מיכה, יש לי הרגשה שאני מבין את מה שאתה אומר יותר טוב ממה שאתה חושב.
בוא נעשה קצת סדר בבלאגן.
לייעל אוירודינמיקה של רכב לא מחייב מנהרת רוח וחשבון בנק של ביל גייטס, מה שזה כן מחייב זה ידע.
יידע באוירודינמיקה, כמו בכל תחום אחר, ניתן ללמוד מהרבה מקורות, כולל ספרים בנושא וכו'.
כשאדם בונה רכב לתחרויות, האם הוא ייחשב בעינייך לרציני אם הוא בחיים לא למד כלום על מיתלים, מנועים וכל מה שאתה מחשיב ל"דבר חשוב" ברכב מירוץ?
ברור שלא!
מדובר בחובבנות לשמה במקרה הטוב...
כנ"ל לדעתי באוירודינמיקה, אבל אוירודינמיקה נתפסת בעיניי רבים כמשהו אבסטרקטי כ"כ שנוטים לבטל אותה, הרי על מה אנחנו כבר מדברים - אויר?!
מקדם גרר הוא משהו הרבה יותר מעורפל לרוב בני האדם ממידה כמו כ"ס.
הקטע הוא ששוכחים שלאטמוספירה שלנו יש משקל, זה לא וואקום, וכשאוטו נוסע הוא צריך לדחוף את כל האויר שלפניו.
אם נבצע חישוב מופשט של כמה אויר אנחנו דוחפים בנסיעה זה נשמע פחות מסובך - שטח הפנים של הרכב כפול יחידת מרחק כדי לקבל נפח, והכפלה של הנפח ביחידת משקל.
אם ניקח דוגמא מופשטת מאוד של קופסא (סתם גוף מרובע) עם שטח פנים של נאמר 3 מ"ר (בערך כמו SUV טיפוסי, לא?) שנוסעת למרחק של ק"מ, בהנחה שאני זוכר נכון ואויר שוקל בערך 1.2 ק"ג למטר מעוקב, יוצא שאתה דוחף קצת יותר מ-3.5 טון של אויר כל ק"מ שנסעת!
ובמה אתה משתמש כדי לדחוף את כל המשקל הזה? בכוח המנוע כמובן!
אם הייתי אומר לך שאתה צריך לדחוף 3.5 טונות של חול על כל ק"מ שתיסע לא היית מנסה למצוא דרך לייעל את הרכב שלך?
אני בטוח שכן, פשוט עם אויר זה לא מוחשי כמו חול.
מה שמביא אותי לחלק ב' בתגובה שלי שגם ככה כבר ארוכה מדי :lol:, דוגמא לשיפור אוירודינמי אמיתי, מדוד ומורגש בתקציב מיקרוסקופי.
בתור פריק של הנושא ואחד שגם ככה מתקשה להניח לרכבים נורמליים לנפשם, כשקניתי את הטנדר שלי הנוכחי החלטתי לבצע שינויים קלים כדי לשפר את צריכת הדלק ואת היציבות הכיוונית שמזכירה חסק'ה בהוריקן מהאיזור של 90 קמ"ש ומעלה.
מי שקצת קרא חומר על אוירודינמיקה יודע ש-
1. לבטל כונסי אויר שלא הולכים לשום מקום עושה לרכב רק טוב, וכמה שזה נשמע מופרך בערך ל-95% מהמכוניות על הכביש יש כונסים כאלו בחזית שאמורים להחמיא לעיצוב האוירודרמטי יותר מאשר לתחום האוירודינמי(לתשומת ליבך, ארז).
2. אם קיימת אפשרות לחפות על אלמנטים שמפריעים לזרימת אויר חלקה בלי להגדיל את שטח הפנים של הרכב, כמעט תמיד זה כדאי לביצוע במגבלות הפרקטיקה.
3. סעיף 2 כולל הסטה של הרוח מזרימה על הצמיגים, צמיג מסתובב יוצר יותר גרר מאשר אלמנט נייח חלק בעל שטח זהה שמותקן לפניו.
ולחלק המעשי, קח את התמונה הראשונה של הטנדר עם החלק התחתון המקורי של הפגוש הקדמי.
רואה את הגריל התחתון בחלק הפלסטי? הוא מקרר היטב את פח החזית של השלדה שידוע בתור חלק שדורש תשומת לב לטמפ' שלו
פירקתי את החלק הפלסטי והחלפתי אותו בחלק פלסטי שבניתי ביום אחד אחה"צ עם חומרים בעלות של $35, בלי לשבור את חשבון הבנק ובלי להשתמש במנהרת רוח, פשוט ככה.
כל מה שעשיתי זה לכסות את החלקים האופנסיביים (תמונה שלהם גם מצורפת) בחזית הרכב בחתיכת PVC אחת חלקה מצד לצד כולל הצמיגים, בלי שום פתחים או כונסים מיותרים, וזאת בלי להגדיל את חזית הרכב בכלל.
והתוצאה בשטח?
שיפור מדוד ומתועד היטב בצריכת הדלק הממוצעת ואפילו יותר חשוב - היציבות הכיוונית של הרכב על האוטוסטרדה השתפרה ללא הכר.
מדוגית על ים סוער הטנדר הפך לכזה שאפשר לעזוב בו את ההגה ב-120 קמ"ש והוא פשוט ממשיך ליסוע ישר.
ותחשוב על זה.
מוטי
נמרוד / אסף - מצטער על האופטופיק, אם אתם מרגישים שזה לא קשור לדיון אפשר לפצל.
האמת היא שיש לי עוד תגובה שקשורה לנושא שרציתי לכתוב בעניין לגבי העיצוב של ארז, אבל נראה לי שאני אעשה את זה כבר מחר כך.







.
).
?















