הקודם, הסתובב ברשת סדרת עקיצות בין ביל גייטס (מייסד מיקורסופט) , ומנכ"ל GM.
גייטס טען שתעשיית הרכב מיושנת ולא מתקדמת מספיק מהר.
מנכ"ל GM ענה לו - אם היינו מתנהגים כמו מיקרוסופט, כל צידי הדרכים היו מלאים במכוניות עם מכסה מנוע מורם.
עכשיו אלון מסק (טסלה) לומד את זה על בשרו.
אחרי כל התלונות שלנו על התעשייה הזו, בסופו של יום, מכונית, זו מכונה מופלאה, ובהתחשב ברמה של המפעיל הממוצע, עם אמינות מדהימה.
https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3835875,00.html
רק מחדד, כמה אנחנו עוד רחוקים.
פעם, פעם, בסוף המילניום הקודם, הסתובב ברשת סדרת עקיצות בין ביל גייטס (מייסד מיקורסופט) , ומנכ"ל GM.
גייטס טען שתעשיית הרכב מיושנת ולא מתקדמת מספיק מהר.
מנכ"ל GM ענה לו - אם היינו מתנהגים כמו מיקרוסופט, כל צידי הדרכים היו מלאים במכוניות עם מכסה מנוע מורם.
עכשיו אלון מסק (טסלה) לומד את זה על בשרו.
אחרי כל התלונות שלנו על התעשייה הזו, בסופו של יום, מכונית, זו מכונה מופלאה, ובהתחשב ברמה של המפעיל הממוצע, עם אמינות מדהימה.
התעלמת ממקום אחד לפני הסוף ?
הרבה יצרניות החלטת שם של איכות מצטופפים בסוף. מרצדס, אודי... מעניין.
נשלח מהנייד
בהודעה לעיתונות הם מסבירים שרוב התקלות, בערך רבע מהן, קשורות במולטימדיה ומערכות מסוג זה. ברכבי יוקרה יש יותר מערכות כאלה, בדרך כלל הן גם יותר משוכללות. הם גם מציינים שיש מגמה כזאת שרכבי יוקרה מדורגים נמוך.
עריכה:
Most premium brands are below average: For most of the past decade, mass market brands have improved relative to premium brands, and this trend continues in 2020. Premium brands generally equip their vehicles with more complex technology, which can cause problems for some owners. Genesis (142 PP100), Lexus (159 PP100) and Cadillac (162 PP100) are the only premium brands that perform better than the industry average.
Infotainment is most problematic category: Almost one-fourth of all problems cited by new-vehicle owners relate to infotainment. Top complaints include built-in voice recognition; Android Auto/Apple CarPlay connectivity; touchscreens; built-in navigation systems; and Bluetooth[emoji2400] connectivity.
129860
Sent from my LG-H930 using Tapatalk
בהודעה לעיתונות הם מסבירים שרוב התקלות, בערך רבע מהן, קשורות במולטימדיה ומערכות מסוג זה. ברכבי יוקרה יש יותר מערכות כאלה, בדרך כלל הן גם יותר משוכללות. הם גם מציינים שיש מגמה כזאת שרכבי יוקרה מדורגים נמוך.
עריכה:
Most premium brands are below average: For most of the past decade, mass market brands have improved relative to premium brands, and this trend continues in 2020. Premium brands generally equip their vehicles with more complex technology, which can cause problems for some owners. Genesis (142 PP100), Lexus (159 PP100) and Cadillac (162 PP100) are the only premium brands that perform better than the industry average.
Infotainment is most problematic category: Almost one-fourth of all problems cited by new-vehicle owners relate to infotainment. Top complaints include built-in voice recognition; Android Auto/Apple CarPlay connectivity; touchscreens; built-in navigation systems; and Bluetooth[emoji2400] connectivity.
129860
Sent from my LG-H930 using Tapatalkבמילים אחרות, אנשים מתלוננים שהרכב לא מזהה פקודות קוליות, הטלפון לא תמיד מתחבר בבלוטוס והשיקוף של האפליקציה למסך המולטימדיה לא עובר חלק.
אני יכול להבין למה יונדאי i10 ברמת הגימור הנמוכה יהיה יותר אמין מאאודי A8 ברמת גימור גבוהה.
Sent from my SM-G960F using Tapatalk
https://youtu.be/6v036bBD31o
מרשים מאוד. אבל עדיין, זה רמה 4.
באמת מדהים. שתי תובנות מהסרטון: הסינים נוסעים כמו מצ'וגעים, בתל אביב יהיה קצת יותר קל. הכבישים בשנג'ן מסומנים למישעי, בתל אביב יהיה יותר קשה.
Sent from my HD1903 using Tapatalk
https://youtu.be/6v036bBD31o
מרשים מאוד. אבל עדיין, זה רמה 4.
רק לי מפריע שהדביקו בעריכה את מה שרואים מהשמשה על דשבורד של מכונית אחרת? ולא טרחו להסוות את ההדבקה?
הכוכב הכחול
06-08-22, 17:07
בדקה 02:05
הרכב עובר באור אדום?
חנן-ג'יפולוג
06-08-22, 18:03
הוא נכנס ב1:49 לצומת בירוק, וברבע החציה חסמו אותו. עד שהוא הצליח לפנות את הצומת כבר היה 2:05.
איזה גן חיות.
למי שמחפש פרטים, זה לקוח מפה-https://www.carscoops.com/2022/08/watch-deeproute-ais-driverless-suv-successfully-navigate-through-the-traffic-chaos-of-shenzhen-in-china/
רק לי מפריע שהדביקו בעריכה את מה שרואים מהשמשה על דשבורד של מכונית אחרת? ולא טרחו להסוות את ההדבקה?לדעתי הכל לקוח מאותה מכונית באותו זמן, פשוט רצו להראות מה המצלמה רואה, בלי השטח המת של הקורות (שזה אגב ייתרון משמעותי על נהג אנושי). אגב מה שממש מרתק זה החלק שלמטה, שמראה את התרגום של התוכנה למה שרואים במצלמה.
Sent from my HD1903 using Tapatalk
חנן-ג'יפולוג
21-08-22, 11:43
https://youtu.be/tBJ0GvsQeak
https://youtu.be/tBJ0GvsQeak
חנן-ג'יפולוג
31-10-24, 18:53
סאן פרנסיסקו. אני בדרך למוסך דוקאטי עקב דפיקות באופנוע שנשמעות בנסיעה.
עוצר בצומת שבה יש לכולם עצור. הגעתי ראשון אז זכות הקדימה שלי.
משמאל מגיע רכב של וויימו עם ראדאר על הגג. ללא נהג ונוסעים ברכב.
אני משתהה, מביט על הפלא, ואז הוא מבין שאני לא רציני, ונוסע, דורס לי את זכות הקדימה. האמת, זה הגיוני.
אחר כך נתקלתי בעוד כמה, עם נוסעים, ללא נהג.
הבעלים בחנות האופנועים אומר שזה אחלה שירות, והוא משתמש בו, והבעייה היחידה היא שלא ניתן לבקש ממנו לשנות מסלול תוך כדי נסיעה. אומר שזה בטוח יותר מכל נהג, במיוחד לרוכבי אופנועים ואופניים שבסביבה, וזה טוב להם.
סאן פרנסיסקו. אני בדרך למוסך דוקאטי עקב דפיקות באופנוע שנשמעות בנסיעה.
אז הנסיון לחוויה מתקנת עם אופנוע איטלקי פחות מצליח?
חנן-ג'יפולוג
31-10-24, 21:52
הכי קל היה לומר שאתה צודק, אבל האמת היא שזה לא קשור ליצרן. הפעם זו שרשרת בלויה ומקודם זה היה מצבר לקראת הסוף.
יותר עניין של בעלים שלא מקפיד/ מבין מספיק.
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.